مضرات استفاده از نوشیدنی‌های بدون قند

افرادی که نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی را مصرف کرده اند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، دیابت نوع ۲ نشان می‌دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا سلول‌ها انسولین تولید شده را جذب نمی‌کنند.

باور غالب این است که سبک زندگی ناسالم در بروز بیماری‌ها نقش دارد. بنابراین، پیروی از یک سبک زندگی سالم ممکن است به عنوان سدی در برابر بیماری‌های مزمن عمل کند.

در ظاهر انتخاب مواردی که باید در رژیم غذایی گنجاده و مواردی که باید از آن‌ها اجتناب شود، آسان است اما طبقه بندی برخی از عناصر دشوار است.

دکتر ایان برایت ویت، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت Habitual توضیح می‌دهد که نوشیدنی‌های بدون شکر ممکن است سالم به نظر برسند، اما اغلب آن‌ها حاوی "شیرین کننده‌های بدون قند" هستند.

ایان برایت ویت می‌گوید: شیرین کننده‌های بدون قند (محصولاتی که معمولاً استفاده می‌کنید مانند نوشابه رژیمی) ممکن است به دلیل آن که کالری ندارند سالم به نظر برسند.

در حقیقت، او مطالعاتی را مورد استناد قرار می‌دهد که استفاده از شیرین کننده‌هایی مانند سوکالوز ممکن است در واقع خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، افزایش وزن و بیماری‌های متابولیکی را افزایش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از جایگزین قند استفاده می‌کنند، تمایل دارند که در بقیه وعده‌های غذایی خود پرخوری کنند.

او می‌گوید: اگر می‌خواهید قند خون خود را کاهش دهید اما نمی‌توانید زندگی بدون شکلات یا هر نوع دسری را که انتخاب می‌کنید، تصور کنید، فقط در روز‌های خاصی از هفته از آن‌ها استفاده کنید. در روز‌های دیگر، یک جایگزین مانند میوه‌های خشک پیدا کنید تا مفید باشد.

خطرات پنهانی دیگر که باید مراقب آن بود

برایت ویت هشدار می‌دهد که خوردن میوه‌ها فواید بی شماری برای سلامتی به همراه دارد اما باید نسبت به میزان قند آن که قند طبیعی موجود در میوه ها، آب میوه ها، برخی از سبزیجات و عسل است، محتاط باشید.

این پزشک توصیه می‌کند برای اطمینان از حصول فواید و کاهش خطرات فروکتوز، باید به جای استفاده از آب میوه، خود میوه را میل کنید. میوه کامل اثرات مضر فروکتوز را خنثی می‌کند. پس سعی کنید به جای استفاد از شیرینی‌جات یا میان وعده‌های شیرین، از میوه‌های کامل استفاده کنید.

اگرچه آب میوه‌ها برخی از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در میوه را حفظ می‌کنند اما با از بین رفتن فیبر آن، همان مقدار فروکتوزی را که در کوکاکولا دریافت می‌کنید، از خوردن آب میوه نیز دریافت خواهید کرد.

علائم دیابت نوع ۲ شامل موارد زیر است:

- ادرار بیش از حد معمول به ویژه در شب

- احساس تشنگی مداوم.

- احساس خستگی زیاد

- کاهش وزن بی دلیل

- تاری دید


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۲۲ ۲۳ دی ۱۳۹۹
با سلام؛ اصلا نوشابه و غذاهای فست فودی ضرر کامل؛ کشورهای اروپایی و ترکیه تبلیغ هاش تو کشورهاشون ممنوع کردند و در آینده محدودتر هم میشه غذای سالم چربی و قند و نمک باید متعادل باشه چون توی کشورهای پیشرفته یا صنعتی مثل همین تهران بیشترین مریضی های غیر واگیر از ایست قلبی و فشار خون و دیابت هست باید یه فرهنگ بشه به امید اون روز. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۰۸:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۹
با ورزش همه چی حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
شما بگو چی بخوریم که ضرر نداشته باشه!
France
خخخج
۲۳:۳۲ ۲۰ دی ۱۳۹۹
خيلي جالب بود ميگه اين نوشيدني هاي بدون قند بخوري تو بقيه وعده ها ميري قند بيشتري ميخوري ديابت ميگيري اين كه عوارض نوشابه بدون قند نيست اين عوارض مثل خنگي و كند ذهني طرفه كه جلو شكمشو نميتونه بگيره ربطي به اون نوشيدني بدون قند نداره كه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۳۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
با سلام و خدا قوت اطلاعات عالـی
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحسین رؤف پناه
۱۹:۱۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
کمی نگران کننده است