در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کسی صدای نفس‌های آخر تئاتر را نمی‌شنود!

نائب رئیس انجمن مدرسان خانه تئاتر گفت: شرایط تئاتر پیچیده‌تر از دیگر شاخه‌های هنری است و مسئولان صدای نفس‌های آخر این هنر را نمی‌شنوند.

آرش پژمان نایب رئیس و سخنگوی هیأت مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت معیشتی این روز‌های اهالی تئاتر گفت: اگرچه در این روز‌ها همه اقشار هنری از شیوع کرونا آسیب دیده اند، اما وضعیت هنرمندان تئاتر با هیچ یک از صنوف هنری قابل مقایسه نیست؛ چون تأثیر کرونا بر کسب و کار تئاتری‌ها بیش از دیگر اصناف بوده است.

وی درباره علت این تفاوت‌ها بیان کرد: هنرمندان سایر رشته‌های هنری می توانند، آثارشان را با توجه به شرایط فعلی جهان، در بستر مجازی منتشر کنند. البته این تولید کنندگان محتوا می توانند پس از نابودی کرونا، آثارشان را به شکل دیگری عرضه کنند. هنر تئاتر در برخورد نفس به نفس بازیگر و مخاطب شکل می‌گیرد و بدیهی است که در دوران کرونا این ارتباط قطع شد. هنرمندان تئاتر خانه نشین شدند؛ آن ها عمری را بر روی صحنه‌های تئاتر سپری کرده بودند و شغل و مهارت دیگری هم نداشتند؛ به همین دلیل با مشکلات جدی در گذران زندگی رو به رو شدند.


بیشتر بخوانید


این استاد دانشگاه اضافه کرد: شرم دارم از هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده‌ای نام ببرم که در این دوران برای خرید چند قرص نان هم ناتوان شدند. خدا را شکر دوستان ما در خانه تئاتر دست به کار شدند و برای این عزیزان به صورت محرمانه و با رعایت شأن هنرمندان بسته‌های معیشتی فرستادند، اما توان خانه تئاتر محدود است و حمایت ویژه‌ای هم از آن نمی‌شود. پس نمی‌توان انتظار تداوم این حمایت‌ها را داشته باشیم.

پژمان اظهار کرد: برای هنرمندان ما که پاسبانان مظلوم و بی ادعای فرهنگ و هنر و زبان ایران زمین هستند، حقوق ایام بیکاری، تسهیلات بیمه و درمان و دارو، تخصیص بودجه کافی برای تولید تئاتر و رفع خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا توقع زیادی نیست.

وی افزود: دیگر از دولت دل بریده‌ایم. عادت کرده ایم که حال ما را نبینند و صدای نفس‌های آخر تئاتر را نشنوند. امیدواریم در روز‌هایی که بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق در حال نهایی شدن است، با درک صحیحی از شرایط هنرمندان تئاتر به بررسی و تصویب بند‌های مربوطه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بپردازند. ایمان دارم، نمایندگان مجلس یازدهم که به تعبیر مقام معظم رهبری مظهر امید و انتظار مردم هستند، به خواسته‌های حداقلی و منطقی خانواده شریف تئاتر ایران توجه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۹
لازم به ذکر هست که این تئاتر ما این اواخر کاملا به ابتذال کشیده شده بود . و لازم بود کمی استراحت کند.
Germany
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۱ دی ۱۳۹۹
تئاتر از خیابان لاله زار شروع شده و بایستی خیابان لاله زار را احیا و سنگ فرش کرد و سالن های آن را که اصالت تئاتر دارند و هنرمندان مشهوری در انجا هنرنمایی داشته اند و همچنان که این خیابان تاریخ مهمی را از فرهنگ های متفاوت پشت سر دارد را زنده کرد . پل ها و بزرگراه های جدید مصرف میشوند ولی تاریخی نمیشوند .