باشگاه خبرنگاران جوان‌ مرکز البرز گزارش می‌دهد؛

رویای گرم طالقانی‌ها محقق می‌شود؟/ هزارتوی گازرسانی به طالقان

انرژی به عنوان حق طبیعی مردم، مطالبه دیرینه روستاییان طالقان از مسئولان است.

رویای گرم طالقانی‌ها محقق می‌شود؟ / هزارتوی گازرسانی به طالقانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، ایران از حیث دارا بودن منابع گازی دومین کشور جهان محسوب می‌شود که ۱۷ درصد این منابع را به خود اختصاص داده است.شاید امروزه با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات و اثرات عجیب و تازه علم بر زندگی ما که هر روز نیز بیشتر ما را شگفت‌زده می‌کند، بهره مندی از گاز به عنوان منبع انرژی و سوخت امری پیش پا افتاده به‌نظر برسد.

هفت خوان رستم گازرسانی به طالقان

اما جالب است بدانید که طرح گاز رسانی به شهرستان طالقان  از سال ۹۰ آغاز شده و هنوز این شهرستان مشکل گاز دارد.

کیان، یکی از روستاییان طالقان به خبرنگار ما گفت: برایم عجیب است که در این کشور واکسن کرونا ساخته شد اما هنوز مسئولان در گازرسانی به طالقان مانده‌اند.

رویای گرم طالقانی‌ها محقق می‌شود؟ / هزارتوی گازرسانی به طالقان

میراحمدی، یکی دیگر از روستانشینان طالقان نیز افزود: سرمای طالقان‌سخت و طاقت فرساست اگر مسئولان هم جای ما بودند در این‌سرما اینجا می‌ماندند؟

از رانش زمین تا همت کم برخی ادارات

اکنون گاز، این منبع انرژی به چهل روستا در طالقان رسیده اما گازرسانی به ۳۹ روستای دیگر با مشکلاتی مواجه شده است.

حسین تقی نژاد، مدیرعامل شرکت گاز البرز در این باره به خبرنگار ما گفت: با گازرسانی به این ۳۹ روستا، ۹۰ درصد جمعیت روستایی از این انرژی بهره‌مند خواهند شد و برای این کار هفت پیمانکار جذب کرده‌ایم.

رویای گرم طالقانی‌ها محقق می‌شود؟ / هزارتوی گازرسانی به طالقان

او افزود: رانش زمین در بعضی مسیرهای گازرسانی باعث تغییر مسیر و تاخیر شد که عدم همکاری بعضی‌ ادارات هم در این باره بی‌تاثیر نبود.

مدیرعامل شرکت گاز البرز گفت: اگر اداراتی چون منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت آب‌منطقه‌ای همکاری لازم را با ما داشته باشند، مشکلی برای ادامه طرح‌های گازرسانی نخواهیم داشت.

چراغ آرزوی شعله‌های آبی روشن می‌شود

برای آن‌که بیشتر از ماجرای گازرسانی به طالقان مطلع شویم به سراغ حسینی، معاون فرماندار طالقان رفتیم.

حسینی به خبرنگار ما گفت: از دو ماه گذشته که معارفه شدم به صورت جدی به بحث همکاری ادارات برای گازرسانی به طالقان ورود کردم هرچند علت اصلی تاخیر در این طرح، دو رانش بزرگ در مسیر آن است.

رویای گرم طالقانی‌ها محقق می‌شود؟ / هزارتوی گازرسانی به طالقان

او افزود: با کمک استانداری توانستیم سایر ادارات را پای کار بیاوریم تا جایی که دیگر مشکلی از نظر همکاری شرکت آب منطقه‌ای هم برای گازرسانی به روستاهای همجوار سد طالقان وجود ندارد.

خواستن توانستن است

پُرواضح است که اگر در این مدت کوتاه امکان به میدان آوردن ادارات وجود داشته است طولانی شدن طرح گازرسانی به طالقان را می‌توان تنها حاصل فرصت سوزی ناشی از همت سست برخی مسئولان دانست.

رویای گرم طالقانی‌ها محقق می‌شود؟ / هزارتوی گازرسانی به طالقان

باید درنظر داشت که اگر رفاه را برای جمعیت روستایی کشور فراهم نکنیم باید ضریب مهاجرت از روستا به شهر را دو برابر در نظر بگیریم و آن‌گاه است که ما می‌مانیم و شهرهایی باد کرده و روستاهایی که دیگر خبری از سرسبزی، آبادی و هیاهوی حیات در آن نیست.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.