آیا گرم کردن مجدد برنج باعث سمی شدن آن می‌شود؟

برنج به عنوان یکی از قوت های غذایی اصلی ایرانی‌ها به شمار می‌رود و به همین دلیل میزان مصرف آن در جامعه بسیار بالاست و در تمامی مراکز تهیه غذا و رستوران‌ها این محصول به عنوان ماده غذایی اصلی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: درست است که گرم کردن مجدد برنج می‌تواند مسمومیت زا باشد، اما این روند گرم کردن مجدد نیست که مشکل ساز است؛ بلکه روش نگهداری برنج است که این خطر را ایجاد می‌کند.

او افزود: لازم است ابتدا با محدوده دمایی خطر آشنا شویم. محدوده خطر غذایی یعنی محدوده دمایی که در آن باکتری‌ها قادر به رشد و تولید سم هستند. این بازه دمایی بین ۵ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است.

دهزاد ادامه داد: پس برای اینکه جلوی فعالیت باکتری‌ها گرفته شود، باید غذای پخته شده یا در دمای زیر ۵ درجه یا بالای ۶۰ درجه سانتیگراد به عنوان منطقه امن، قرار بگیرد.

او اظهار کرد: از سویی دیگر برنج پخته نشده ممکن است حاوی اسپور باکتری‌ها باشد که شکلی مقاوم از باکتری نسبت به شرایط متفاوت است و پختن برنج نه تنها این اسپور‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه ممکن است باعث فعال شدن و بیدار شدن اسپور شود.

دهزاد همچنین گفت: اگر برنج پس از پخت برای طولانی مدت در دمای خطر قرار گیرد (۵ تا ۶۰ درجه) ممکن است باکتری‌های فعال شده سم تولید کنند.

او بیان کرد: این سم با قرار گرفتن در یخچال یا گرم کردن مجدد برنج از بین نمی‌رود و می‌تواند علائمی مثل تهوع، استفراغ و اسهال را در پی داشته باشد. در نتیجه، هرچه بیشتر برنج پخته شده در دمای اتاق قرار گیرد، احتمال مسمومیت آن بیشتر می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: بهترین راه این است که برنج پخته را پس از پخت، کامل مصرف کنیم. اما چنانچه مقداری برنج باقی ماند، لازم است آن را در محیط یخچال، سرد نگاه داریم. حالت ایده آل رسیدن به دمای زیر ۵ درجه بین ۱ تا ۲ ساعت است.

او تصریح کرد: همچنین اگر لازم است به دلایلی برنج پخته را نگهداری کنیم یا در سلف سرویس‌ها و رستوران‌ها که فرایند پخش غذا طولانی است، باید برنج در حین پخش، در دمای بالای ۶۰ درجه باقی بماند.

دهزاد ادامه داد: برنج را پس از سرد کردن، نهایت به مدت یک روز در یخچال نگهداری کنید و چنانچه روز بعد خواستید آن را گرم کنید، به حدی گرم شود که دهان را بسوزاند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۰ دی ۱۳۹۹
عذا را به اندازه بپزید و با لذت بخورید
برنج با نان فرق چندانی ندارد فقط ذایقه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
اصلا اینطور نیست ،من دو روز قبل برنج درست کردم ،دیروز هم گرم کردم خوردم هیچیم نشد ،امروز هم گرم میکنم هیچیم نمیشه ،مثل سیب زمینی که میگن پوست سبز استفاده نکنید خوب نیست ،من سیب زمینی پوست سبز رو پوست میکَنم خلال میکنم سرخ هم میکنم و میخورم هیچ فرقی هم با سیب زمینی پوست زرد نداره ،هر دوتاش وقتی پوست میکَنی داخلش زرد.
Netherlands
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
قدیمی ها،اکثرحرفاشون ازروی حساب وکتاب بود جایی که می گفتندبرنج و غذای شب مانده نخورید تاجایی که امکان داشته باشه،بعدهم درظرف و ظروف مسی غذای شب مانده رونگهداری میکردندکه فعالیت ویروس هاوباکتری هارو کندیابه صفرمی رسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
برنج هاشمی گیلان یک هفته هم ماندگاری دارد
منظورشان برنج وارداتی بود
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
اینا همش حرف مفته
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
اینا همش حرف مفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
یک عمر غیر از این روش برنج خوردیم باکیمون نشد . یعنی برنج دیروز را امروز گرم کردیم و خوردیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
اینکار چیه
برنج ما دو الی سه روز مدام استفاده میکردیم و تاکنون مشکلی برامون پیش نیامده
خواهشا مردم را سردرگم نکنید
پدران ما تا ۱۰۰سال از خدا عمر گرفتند و خیلی وقتها برنج را بدون آنکه دوباره گرم کنند استفاده نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
منظور کارشناس محترم ، برنج هندی و پاکستانی بود .
بخصوص که درسهایی که می خوانند از کتابها و تکستهای آمریکایی ترجمه می شود .
تو امریکا هم برنج اوروگوئه و هندی فراوان است .

آنها اگر برنج درجه یک دم سیاه صدری را مثل پسته و زعفران بشناسند و بچشند ، در تحقیقات خودشان تجدید نظر می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
ممنونم از مطلب مفیدتون
همیشه برای من سوال بود
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۵۴ ۲۰ دی ۱۳۹۹
سلام ،

روایت صحیح از پیامبر است که :
غذای دیروز را نخورید .