مروری بر فاجعه یک داروی ناایمن/ بلایی که اروپایی‌ها با «تالیدومید» به جهان هدیه کردند!

بازخوانی یک فاجعه کمتر شنیده شده در تاریخ نشان می‌دهد نگاه مشکوک به واکسن های کرونا، چندان غیرمنطقی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بیش از یک سال از خبر ظهور ویروسی جدیدی به نام کووید ۱۹ میگذرد ویروسی که باعث شد مردم دنیا با تغییر در سبک زندگی خود به مقابله با این ویروس ناشناخته بپردازند.

از همان روز‌های ابتدایی متخصصان برای ریشه کن کردن این ویروس پیشنهاد ساخت واکسن را دادند، اما همه میدانستن که ساخت آن نیاز به زمان زیادی دارد.

بازخوانی فاجعه یک داروی ناایمن/ بلایی که اروپایی‌ها با «تالیدومید» به جهان هدیه کردند!

در میان کشور‌های که به دنبال ساخت واکس کرونا بودند نام آمریکا نیز به چشم می‌خورد آمریکا با سرعت عجیبی به دنبال ساخت واکسن برآمد که بعد از گذشت مدت کوتاهی به تست‌های حیوانی و انسانی و حتی فروش به کشور‌های دیگر رسید که بسیار جایی تامل داشت که چطور امکان دارد با این سرعت توانست همه مراحل را با موفقیت طی کند.

همین موضوع کافی بود تا برخی کشور‌ها به کیفیت و اثرگذاری واکسن آمریکایی کرونا شک کنند.

در همان روز‌های اولیه بعد از کشف واکسن آمریکایی فایزر نزدیک به ۲.۹ میلیون دز از این واکسن در سراسر آمریکا توزیع شد و واکسیناسیون افراد در معرض خطر آغاز شد.

بازخوانی فاجعه یک داروی ناایمن/ بلایی که اروپایی‌ها با «تالیدومید» به جهان هدیه کردند!

اما متاسفانه با گذشت چند روز و حتی هفته‌ها بعد از تزریق واکسن کرونا آمار مرگ و میر ناشی از کرونا کم که نشد، بیشتر نیز شد تا جایی که همچنان آمریکا رتبه نخست آسیب‌های ناشی از کووید ۱۹ را در جهان دارد.

کشور‌های اروپایی در خیانت به کشور‌های دیگر مسبوق به سابقه می‌باشد به عنوان مثال پرونده خون‌های آلوده که نزدیک به ۴۰ سال است از ورود آن‌ها از فرانسه به ایران می‌گذرد در سال‌های دهه هشتاد میلادی، انستیتو مریو فرانسه فاکتور‌های انعقادی خون را برای استفاده بیماران هموفیلی علاوه بر خود کشور فرانسه، به ۱۰ کشور از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و یونان صادر کرد.

بازخوانی فاجعه یک داروی ناایمن/ بلایی که اروپایی‌ها با «تالیدومید» به جهان هدیه کردند!


بیشتر بخوانید

اما همه داستان به اینجا ختم نمی‌شود شرکت داروسازی گروننتال آلمان قرصی به نام تالیدومید را در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی برای از بین بردن تهوع ناشی از بارداری تولید کرد و میان بیشتر کشور‌های جهان توزیع کرد.

تالیدومید در دهه ۱۹۵۰ در اروپا، استرالیا و برخی کشور‌های آمریکای جنویی -علی‌رغم عدم تأیید در ایالات متحده- به عنوان درمان بیماری صبحگاهی مرتبط با بارداری به طور گسترده وارد بازار شد و به فروش رسید.

کودکانی که تحت اثر تالیدومید قرار گرفته بودند به طور تیپیکال از فوکوملیا که ناتوانی اندام‌ها (به خصوص دست‌ها و پاها) در رشد و نمو میباشد، رنج میبردند.

این دارو حتی با آزمایش بروی حیوانات نیز باعث ایجاد نواقصی در جنین آن‌ها شده بود. اما این شرکت به واسطه پول و ارتباطات خود توانست مجوز‌های لازم را بگیرد.

در اواخر دهه ۵۰ و در اوایل دهه ۶۰ بیش از ۱۰ هزار کودک در ۴۶ کشور در نتیجه مصرف تالیدومید با نقص‌های مادرزادی به دنیا آمدند. تعداد دقیق قربانیان مصرف این دارو در سرتاسر دنیا مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که تعداد قربانیان بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر باشد. متاسفانه پس ازگذشت ۵۰ سال معلوم شد که این دارو موجب نقص عضو و نارسایی‌هایی در چشم، گوش، قلب و اعضای داخلی جنین در رحم مادر می‌شود.

