صبح امروز در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

آخرین جزئیات سفر وزیر نیرو به عراق

وزیر نیرو در خصوص سفر خود به عراق که هفته گذشته انجام شد، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: در سفر عراق که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، دو قرارداد صادرات گاز و برق به عراق داشتیم.

او تصریح کرد:  دو قرار داد ارزی با عراق داشتیم و تا به امروز ما اندکی کمتر از دو ماه طلب برق داریم که طلب خود را وصول کردیم.

به گفته وزیر نیرو چیزی حدود ۶۰ میلیون متر مکعب گاز صرف تولید برق می‌شود.

اردکانیان گفت: در بخش گاز مطالبه انباشته‌ای وجود دارد که این موضوع را باید از شرکت گاز پیگیر شد در سفر هفته گذشته به عراق مطرح شد که این مطالبه یورویی باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به تحریم‌ها انجام شود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: همانطور که از تابستان گذشته توانستیم بدون خاموشی عبور کنیم امیدواریم با هوشیاری مردم زمستان را هم بدون مشکل قطع گاز و برق بگذرانیم.

وزیر نیرو افزود: ما باید یکی دو درجه دمای هوای خانه را کمتر کنیم تا مشکلی برای ما پیش نیاید.

اردکانیان در خصوص بدهی به بخش خصوصی گفت: بدهی ما ناشی از قیمت تعیین شده و قیمت تکلیفی است.

او افزود: با این همه برقی که ما به عراق می‌دهیم هنوز نیمی از این کشور خاموش است، بیش از ۵ هزار ترانسفر مانور عراق در جنگ از کار افتاده است و طبق قراردادی که داشته‌ایم این ترانس‌ها را با کمترین هزینه فعال خواهیم کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده قصد داریم بخشی از این بدهی را به صورت تهاتر در حوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه کنیم، اما برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شود و حتی ادامه دار نباشد نیز هیئت وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکان پرمصرف به طور مستقیم از تولید کننده برق خرید کنند.

اردکانیان ادامه داد: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور داریم که از این تعداد هزار مشترک مصرف کننده عظیم محسوب می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به آلومینیوم، فولاد، ذوب آهن و غیره اشاره کرد. ترتیبی ایجاد کرده‌ایم تا این مشترکان که بالای ۵ مگابایت مصرف برق دارند به طور مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند. به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نتیجه خرید مشترکان بزرگ از بورس شاید درآمد شرکت توانیر برای مدتی کاهش یابد، گفت: اما در بلندمدت قطعاً این رویه به نفع ماست چرا که از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌کند و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشور‌های وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را بپردازند.

وزیر نیرو تصریح کرد: برقی را که ما به کشور‌های عراق افغانستان و پاکستان صادر می‌کنیم از سوخت‌های مختلف گاز و مایع تولید شده و یا برق‌آبی هستند. اگر فرض کنیم همه برق صادراتی که به کشور‌های همسایه صادر می‌شود با گاز تولید شود تمام این میزان برقی که مصرف می‌شود کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است. در حال حاضر طبق اعلام وزارت نفت روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می‌شود که شاید در وضعیت عادی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب آن صرف تولید برقی می‌شود که صادر شده که البته اکنون این میزان کمتر است.

وزیر نیرو گفت: این صادرات شامل محصولات غذایی کشاورزی، خدمات مهندسی است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود خودمان را جای کسانی که واردکننده این حجم از صادرات هستند نیز بگذاریم. ضروری‌ترین و اساسی‌ترین کالا در فصل زمستان تامین گرمایش و روشنایی است.

اردکانیان ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم در بازار‌های صادراتی رقبا نیز هشیار هستند و همواره مشغول فعالیت هستند طبیعت بازار صادرات این است که کشور‌های مختلف سعی می‌کنند بازار را از دست همدیگر دربیاورند، وقتی صادرکننده تغییر کند برای کشور واردکننده به همین سادگی نیست که بتواند کالای مورد نیاز خود را تامین کند ما نیز نباید از بازار‌های صادراتی خود به عنوان کشور صادرکننده مغفول بمانیم.

او تاکید کرد: کشور‌هایی که تحریم نیستند نفت دارند و مشکل تامین ارز هم ندارند نسبت به بازار‌های صادراتی‌شان حساس هستند این کار را نباید جدا از هم در نظر گرفت.

اردکانیان افزود: ما دو قرارداد ارزی در بخش گاز و برق با عراق داریم که طبق اعلام شرکت توانیر امروز ۱۶ دی‌ماه در حد کمتر از دو ماه طلب برق داریم. در طول همه سال‌ها از ۲۰۰۴ تاکنون که به این کشور برق صادر می‌کنیم مطالبات به صورت مستقیم و یا پرداخت به طلبکاران بخش خصوصی وصول شده است بنابراین در بخش برق مطالبه چندانی نداریم.

وزیر نیرو بیان کرد: در بخش گاز مطالبه انباشته وجود دارد که در دو بخش است یک بخش در حساب شرکت ملی گاز نزد بانک تجارت عراق موجود است و بخش دیگر را هنوز وزارت برق عراق پرداخت نکرده است.

او در پایان گفت: در سفری که هفته گذشته به عراق داشتم تاکنون روزانه موضوع مطالبات را پیگیری می‌کنم تا توافق روی زمین نماند یعنی این حساب یورویی باشد هم پول موجود و هم مطالبات در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نظر دستگاه‌های مذکور و با رعایت محدودیت طرف عراق که ناشی از تحریم است، صرف تامین حوائج کشور شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت برق ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار