باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ساز‌هایی که دیگر برای کودک و نوجوان کوک نمی‌شود/ چرا سرود‌های دهه شصت فراموش شدند؟

نیاز شنیداری گروه سنی کودک و نوجوان همچنان در بازار موسیقی، جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت هاست که دیگر صدای کودکان و نوجوانان در میان آهنگ‌های درخواستی شنیده نمی‌شود؛ صحبت از موسیقی است که در دهه شصت تولید کننده و مخاطب آن کودکان و نوجوانان بودند. اندک آثار تولید شده برای گروه سنی کودک و نوجوان، میان موسیقی‌های ناکوک این روز‌های هنر اول، آشفته و سرگردان هستند.

طبق اعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در شش ماه نخست سال ۹۹ در حوزه موسیقی کودک فقط ۲ آلبوم و ۸ تک آهنگ مجوز انتشار را دریافت کرده اند. این در حالی است که در همین دوره زمانی،  یک هزار و ۶۹۵ تک آهنگ، ۱۳۵ اثر تصویری یا نماهنگ و ۱۵۹ آلبوم در سبک‌های پاپ، موسیقی ایرانی، کلاسیک، نواحی، تلفیقی و غیره مجوز انتشار گرفتند.

ساز‌هایی که دیگر برای کودک و نوجوان کوک نمی‌شود/ چرا سرود‌های دهه شصت فراموش شدند؟

این روز‌ها کودکان و نوجوانان، مخاطب آثاری هستند که برای آن‌ها ساخته نشده اند. آن‌ها حتی سراغ تولیداتی رفته اند که در خارج از کشور تولید می‌شوند و به دلیل ریتم تند و هیجانی که دارند، بین این گروه سنی محبوبیت پیدا کرده است.  

موسیقی برای کودکان تدارک ندیده ایم

احسان خداپرست قائم مقام مرکز «مأوا» که در حوزه سرود و موسیقی کودکان فعالیت می‌کند، معتقد است کوتاهی‌های زیادی در زمینه تولید موسیقی برای گروه سنی کودک و نوجوان صورت گرفته. خداپرست در این خصوص به خبرنگار ما گفت: شاید تعداد آهنگسازانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، به انگشتان یک دست هم نرسد. موسیقی کودک و نوجوان بدون توجه فعالان هنری به ویژه موزیسین‌ها به حال خود رها شده است.  

نظر احسان خداپرست نسبت به تولیدات موسیقی برای کودکان

وی افزود: برخی قطعات موسیقی میان بچه‌ها محبوبیت پیدا کرده است که شاید سنخیت چندانی با فرهنگ کشور ما ندارد. این درحالی است که می‌توانستیم در کشورمان تولیداتی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی-اسلامی داشته باشیم و آن را در اختیار گروه سنی الف و ب قرار دهیم.

سهیل سرافرازی آهنگساز که در زمینه سرود و موسیقی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق جدیدترین تحقیقات در دنیا، کودکان و نوجوانان بیشترین حجم دانلود موسیقی را انجام می‌دهند. میل به موسیقی در گروه سنی الف و ب بسیار بالاست. باید برای بچه‌ها برنامه مدونی در حوزه تولیدات شنیداری انجام شود.  

چرا برای بچه ها آهنگ نمی سازیم

وی افزود: بهترین سبک موسیقی برای کودکان و نوجوانان خواندن دست جمعی یا سرود است. سرود متناسب با نیاز روحی و حتی فیزیکی کودکان و نوجوانان است.

علی شمس تهیه کننده موسیقی که مدت هاست در حوزه نماهنگ و سرود فعالیت می‌کند، در خصوص کم توجهی به موسیقی کودک و نوجوان گفت: گروه سنی الف و ب نیاز شنیداری فراوانی دارد. باید ببینیم بچه‌ها به چه چیز‌هایی علاقه دارند که متناسب با آن برایشان موسیقی تولید کنیم. مثلا بچه‌ها مدت زیادی را به دوستی و رفاقت با هم سالان خود می‌گذرانند؛ باید در این زمینه آثار درخوری تولید شود.  


بیشتر بخوانید


وی افزود: اگر ما تولیدات مناسبی برای کودکان و نوجوانان نداشته باشیم، نیاز شنیداری آن‌ها از بین نمی‌رود؛ بلکه بچه‌ها سراغ آثاری می‌روند که متناسب با فرهنگ کشور ما نیست. باید بیش از هر چیز به نیاز شنیداری این گروه سنی توجه کرد؛ چراکه آنان آینده سازان کشور ما هستند.  

نوازندگی کودکان

سیما فردوسی روانشناس معتقد است، بهترین سبک موسیقی برای کودک و نوجوان سرود خوانی است. وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وقتی ما راجع به سرود خوانی صحبت می‌کنیم، درباره اشعاری صحبت می‌کنیم که در فرم، محتوا، قافیه و معنا حاوی ارزش هستند. طبیعتا سرودی که این مولفه‌ها را داشته باشد، معنا دار است و تاثیر فراوانی روی شناخت و رشد کودک دارد. موسیقی مبتذل و اشعار بی معنا تاثیر بسیار مخربی روی ذهن کودکان می‌گذارد؛ بنابراین شعر خوانی و سرود خوانی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت داشته باشد.

ساز‌هایی که دیگر برای کودک و نوجوان کوک نمی‌شود/ چرا سرود‌های دهه شصت فراموش شدند؟

این روانشناس ادامه داد: بچه‌ها خیلی از مفاهیم را به وسیله سرود، به شکل بهتری یاد می‌گیرند؛ آن‌ها روان خوانی را  به وسیله شعر خوانی می‌آموزند.درک معانی ادبی را به وسیله شعر خوانی و سرود خوانی می‌توانیم در ذهن بچه‌ها ایجاد کنیم. خزانه لغات کودکان با شعر خوانی گسترش پیدا می‌کند. شعر خوانی در تقویت حافظه تاثیر شگفت انگیزی دارد. اگر حافظه کودکان و نوجوانان تقویت شود، آن‌ها در حوزه یادگیری نیز تقویت می‌شوند. موسیقی دست جمعی یا سرود در حافظه کوتاه مدت تاثیر غیر قابل انکاری دارد.  

گزارش از علی کریمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۹
دهه 60 چی بود جنگ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۲ دی ۱۳۹۹
چون مزخرف بودند. فراموش شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
آخه دهه شصت دهه خفقان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
میگم ما تو ایران دهه شصت آهنگ چی داشتیم؟
همش است آنجلس بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۲ دی ۱۳۹۹
این دربو داغونا کی هستن گذاشتن واسه کودک کار کنن
همینه دیگه قد یه دو زاری خروجی نداشته باشن
بچه ها هم در خلاء میمونن و یه نسیمی هم از هر طرف بیاد کشیده میشن اونور
هرکسی که مسئولیت بگیره و کارشو درست انجام نده در گناه این بچه ها شریکه
آخرین اخبار