بازخوانی فاجعه یک داروی ناایمن/ بلایی که اروپایی‌ها با «تالیدومید» به جهان هدیه کردند!

انگلیس پس از آلمان دومین مصرف‌کننده این دارو بود. در سال ۱۹۵۸ این دارو در انگلیس پروانه ساخت گرفت. نیمی از ۲۰۰۰ نوزادی که با نواقص مادرزادی در نتیجه مصرف این دارو به دنیا آمدند پس از چند ماه مردند. استفاده از این دارو در سال ۱۹۶۱ در انگلیس ممنوع شد؛ که این شرکت آلمانی بعد از ۵۰ سال مجبور شد که این رسوایی بزرگ را بپذیرد و عذرخواهی کند.

حالا نیز آمریکا با تولید واکسن کرونا می‌خواهد آن را بر روی مردم کشور‌های مختلف دنیا امتحان کند و آن‌ها را به موش آزمایشگاهی خود تبدیل کند و شاید بعد از آنکه آن‌ها دچار عوارض جبران ناپذیرو حتی مرگ شدند نهایت میخواد عذرخواهی کنند که این عذرخواهی هم هیچ دردی از مردم دنیا را دوا نخواهد کرد.

حال باید دید آیا کشور‌های جهان با استفاده از برخی دارو‌ها و واکسن‌های مشکوک دوباره گرفتار یک فاجعه می‌شوند یا عزمی جهانی برای جلوگیری یک فاجعه دیگر شکل خواهد گرفت.

منبع:راه دانا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ دی ۱۳۹۹
به کشورهای بیگانه اعتماد نکنید اونها اگه میتونستند یه راه درمانی برا مردم خودشون پیدا میکردن به تواناییهای خودمون ایمان بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۲ دی ۱۳۹۹
بنده تعصب خاصی روی واکسن و ... ندارم .
ولی با این حال مطمئن هستم که خداوند درعالم هستی ، برای رفع مشکلات ناشی از بیماریها ، واکسیناسیونش را هم از طریق اولیا خودش به مردم هدیه داده است .
شما رساله های مراجع را که نگاه کنید ، ترکیبی از بعدهای روانشناسی و حلال بودن و خرید و فروش و بهداشت و ... است .
همه اینها حساب شده است .
البته به نظرم واکسن ایرانی باید از واکسنهای خارجی خیلی بهتر جواب بدهد .
زیرا زیر نظر دشمنان ما نیست .
هر چند ممکن است عوارضی هم داشته باشد .

ولی ما که داروی امام کاظم ع را مصرف کردیم و حتی موفع گرفتن کرونا ، تا 4 روز علائم داشتم و روز پنجم با تایید طب کار به محل کار خودم به علوم پزشکی رفتم .

همکاران پزشک در طب کار با تعجب آزمایشات را نگاه می کردند و وقتی گفتم که داروی امام کاظم ع مصرف می کنم ، باور نمی کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۹
سلام
برای من هم این اتفاق افتاده .
با مصرف داروی امام کاظم ، دوره نقاهت خیلی پایین می شود .
جالب بود ، که دکتر داخلی تا اسم داروی امام کاظم را شنید ، ناراحت شد و گفت : این دارو بازار دکترها را کساد کرده و در موردش چیزی نگو .
البته من را بیرون انداخت از مطبش .
و اینچنین بود که به سمت داروهای طب سنتی و طب اسلامی واقعی و درست ، رفتم .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۹ ۲۲ دی ۱۳۹۹
فقط بگویید مرگ بر آمریکا
حضرت امام خمینی بشرح مضمونی فرمودند :
برای آمریکا مسله انسان دوستی اصلا مطرح نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۹
تا می توان باید روشنگری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۹
حالا اونایی که له له برای آمریکا میزنند برن واکسن فایزر قاچاق رو بزنند حالشو ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۸ دی ۱۳۹۹
اول رو ایرانی ها تست می کنند .
بیخود کرده اند ، روی خودشان تست کنند .
البته روی پدر مردنی بن سلمان خائن تست کرده اند .
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۷:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
البته فرمایشات رهبر انقلاب درس هست مردم باید تا واکسن و دارو کرونا کشف شود موارد بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت کنند واکسن فایزر هیچ امنیتی ندارد چون واقعا خود مردم امریکا بیشترین تلفات و کشته ها را دارند میدند ایشالله خود کشورمون بتونه واکسن امن و ایمنی تولید کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۹
کاش اندکی تفکر و عبرت
آخرین اخبار