واکسن فایزر، مدرنا و آکسفورد توسط غول‌های داروسازی ساخته نشده اند

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: سه واکسن فایزر، مدرنا و آکسفورد هیچ کدام توسط غول‌های داروسازی ساخته نشده و این واکسن در شرکت‌های دانش بنیان تولید شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  حسن جلیلی مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در جلسه استماع نخبگانی با موضوعی اشتراک گذاری تجربیات موفق کشوری و بررسی سیاست‌های پژوهشی در نقشه راه مدیریت کرونا اظهار کرد:  کرونا درس‌های بسیاری برای ما به دنبال داشت و باید توجه داشت که علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و تمام راهنما‌های بالینی به دلیل پیش بینی‌ها در گذشته بود و شرکت مدرنا برای این راه اندازی شد که در دوران بحران پای کار بیاید.

او افزود: سه واکسن فایزر، مدرنا و آکسفورد هیچ کدام توسط غول‌های داروسازی ساخته نشده و این واکسن در شرکت‌های دانش بنیان تولید شده اند، این در حالی است که هنوز گفته می‌شود که واکسن سازی علم ١٠٠ ساله است و چرا شرکت‌های دانش بنیان ورود می‌کنند و ما در ستاد فرمان اجرایی امام بر شرکت‌های دانش بنیان اتکا کردیم و باید مراکز صنعتی به جایی هزینه کلان در مراکز تحقیق و توسعه از شرکت‌های دانش بنیان و کوچک کمک بگیرند.

جلیلی گفت: در دنیا حتی برای واکسن سازی هم تقسیم وظایف صورت گرفت و اروپا واکسن mRNA تولید نکرد و همپوشانی وظایف در شرایط منابع محدود به معنای اتلاف سرمایه است. در کشور‌های مختلف کمیته واکسن یا حتی وزارتخانه‌ای در این زمینه شکل گرفت.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌ها لیست سوالات بی جواب کووید ١٩ را در ابتدا در ورود به سایت می‌بینیم در جهان در دوران کرونا ۴٠ درصد میزان انتشار مقالات علمی افزایش پیدا کرده است و شاید یکی از دلایل دورکاری و کاهش بار محققان بوده است، تاکنون ٢٠٠ هزار مقاله در زمینه کووید ١٩ منتشر شده است و به نظر می‌رسد در دنیا در مقالات کرونا هم تقسیم وظایف صورت گرفت و ۶.١ مقالات و طرح‌های تحقیقاتی در زمینه کرونا به پایان رسیده است و وقتی ٩٣ درصد به اتمام نرسیده بدان معناست که مشخصه زمان در این طرح‌ها مدنظر قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
فعلا فایزری که بدش رو میگفتین ازهمه بهتر از آب درومده.عرضه واکسینه کردن مردم رو ندارین،تو دنیا جزو افتضاح ترین ها هستیم،اونوقت میاین میگین بزک نمیر بهار میاد کوبرکت و فخرا میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
فعلا فایزری که بدش رو میگفتین ازهمه بهتر از آب درومده.عرضه واکسینه کردن مردم رو ندارین،تو دنیا جزو افتضاح ترین ها هستیم،اونوقت میاین میگین بزک نمیر بهار میاد کوبرکت و فخرا میاد
آخرین اخبار