بیانیه تروئیکای اروپا در واکنش به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ایران

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های برجام درباره از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های برجام، خروج یک جانبه آمریکا و منتفع نشدن ایران از بندهای این توافقنامه، از اقدام ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی ابراز نگرانی کردند و آن را نقض تعهدات ایران در برجام خواندند!

در این بیانیه ادعا شده است: «غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی از سوی ایران هیچگونه توجیهی ندارد. این اقدام ایران بسیار نگران کننده و نقض تعهدات این کشور در برجام است. ایران فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.»

انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه از ایران خواسته‌اند «بدون تأخیر» غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند، برنامه غنی‌سازی خود را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که «فضای دیپلماسی موثر را محدود می‌کند» امتناع کند!

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد ایران غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در سایت فردو را آغاز کرده است. پیش از این کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین المللی گفته بود: مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرده است.

نماینده دائم کشورمان گفت این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشور‌های عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید نماید. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقبا بروزرسانی خواهد شد».

دولت آمریکا در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌هایی علیه کشورمان اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» با کاهش گام به گام عمل به تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

کشورهای اروپایی نیز به پیروی از آمریکا از عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای ایران خودداری کردند در حالیکه همواره ادعای عمل به تعهداتشان را دارند؛ موضوعی که تاکنون عملا اجرا نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
ما ایرانیها هم نگران هستیم که انها بیخود نگران هستند.
هر غلطی که شما اروپایی ها میخواهید بخورید.
ایران هم نگران آینده و استقلال و پیشترفت علمی خودش است.
شما اروپاییها باید به با این نگرای ها عادت کنید چون ایران منافغ خودش را فدایی نگرانی شما ها نخواهد کرد.
در ضمن تا برنامه هسته ا ی دیگران در منطقه هست
ایران گوتاه نمی اید.
آخرین اخبار