تفسیر قرآن؛

مصادیق درآمد باطل چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۹ سوره نساء و تفسیر امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا

‌ای اهل ایمان، مال یکدیگر را به ناحق مخورید مگر آنکه تجارتی باشد که از روی رضا و رغبت کرده (و سودی برید)، و یکدیگر را نکشید که البته خدا به شما بسیار مهربان است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۹ سوره نساء

تفسیر آیه ۲۹ سوره نساء

محمّدبن‌علی در مورد آیه: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ»، از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: «خداوند متعال قمار را نهی کرده است. روش قریش چنین بود که بر سر خانواده و مال خود، قمار می‌کردند، پس خداوند آن‌ها را از این عمل بازداشت».

امام صادق (ع) این آیه را قرائت کردند: «وَ لاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا»؛ و فرمودند: «مسلمانان، دشمنان خود را تا درون غار‌ها دنبال می‌کردند، طوری‌که دشمن بر آن‌ها غالب می‌شد و آن‌ها را می‌کشت، پس خداوند آن‌ها را از ورود به درون غار‌ها در پی دشمن بازداشته است».


بیشتر بخوانید


رمز اینکه نهی از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهی از حرام خوری، «لا تَأْکُلُوا» آمده است، شاید آن باشد که سیستم اقتصادی ناسالم، زمینه قیام محرومان علیه زراندوزان و بروزدرگیری‌ها و پیدایش قتل و هلاکت جامعه است.

امام صادق (ع) به هنگام تلاوت این آیه فرمودند:کسی که قرض بگیرد و بداند که نمی‌تواند باز پرداخت کند، مال باطل خورده است. امام باقر (ع) در ذیل آیه فرموندد:ربا، قمار، کم فروشی و ظلم از مصادیق باطل است.

رسول خدا (ص) درباره وضو و غسل با آب سرد، آنجا که خطر جانی دارد فرمودند: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیماً». همچنین امام صادق (ع) فرمودند:اگر مسلمانی به تنهایی وارد منطقه کفّار شد و کشته شد، خودکشی کرده است.

کشتن رهبران معصوم یکی از مصادیق خودکشی و به هلاکت انداختن جامعه است، امام صادق (ع) درباره «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» فرمودند:یعنی اهل بیت پیامبر خود را نکشید.

پیام‌های آیه ۲۹ سوره نساء

۱-مالکیّت فردی محترم است و تصرّف در اموال دیگران، جز از راه معاملات صحیح و بر اساس رضایت، حرام است. «لا تَأْکُلُوا ... إِلاّ ... تِجارَهً عَنْ تَراضٍ»

۲-جامعه، دارای روح واحد و سرنوشت مشترک است. اموال دیگران را همچون اموال خودتان محترم بدانید. «أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ»

۳-هر نوع تصرّفی که بر مبنای «حقّ» نباشد، ممنوع است. «لا تَأْکُلُوا ... بِالْباطِلِ»

۴-داد و ستد‌ها باید با رضایت طرفین باشد، نه با اجبار واکراه. «عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ»

۵-جان انسان محترم است، لذا خودکشی ویا دیگرکشی حرام است. «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ»

۶-احکام ومقرّرات اسلام پرتوی از رحمت خداست. «کانَ بِکُمْ رَحِیماً»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار