جوان‌گرایی به چه قیمت؟ / وقوع بحران‌های جدی با اجرای طرح "بازنشستگی پیش از موعد"

طرح بازنشستگی پیش از موعد یکی از طرح های جدید نمایندگان مجلس بود که با انتقادات زیادی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «بازنشستگی پیش از موعد» عنوان طرح جدید وکلای ملت است که اواخر آبان ماه توسط ۳۹ نماینده مجلس مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این طرح، مردان با ۲۵ سال و زنان با ۲۰ سال سابقه می توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند.

کارگروهی در کمیته بیمه اجتماعی این کمیسیون تشکیل و ابعاد اجرایی شدن احتمالی این طرح را به‌طور دقیق بررسی کردند. در این میان، سؤال کلیدی آن است که هرچند، نقطه هدف این طرح ایجاد اشتغال برای ۳ تا ۵ میلیون جوان فارغ‌التحصیل عنوان‌شده، اما اجرای آن چه پیامد‌هایی در سایر حوزه‌ها برجای خواهد گذاشت؟

هدف‌گذاری‌های «بازنشستگی پیش از موعد»، دور از دسترس است

زهرا کریمی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درباره آسیب‌های طرح جدید نمایندگان مجلس مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد، اظهار کرد:  بازنشستگی پیش از موعد، به دو دلیل اثر منفی بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی دارد؛ اول اینکه تعداد بیمه پردازان و دوره پرداخت حق بیمه آنان کوتاه‌تر شده و این امر موجب کاهش منابع درآمدی صندوق‌ها می‌شود و دوم آنکه، هم‌زمان، تعداد مستمری‌بگیران و دوره دریافت مستمری آنان افزایش می‌یابد و به‌ این‌ ترتیب، هزینه سنگینی به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل خواهد شد و پایداری منابع صندوق‌ها را با تهدید جدی و غیرقابل‌برگشت مواجه خواهد کرد.

وی افزود: به‌طور مثال، فردی که در ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شود، می‌تواند ۱.۵ تا ۲ برابر زمانی که بیمه پرداخت کرده، مستمری دریافت کند و این در حالی است که صندوق‌های بازنشستگی حتی اکنون هم، ازنظر مالی در شرایط خوبی قرار ندارند؛ و تشدید فشار بیشتر بر آن‌ها پیامد‌های خطرناکی درپی خواهد داشت.

این اقتصاددان درباره تبعات مالی اجرای «طرح بازنشستگی پیش از موعد» گفت: بودجه حمایت از صندوق‌های بازنشستگی در سال ۹۸ به ۲۸ درصد بودجه دولت رسیده بود و چشم‌انداز این روند، می‌تواند، در آینده نه‌چندان دور، ضرورت اختصاص کل بودجه دولت به صندوق‌های بازنشستگی را موجب شود که تن دادن به چنین ضرورتی، نه منطقی است و نه شدنی است. بنابراین، در چنین شرایط فرضی، ممکن است به این نتیجه برسند که سن بازنشستگی را افزایش دهند و از تعداد مستمری‌بگیران بکاهند و البته که در اجرای چنین بازنگری‌ هم، اگر نگوییم ناممکن، حداقل، بسیار دشوار است و چالش‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

کریمی طرح «بازنشستگی پیش از موعد» را یک «مسیر متناقض» توصیف کرد و افزود: هدف طرحی که هم‌اکنون در دستور کار مجلس قرارگرفته، چابک‌سازی و ساماندهی کیفی نیرو‌ها با خروج عده‌ای، و ورود عده‌ای دیگر به بدنه دولت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اجرای این طرح، بیشتر برای افرادی جذابیت و مطلوبیت دارد که دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در مشاغل دولتی ندارند و می‌دانند پس از بازنشستگی، به دلیل برخورداری از تجربه دوره اشتغالشان و نیز به علت بی‌نیازی از بیمه، در قرارداد استخدامی پس از بازنشستگی، گزینه مناسبی برای کارفرمایان خواهند بود و مسیر همواری برای اشتغال مجدد و کسب درآمد مازاد بر حقوق بازنشستگی، در پیش خواهند داشت.

این اقتصاددان گفت: در چنین شرایطی، این هدف‌گذاری و انتظار که «بازنشستگی پیش از موعد» موجب جذب فارغ‌التحصیلان و کاهش آمار بیکاری شود، دور از دسترس است و با واقعیت‌های موجود در بازار کار، همسو نیست، زیرا اغلب بازنشستگان پیش از موعد، خانه‌نشین نخواهند شد بلکه پس از بازنشستگی، از طریق آغاز اشتغالی مجدد و با همراهی کارفرمایانی که آنان را گزینه برتر برای استخدام می‌دانند، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های اشتغال را به خود اختصاص خواهند داد و درنتیجه، آمار بیکاری کاهش نخواهد یافت.

این که مجلس با هدف جوان گرایی و جایگزینی افراد جوان در محیط کار قصد دارد طرحی را به تصویب برساند که باعث شود در آینده نه چندان دور که با پیری جمعیت روبه رو هستیم مشکلات متعددی برای صندوق های بازنشستگی ایجاد شود جای سوال دارد. آیا وکلای ملت هنگام بررسی چنین طرحی وضعیت صندوق های بازنشستگی را در نظر گرفته است؟ آیا به وضعیت جمعیت در 20 سال آینده دقت کرده اند؟

مخالفت وزارت رفاه با طرح بازنشستگی پیش از موعد مجلسی‌ها

احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح بازنشستگی پیش از موعد که در مجلس مطرح شده است، اظهار کرد: این وزارتخانه موافق طرحی که در مجلس در دستور کار قرار گرفته نیست، چون این طرح به ضرر کارگران و دولت است.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که اجرای بازنشستگی پیش از موعد، به نفع کارمندان نیست و فقط مدیران کارمند دولت از آن نفع خواهند برد، ادامه داد: اگر دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان، منبع پایدار نداشته باشد، مجبور به تأمین مالی با توسل به شیوه‌های تورمی است. نباید تصور کنیم فردی که بازنشسته می‌شود دیگر حقوق‌بگیر دولت نیست.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی به شرطی می‌توانند به‌معنای واقعی صندوق باشند که پول مورد نیاز خود را از دولت نگیرند، بلکه باید متکی به بیمه‌پردازی اعضای صندوق باشند.

میدری افزود: لازمه تحقق این استقلال مالی صندوق‌ها، آن است که دوره بیمه‌پردازی افراد طولانی‌تر باشد. همین ضرورت باعث شده صندوق‌های کشور‌های پیشرفته، سن بازنشستگی را تا ۶۵ سال هم افزایش‌دهند.

آفت کاهش سن بازنشستگی در ایران/ مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای با کاهش سن بازنشستگی

همچنین حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفته است: آسیب صندوق‌های بیمه‌ای به خصوص در سه دهه اخیر از قوانینی که به شدت توان مالی آن‌ها را با اشکال مواجه کرده است مختلف است و یکی از آن‌ها قوانین بازنشستگی‌های پیش از موعد است، روند دوره بیمه پردازی دائم کوتاه شده و دوره مصارف و مستمری بگیری بلندتر شده است و نتیجه این بوده که سن بازنشستگی که در سایر کشور‌ها بالای ۶۰ سال است، در ایران به ۵۱ سال برسد و این آفتی است که به طور دائم تکرار شده است.

میرزایی عنوان کرد: تلقی از سیاست‌های رفاهی اشتباه است و شکل درست این است که اساسا از ایجاد فقر جلوگیری شود. قطعا بخشی از فقر که در جامعه وجود دارد و نگران کننده است فقر ناشی از نداشتن زیرساخت‌ها در بسیاری از مناطق روستایی یا مناطق مرزی یا در جنوب شرق کشور است. بخشی از آن ناشی از عدم توازن در سرمایه گذاری برای اشتغال است. واقعیت این است که مجرا و مسیر اصلی پایش فقر ایجاد فرصت‌های شغلی است که مردم بتوانند شرافتمندانه کسب درآمد کنند و گروهی که امکان کار کردن ندارند، مانند سالمندان و معلولین باید تحت حمایت سیاست‌های رفاهی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی باید پوشش فراگیر داشته باشد، افزود: حدود نیمی از کشور هیچ گاه وامی دریافت نکرده اند، این بدین معنی است که این شبکه بانکی، سیاست‌های تأمین مالی خرد را پوشش نداده اند.

اما صندوق های بازنشستگی درخصوص طرح جدید مجلس هم نظرات متعددی  دارند. اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کاهش سن بازنشستگی بار مالی زیادی را برای صندوق‌های بازنشستگی دارد و باعت می‌شود عدم تقارنی که در حال حاضر بین منابع و مصارف وجود دارد، بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه باید جزئیات طرحی که نمایندگان مجلس در خصوص کاهش سن بازنشستگی داشته‌اند را بیشتر بررسی کنیم، افزود: باید با نمایندگان مجلس در این خصوص صحبت زیادی داشته باشیم.

بازنشستگی پیش از موعد، صندوق‌ها را دچار ابربحران می‌کند

همچنین شهاب جوانمردی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح بازنشستگی پیش از موعد، اظهار کرد: اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد، توجه به وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی است؛ از این منظر، واقعاً جای سؤال دارد که نمایندگان مجلس، چگونه بدون درنظرگرفتن این موضوع به دنبال تصویب و اجرای چنین طرحی هستند؟

جوانمردی با اشاره به اینکه بیشتر جهان، درصدد افزایش سن بازنشستگی هستند، بیان کرد: سن بازنشستگی با دو معیار اصلی تعیین می‌شود؛ نخست ملاک‌های اقتصادی آن است و دیگری وضعیت منابع درآمدی صندوق‌های بازنشستگی. او ادامه داد: دستیابی واقع‌بینانه پاسخ این سؤال که به ازای چند نفر بیمه پرداز باید یک نفر بازنشسته شود تا بتوان مستمری بازنشستگان را تأمین کرد؟ اهمیت زیادی دارد و مطابق استاندارد‌های جهانی صندوق‌ها، برای تأمین حقوق یک بازنشسته باید هفت بیمه پرداز داشت.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران موضوع مهم، این است که منابع ورودی صندوق و نیز عایدی سرمایه‌گذاری‌های صندوق باید پاسخگوی مجموع ارقام پرداختی به بازنشستگان باشد.

وی با اشاره به «سن امید به زندگی» که طی دهه‌های گذشته در دنیا و ایران افزایش یافته است، گفت:  سن امید به زندگی در ایران از ۵۰ سالگی به بالای ۷۰ سالگی  رسیده است. بر این اساس، سن افراد برای بازنشسته شدن با این دو  معیار چیده شده است.

جوانمردی با بیان اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اصلاً مناسب نیست، تصریح کرد: از زمانی که فرد بازنشسته می‌شود تا زمانی که خودش در قید حیات است یا وراث آن در قید حیات باشند (شامل همسر و فرزندان زیر سن قانونی)، صندوق‌های بازنشستگی موظف به پرداخت حقوق وی هستند؛ بنابراین، بازه زمانی پرداخت صندوق بالا رفته است و افزایش غیرکارشناسی تعداد بازنشستگان می‌تواند به بحران منجر شود و وضعیت صندوق‌ها را بدتر کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشور را می‌توان یکی از بحران های کلیدی در حوزه اقتصادی دانست، و  اگر تدبیری مؤثر اندیشیده و اجرایی نشود، صندوق‌ها، خیلی زود، وارد یک ابربحران غیرقابل‌حل خواهند شد.

وی ادامه داد: طرح بازنشستگی پیش از موعد در حالی در دستور کار مجلس قرار گرفته است، که در اغلب کشور‌های توسعه‌یافته دنیا، سابقه کار لازم برای بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی به ۳۵ سال افزایش یافته و سن بازنشستگی ۷۰ سال در نظر گرفته شده است؛ یعنی با ترکیبی از این دو فرمول، کاری کردند که منابع صندوق‌ها، کفاف پرداخت حقوق‌های بازنشستگی را بدهد.

جوانمردی بیان کرد: انتظار این بود، که مجلس طرح افزایش سن بازنشستگی در دستور دهد، نه اینکه به دنبال کاهش سن بازنشستگی باشد. اینکه بخواهیم عده‌ای را زودتر از موعد بازنشسته کنیم تا به عده‌ای دیگر حقوق پرداخت کنیم، منطقی و کارشناسی نیست؛ حتی اگر نیت این اقدام، ایجاد اشتغال برای نسل جدید باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازنشستگی پیش از موعد چه اثری بر اشتغال خواهد گذاشت، بیان کرد: این طرح، اثر خیلی جدی بر اشتغال‌زایی نخواهد داشت. زیرا ابتدا باید دنبال راه‌اندازی مشاغل جدید و متناسب با نیاز‌های روز جامعه باشند علاوه براین، نیاز محوری به ضرورت کوچک‌سازی بدنه دولت را هم نباید فراموش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، دخل‌وخرج دولت باهم نمی‌خواند و هزینه‌های جاری دولت بالاست، اضافه کرد: اصل این تفکر که افرادی را بازنشسته کنیم و بعد، به همان تعداد افرادی را استخدام کنیم، در شرایط کنونی کشور، قابل دفاع نیست و باید در چنین تفکری، بازنگری کرد و به سمتی رفت که دولت، مثلاً تا ۵ سال آینده تعداد نیرو‌های استخدامی را کاهش دهد.

جوانمردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازنشستگی پیش از موعد تا چه اندازه به نفع بازنشستگان خواهد بود، گفت: اگر از زاویه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، ممکن است افرادی که بازنشسته می‌شوند، بخواهند با حقوق بازنشستگی، کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنند یا وارد حوزه کاری تازه‌ای شوند؛ در چنین حالتی، بازنشستگی برای آن‌ها ممکن است مزیت اقتصادی داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: نباید فراموش کرد که راه‌اندازی یک کسب‌ و کار جدید برای بازنشستگان، آن‌هم در شرایط بد کنونی اقتصاد کشور، هدف در دسترسی نیست. بنابراین، میان هدف‌گذاری ذهنی و واقعیت موجود، شکاف زیادی وجود دارد که شاید به سرخوردگی بازنشستگان منتهی شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر پیامد‌های تبدیل طرح پیش از موعد بازنشستگی به قانون، خانه‌نشینی افراد بازنشسته و حرکت آنان به سمت غیرمولد بودن است که زنگ هشداری فردی و ملی است و به صلاح کشور نیست.

طرح بازنشستگی پیش ازموعد معلق شد

 این طرح با تمامی انتقادات درحال حاضر معلق است و بررسی این طرح فعلا در دستور کار نمایندگان مجلس نیست. به همین منظور علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعلام وصول طرح بازنشستگی پیش از موعد گفت: کمیسیون اجتماعی این طرح را به دلیل مسائل مختلفی مانند کاهش سن نیروی کار برای بازنشستگی، مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای و تأمین منابع و بار مالی برای دولت و بخش‌های خصوصی معلق کرد.

او علت موافقت برخی از نمایندگان با طرح بازنشستگی پیش از موعد را جایگزینی افراد بی‌کار با بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی و کمک به سطح اشتغال کشور عنوان و اظهار کرد: البته مخالفان معتقدند این طرح ضد اشتغال است، چون افرادی که بازنشسته می‌شوند، باز هم شروع به کارهای مختلفی می‌کنند و بی‌کار در خانه نمی‌نشینند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی افزود: در این صورت این افراد هم از صندوق بازنشستگی حقوق می‌گیرند و همزمان به شغل جدیدی روی می‌آورند. علاوه بر ایجاد مشاغل کاذب، دستگاه‌ها نمی‌خواهند نیروی کار دارای تجربه و تخصص را که به حدود ۴۵ سالگی می رسد، از دست بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رصا
۰۹:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
حداقل عمر مفید در ایران برای کارگران 45-,الی60سال است . چرا با این حرفهای بدون در نظر گرفتن خواسته مردم ،،، کارمند و کارگر که با 25سال فرسوده شده‌اند آنها را از زندگی کردن سرده و آزرده میکنید . تامین اجتماعی یا هر صندوق دیگر وظیفه قانونی داره با شرایط و تحقیق در روح و روان جامعه قدم برداره نه همه را به قبرستانها راهی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۹
اگراجرابشه خیلی عالیه اینطوری امیدبه زندگی به90سال هم میرسه صندوق بازنشستگی30سال ازعمراوبیمه کم میکنه بعدش 10تا15سال هم حقوق میده ماباقیش هم الفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۹ دی ۱۳۹۹
مجلسی که اکثرنمایندهایش بازنشسته قبلی ادارات هستنداعتقادی به بازنشتگی کارمندان نداره ،اعتقادی نداره که کارمندی که ۲۵ سال خون دل خورده وبیمه واریزکرده قبل ازاینکه بمیره ازاین مملکت ۲۵ روزحقوق بگیره وبه بهانه بارمالی والکی بیادوسنگی ازپیش بای هرخانه ایرانی که امروزحدالاقل هرکدام دوجوان بیکاردارندبردارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بیکاریم افسرده شدیم دیگه هیئات من الذله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اين طرح عاليـــــــــــه با تشكر ازنمايندگان عزيز
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
این طرح درزمان دکتر احمدی نژاد رییس جمهور محترم ۳ سال هم اجراشد طرح خوبی بود.منتهی بدون عدالت یعنی فردی که ۲۵ یا ۲۶ یا بالاتر خدمت کرده بود همه با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شدند که این تقریبا عدالت نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
من یه خانم ۴۰ سالم با ۱۶سال سابقه حاضرم همین الان با ۱۶ روز حقوق بازنشست بشم هر روز صبح فکر میکنم می خوام برم جهنم تو ۵ سال پیش تو ادارمون ۴ نفر بازنشست شدن اما فقط یه نیرو استخدام شده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
باتوجه به شرایط مملکت وبیکاری زیاد جوانان به خصوص فارغ التحصیلان بازنشستگی پیش از موعد بهتر است انجام شود.حق بازنشستگی هم باتوجه به تعداد سال خدمت باشد یعنی فردی که با ۲۰ سال خدمت می خواد بازنشسته بشه با ۲۰ روز حقوق وفردی که ۳۰ سال خدمت کرده با ۳۰روز حقوق بازنشسته بشه.این بهتره وعدالته.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
با سلام
نمایندگان محترم مجلس لطفا تبصره ماده های قانون 30 سال رو بازنگری کنند
چرا بعضی ها به خصوص نظامی ها می توانند به بهانه های مختلف بیش از 30 سال خدمت کنند؟
نتیجه بیش از 30، بی انگیزگی شاغلین حاضر و منتظر استخدامی هاست. ظلم خفی!
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۲۳:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
نیروی انسانی بزرگترین سرمایه جامعه است بنظر بنده حقیر بازنشیستگی قبل از موعد برای نیروهای بیسواد و کم سواد خوب است چون بعد از ۲۵ سال کار یکنواخت دچار روزمرگی و فرسودگی میشوند و انگیزه ای برای ادامه خدمت ندارند اما برای نیروهای تحصیل کرده و کار آمد تا چهل سال خوب است.
اگر سیستم اداری کشور تهی از با تجربه ها شود بدون شک در میان مدت و بلند مدت اداره کشور با مشکل مواجهه خواهد شد .
هر چند در این سالها بدلیل عدم تناسب بین افزایش حقوق و مزایای کارکنان با نرخ تورم کارکنان را دچار افسردگی کرده است اما باید نیروهای کارآمد حفڟ شوند.
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی سعادت
۲۲:۴۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بازنشستگی پیش از موعد به هیچ عنوان تبعات ناگواری برای کشور ندارد.
در بعضی از مشاغل باید حتماً اجرا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
خبر بسیار مهم : دولت غربگرا واصلاحطلب میخاد با مخالفت با این طرح جمعیت جوان بیکار کشور را زیاد کند واز نظام باجگیری کند به خاطر شرایط امنیتی که افراد بیکار به خصوص جوان برای نظام ایجاد میکنند چون جوان وقتی سر کار باشد فکر های پلید وناامیدی وزدن به سیم اخر از او دور میشود تاکید میکنم زدن به سیم اخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
اصلا بازنشستگان طبق قانون نمیتوانند در شرکتها و مشاغل دولتی و حقوقی کارکنند. زودتر بازنشسته شیم تا با حقوق کم بیمه ای، مشکل طرح بیکاری نامی رو کم کنند!؟! از کجا معلوم حقوق بازنشستگان یه روزی اندازه یارانه نشه؟! پدر بنده الآن بازنشسته تامین اجتماعی هست، اصلا حقوق تقریبا یک میلیونی به چی میرسه برای 7 نفر ؟! دیگه مادرمم میره شرکتها کارمیکنه، مشاغل سخت. پدرمم یکی دستشو گرفت تا برای ساختمان نیمه کاره کارکنه و یه حقوقی داشته باشه به خرج زندگی مون برسه
Iran (Islamic Republic of)
حیدرکرار
۲۱:۳۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
باسلام خدااموات کسی که این طرح را دادبیامرزه انشااله که تصویب بشه ولی من هزاردرصد می دونم که تصویب نمیشه من ۱۶ ساله که دریکی ازشرکتهای بیمه مشغولم وباپست معاونت خسارت ومشاورحقوقی ازصبح تا ساعت ۶غروب سرکارم با همه مزایا وحق پست ۶میلیون حقوق دارم که کلی کسورات بهش میخوره.واقعا ازفرط خستگی کاروبدهکاری دیگه نمیکشم ونمی دونم تا۳۰سال میرسم یانه احساس یه فردزندانی رادارم که قراره تا۳۰سال حبس بکشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
نمایندگان محترم اجرای بازنشستگی پیش موعد خواسته کارکنان زحمتکش این کشور عزیز هستش لطفا مقدمات اجرای آنرا فراهم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۰۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سیاستگذاران محترم لطفا از امید به زندگی بیشتر کارکنان ومردم ناراحت نشوید شرایط کای همه یکی نیست اگر 25سال در شعبه های شلوغ بانک با استرس باانواع بیماریهایی که روز به روز در جسم آشکار میشن کارکنید می فهمید خسته شدن یعنی چه هر لحظه اش مثل زهری است که او رواز پا دربیاره لطفا به فکر مردم باشید .
Canada
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
کلا در ایران .ترس از عزازیل باعث شده که کار را برای جوانان رها نکنند
در اینحا بعد از بازنشستگی مجانی کار میکنند
در هر صورت بعد از بازنشستگی .کار هایی که دوست داشتند .انحام بدهند .انجام دهند .مجانی کار کنند .مسافرت بروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در سن 65 بازنشستگی داره با حقوق بین 330 هزار تا 840هزار تومان بااین مبلغ چی می توان خرید با این شرط سن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
برای بعضی مشاغل واقعا ۳۰ سال سخته . مثلا سالهاست که دولت جرات نکرده بانکها را جزو مشاغل سخت حساب کنه درحالیکه واقعا اکثر کارمندان بانک مخصوصا کسانی که جلوی باجه کار میکنند اکثرا دچار استرس و ناراحتیهای روحی و جسمی می شوند ولی دولت و مجلس اهمیتی نمیدهند!!!! لااقل کارکنانی که بالای ۲۰ سال سابقه و دارای بیماری هستند بازنشست کنند و بجای اونها جوانها را استخدام کنند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
نماینده مجلسی که میاد این طرح رو رد میکنه و میگه این طرح به ضرر سازمان بیمه و بازنشستگی است،به جای ما نظانی ها که همش دور از خانواده در مرزها خدمت میکنیم چند ماه تو کمترین امکانات خدمت کنه ،اونوقت می فهمه که ۲۵ سال که هیج حتی ۲۰ سال خدمت هم زیاده،بعد ۳۰ سال بازنشستگی یا باید تو بیمارستان باشیم یا تو دیار باقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
من مرد ۳۷ ساله ارشد مهندسی مکانیک با معدل الف، متاهل، ۶ ساله درسم تموم شده اما کاری برام نیست هنوز بیکارم، دیگه برای اشتغال من و امثال من امیدی نمونده که دلخوش به اشتغال باشم، این انصاف نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۹:۲۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
اولا كسي كه بازنشسته ميشه 30 سال بيمه داده كه پس از بازنشستگي حقوق بگيرد.خيلي ها هم چند سال بعد از بازنشستگي متاسفانه فوت ميشوند.دولت فقط 60ماه يا 5سال كمك ميكنه.پس طرح خوبيه

ثانيا خود من اگر زودتر بازنشست بشوم بر ميگردم شهرستان و ديگه تهران نميام با اين هوا ي آلوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام این طرح موعد خوب است اجرا بشود چون کدام باز نشسته از 7۰ سال بیشتر زنده است ‌که به زرردولت باشد باید رای بیاورد والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بازنشستگی پیش از موعد طرح بسیار خوبیه.
متاسفاته‌ از نظر تامین اجتماعی مردم با تا ۸۰ سالگی کار کنن!
به هر حال حقوق نجومی مدیران تامین اجتماعی از کجا دربیاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
مجلس انقلابی، دولت جوان وانقلابی در ۱۴۰۰ نیروی جوان و انقلابی می خواهد با این طرح کارکنان مدعی و باسابقه بازنشته و جوانان هم سو، تابع وکم توقع در ادارات بکارگیری می شوند .....
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۸:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
من 49 سالگی بازنشسته میشم اگر این طرح را اجرا کنید میشه 44 سالگی چقدر خوب اما زن و مرد بکنید 25 سال... موافقیم به شدت
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۸:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
اون کارشناسایی که موقع سرما جای گرم و موقع گرما جای خنک نشستن خواهشن حقوق بدون زحمتشان رو بگیرن راست میگن یک سال کارگری بکنن بعد بیان در مورد حق وحقوق کارگر صحبت بکنن هر چند الگوی این کارشناسا او استادیه که در مرد یارانها گفت مصیبت عضما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
واقعا برای این دولت متاسفم،چون پول پنج سال بیمه کارمنداش رو نداره بده ،برای بازنشستگی ، تابتونه جوانها رو بیاره سرکار،وحاضره از کارمندش 50 سال کار بکشه،
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۳۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
باسلام بعضی ازدوستان می فرمایند سن امید درکشوربه 72سال رسیده برادرمن چرادروغ میگوید ایابا این کرونا سن امید هم باقی مانده همکار خودم با22سال خدمت کرونا گرفت و مردالان یک هفته میشه که عمرشو داده به شما من از نمایندگان محترم تقاضا دارم اول برای جوانان ودوم برای ما کارمنداناین طرح راتصویب نمایند این قانون راتا حداگثر 10سال حمایت کنند وگرنه با3سال این قانون ماندگار باشد فایده ای نخواهد داشت و نیروی جوان همچنان بیکار خواهد بود سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
با سلام فضای سبز شهرداری ها کارش از همه قسمت های دیگر شهرداری ها بیشتر طاقت فرسا تره ولی چون قانون میگه در فضای بازه سختی کار نداره یعنی 30 ساله نه 25 سال بعدم سن باید 50 سال تمام باشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
با سلام فضای سبز شهرداری ها کارش از همه قسمت های دیگر شهرداری ها بیشتر طاقت فرسا تره ولی چون قانون میگه در فضای بازه سختی کار نداره یعنی 30 ساله نه 25 سال بعدم سن باید 50 سال تمام باشه
Iran (Islamic Republic of)
کیهانی
۱۸:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بنام خدا
با توجه به اینکه تعداد زیادی از جوانان وبخصوص تحصیل کردگان بیکار هستند، این طرح میتواند باعث اشتغال شود، از طرفی اگر دولت بخواهد اشتغال ایجاد کند باید برای هر نفر مبلغ زیادی سرمایه گذاری کندشاید صدها میلیون بخصوص در بخش صنعت، ضمن اینکه صندوق های بازنشستگی وقتی حقوق های نجومی میدهند و یا در شرکت های زیر مجموعه شأن مثل تا پول های زیادی حیف و میل می‌کنند و پاداش های ده ها میلیونی به اعضا هیات مدیره میدهند، فکر کسانی هستند که سی سال بیمه پرداخت کرده اند،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
شما که داری به نفع بیمه صحبت میکنی به نظرشما عمر مفید تو کشور ما چنده خیلی ها رو میشناسم که ۵۰ سالگی بازنشت شدن بعد دو سال سکته کردن ومردند نظری بدین که اون دنیا دینی به گردنتون نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
این طرح عالیه جلوی نجومی بگیران
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
پس تکلیف من وامثال ماکه ۳۲ساله شاغل وخسته ومنتظربخشنامه ایم که بریم جوانان ویافرزندبیکارمان جایگزین شودچی میشه؟والابفرستیت بریم جوانان بیان ۲۵ساله عم طاقت اعصاب نداره جوان بایدبیادبه روزباشه نه پیرو۳۲سال سابقه خستع ایم
Pakistan
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
چهار پنج سال بعد از موعد هم بعضی ها رو از پشت میز بتونن بکنن هنر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
هشتاددرصد مشاغل تحت تامین اجتماعی مشاغل زیان اورند من بارزین وموادشیمیایی سره کار دارم فکر نکنم به پنجاه یال برسم بنظرمن تامین اجتماعی به حقه کارگر بسیار خیانت میکند خجالت بکشید ده برابر پول میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
چرا فقط بلدین از جیب ملت مایه بزارین یه بار هم که شده به نفع مردم رای بدهین دیگه بازنشستگی پیش از موعد نتنها برای مردم بد نیست بلکه بهتر هم هست چون یه عده ای پیش از موعد بازنشست میشوند و جوانان بیکار مثل بنده که دیگه دوره جوانی را هم گذراندم و با مدرک فوق لیسانس تربیت بدنی بیکار هستم با ۳۵سال سن شاید یه کاری پیدا کنم و امیدی هم داشته باشم برای ادامه زندگی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
با سلام دولت اول می بایست کسانی را که سالهاست باز نشست شده و هنوز در ادارات و سازمانهایی که از دولت بودجه می گیرند مشخص نموده که پست را ارثیه پدر خود می دانند روشن کند و بعد به فکر بازنشسته کردن زود تر از موعد باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بازنشست بشوند میرن شغل آزاد انجام میدن بنظر من نباید گذاشت بازنشتسته از دوباره شاغل بشه
Iran (Islamic Republic of)
حکمت
۱۷:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
چرا نمیزارین این طرح اجرابشه وازدست اینها خلاص بشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
هیچ ضرری این صندوق های بازنشتگی نمیکنند فقط یه کمی سودشان کم میشه اولاش

طرح خوبیه باید اجرا بشه تا پیرمردهای ما یه چند سالی زودتر بازنشست بشند و بقیه کارمندان جهان که موقع بازنشتگی دنیا را میکردن بذار کارمندان ما پس از بازنشتگی کوچه و خیابانهای شهر را با یه تاکسی بگردن و مسافرکشی کنند طوری میگید که صندوق بازنشتگی ضرر میکنند که ملتو بلانسبت ساده گیر آوردید این طرح اصلا مشکلی نداره ما کشور ثروتمندی هستیم راحت میشه جوان ها را سر کار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
- چرا از چند شغلی جلوگیری نمی شود؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
از20سالگی که کار کنی 50 سالگی بازنشست میشی خیلی ها رو میشناسم که به 50 هم نمیرسند عمرشون به دنیا نیست که بخوان از 1.5 تا 2 برابر پرداخت بازنشستگی رو مستمری بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بازنشسته های چند شغله مگه میذارن جا برای جوونترها باز بشه از بس حریص و طماع تشریف دارن
پدر من 18 ساله شاغل بوده من با مدرک دکتری تو 34 سالگی بیکارم تازه میگن تجربه نداری!!!
خدایا به عزت و کرمت شکر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۰۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
فردی که در ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شود، می‌تواند ۱.۵ تا ۲ برابر زمانی که بیمه پرداخت کرده، مستمری دریافت کند.خخخخخ 2برابر یعنی 150سال عمر میکنه خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناجی
۱۴:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
حداقل این طرح را ۳ساله از ۱۴۰۰شروع کنن؛ اگر جواب داد؛ ادامه دهند و اگر جواب نداد ؛ ادامه ندهند...
چون بعضی مشاغل واقعا تا ۲۵سال جواب میده وبعد از ۲۵ سال ؛ اون کارایی را نداره ؛ چون من خودم از نزدیک این موارد دیدم...
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۴:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
شوهر عمه من 39 سالگی بازنشست شد شاید باورتون نشه اما چون شرکتش سختی کار داشت و باقیمانده بیمه خودش رو یکجا پرداخت کرد بازنشسته شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
خب سختی کار که ۲۰ساله هست ولی این طرح به نفع جوانان بیکار هست کاش تصویب کنن اما از این مجلس انتظاری نیست
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۴:۲۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
دولت نبایدزنانی راکه ازدواج نکرده اندرااستخدام کنه چون باعث تباه شدن وبی هدفی درزنان ایرانی میشه
زنانی که بچه دارنداستخدام شوندتاتشویقی برای زادوولدباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
برای تحکیم نهاد خانواده خانم ها در خانه حقوق دایگی بگیرند وکارهای بیرون را به مردها بسپارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
جوان گرایی به قیمت شغل افرینی برای جوانان وایجاد شرایط ازدواج جوانان و جلوگیری از پیری کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
آقایان لطفا کسانی را که دچار چند بیماری سخت هستند را در نظر بگیرید. الان من که چندین بیماری دارم و دهها پزشک هم تایید کردند که نباید کار کنم ولی محل کارم (بانک) بخاطر بعضی مسائل تایید نمیکند. لطفا حداقل کسانی مثل من را با این شرایط و قبل از موعد بازنشست کنند چون هم خودم در محیط کار شدیدا اذیت میشوم و هم از نظر کاری بازدهی مناسب ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
جوان ها بیکارن، دو سه سال کاهش دادن چیزی از کسی کم نمیشه. میلیارد ها تومن تو نبود بودجه خرج بیخودی میشه، شورای شهر ساری چرا منحل شد؟ ... تو رو خدا یه ذره به فکر ما مردم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام. علیکم.. داشت ازاین مجلس خوشم میامد..
شما دارید ادارات درست در زمانیکه متخصصین تازه باید نتایج حاصل از تجرب ه خود رابه جوانترهامنتقل کنند ،،
چرا مدت بازنشستگی را کم میکنید ..اقاجان اشتغال ایجاد کنید ..از تخصص دولت نکاهید ..
حرف و لحث زیاد است ، اما اشتباه است وارد فرلزهای دیگر
قانون بشوید بیشتر به عمق بازنشسنگی خواهید رسید انشاالله

البته اگر yjc بنویسد حقیر بازنشسته بیش از سی هستم .. اما هنوز باید میماندم ، اما به علت کشیدن سرپرستی به بیش از ۳ سال و نخواستن حکم مدیریت .نه اینکه ندادند
خستگی زیاد و کارهای رها شده امریکائها ارزش انرا داشت
حجی. از طزیق عضویت تعاونی مسکن،، مسکنی و،،،،،،،
چگونه چندین برابر یک مدیر کار بود ولی پولی که میدادند
با افسردگی. تمام یکروز گفتم رفتم ، هیچ نخواستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
چرا مسئولين كشور بازنشسته نميشن ؟؟؟؟ چرا نبايد جوانترها در راس قرار بگيرن تا با ايده‌هاي نو و خلاقانه باعث رشد و شكوفايي صنعت در كشور بشن.
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۳:۴۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
همینه دیگه
وقتی کنترل جمعیت و فرزند ندارند
و نسل انفجار جمعیت را تحویل می دهند
مجبورند تاوانش را هم بدهند
و زودتر از موعد بازنشسته شوند
تا انفجار جمعیت تحویل جامعه ندهند
امیدوارم استخدام شامل حال من هم بشه
Japan
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بجای بازنشسته کردن .به فکر ایجاد اشتغال پایدار باشید....جناب نماینده محترمممممممم....این طوری بیشتر رای میاری....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
چرا اون همه قانون که به ضرر کارگر گرفته شده را هیچ کس تحلیل نمی کنه ولی یه خبر که برای حمایت از کارکر پخش میشه همه بهشون بر می خوره .بابا همه ی بدبختیها از حقوقها و پرامد سر به فلک کشیده ی عجیب و غریب چند در صد ناچیز ملته
Iran (Islamic Republic of)
مگه مهمه
۱۳:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
تامین اجتماعی خدمات درمانی درست که نمیده 99درصد داروها تحت پوشش نیست مراکز ملکی سازمان میری کل پرسنل جوری برخورد مبکنن انگار طلب کارن یا خدمات رایگانه. درصورتی که ما همه هرماه حق بیمه می‌دیم وقت بازنشسته شدن باکمال پر روی میگین امید زندگی رفته بالا و مردم میخان چندسال حقوق بگیرن اصلا میخاین ما فقط پول بدیم خدمات نخایم و بعد از سی سال یه تیر خلاص بهمون بزنین خیالتون راحت بشه
چند سال گرفتین ازمردم الان میخاین پس بدین اینقدر آه ناله نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
ما باید شرایط کشور مان را درک کنیم ونه مقایسه ان با سایر نقاط مثل اروپا که با کسری نیروی کار مواجه ، در شرایط فعلی بهترین طرح ارائه شده تا جوانان سرو سامان بگیرند ضمن اینکه با این طرح در بخش های اجرایی کشور نیز انگیزه کار بیشتر خواهد شد.
البته به شرط عدم پارتی بازی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
طرح خوبيست.نو شدن سيستم اداري موجب بهبود عملكرد كاركنان ميشود

خيلي از كاركنان دولت سابقه بالا توان استفاده از تكنولو‍‍ژي ندارند.

كاهش هزينه هاي دولت زيرا زمان بازنشستگي فقط حقوق پرداخت ميشود و مزاياي اضافه كاري و پاداش پرداخت نميشود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا زندی
۱۲:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
من 27 سال کار کردم در شرایط سخت و حقوق کم به خدا قسم بهترین طرح برای امثال ماست که با 27 سال 4 میلیون حقوق میگیریم خواهشمندیم طرح و اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
حقوق درست حسابی نمیدید لااقل
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
یکی از دوستان که در کارخانه ذوب اهن اصفهان کار میکرد // بعد از اینکه از طرف کارخانه یه دوره تخصصی به ایتالیا اعزام شد و دوره تحصصی ترانسفرماتورهای برق را گذراند // بعد ار باز گشت // بعلت جوان گرایی و خصوصی سازی بازنشسته پیش از موعد شد //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بنظرم سن بازنشستگی باید متناسب با کار کارگر و باتوجه به سن شروع به کارش تنظیم بشه.. مثلا کسی که از سن مثلا 30 تا 35 سالگی شروع به کار کرده کار کردن براش در سن 50 تا 55 سالگی سخت و طاقت فرسا می شه... خصوصا کسانی که مشاغل سخت دارن ...اگه قرار باشه سن بازنشستگی خیلی بالا باشه، فرد اونقدر پیر و فرسوده شده که دیگه عمری واسش نمیمونه که بخواد از باقیش لذت ببره و استراحت کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
طرح خوبی است جوونا برن سرکار حداقل لطفا فقط آقایون را استخدام کنید تا بتونن نون زن و بچشونو بدن خانم ها نباید همه ی شغل های مردانه را اشغال کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
جوانها اول باید تربیت شوند .. بعد وارد امور اولیه وشناخت شوند ..نه
هر اقا زاده بی عقلی فلان کاره شود
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۴:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
زنی که بچه نداره نبایداصلااستخدام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
حالا یه جوری میگید کاربه خانمها ندید انگارکاربراشون ریخته !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
اره همه خوبیها وخوشیها مال مردها زنها اینجا بوقن فقط بلدید ظلم کنید به زنها وحرف زور بزنید
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۰:۱۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
برای خانمها خوبه بازنشستگی بدون در نظر گرفتن سن
من خودم 20سال کار کردم دیگه واقعا خسته شدم
کاش موافقت میشد این طرح
خیلی از خانمها در اداره ما منتظر این طرح بودند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۴:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
زن نبایداستخدام بشه زنی که بچه نداره اصلانبایداستخدام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
باشه بهش میگم!!!
Iran (Islamic Republic of)
hooman
۰۹:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام بجای قانون گذاشتن بیاین بازنشسته هاروجمع کنیدازادارها تاجوانان جایگزین بشن
Canada
رضا مجیدی
۰۹:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بسیار کار خطرناکد وغیر منطقی است.در لباس خیر خواهی آینده کشور را از همه لحاظ دچار آسیب خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
کجای این کار خطرناکی هست مثال اصلا میدونی کل دریافتی در استان اردبیل توسط بیمه ای که از کارفرمایان دریافت میشود با ۳۰درصد آن پول کل حقوق بازنشستگان استان را میدهند ۷۰درصد دیگه به خزانه میره و این همه جوان بیکار تحصیل کرده ریختن به امید پیدا کردن کار این طرح خیلی خوب هست البته اگه آقایان در مجلس انقلابی بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
این مشکل بر میگرده به گذشته
وقتی چندین ساله که کسی به فکر اشتغال این جمعیت جوان نبوده و برای بسیاری از مسائل مهم آینده نگری صورت نگرفته نتایجش الان مشخص میشه
-
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سخنگوی محترم کمیسیون اجتماعی ، ای کاش چند نفر بیکار را هم در داخل جلسه راه می دادید ، تا با آن حقوق بیگر هایی که نظر در محیط گرم میدهند مواجهه می شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
هر دم از باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
متاسفانه به این طرح بیشتر از موضوع مباحث اقتصادی پرداخته شده است در حالیکه اثرات اجتماعی این طرح بسیار مصیبت بارتر است :
- به بهانه جوان گرایی تاکنون باعث بازنشسته شدن افرادی با سن 50 سالگی که در اوج تجربه و توانمندی هستند شده اند که هم آنها و هم جامعه متضرر شده و دو سر باخت اتفاق افتاده و از سوی دیگر هیچ جوانی را هم استخدام نکرده اند!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ی
۰۸:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
بیمه ها به فکر جیب خودشان هستند .دلشان به چیز دیگری نسوزد.
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۸:۴۹ ۱۷ دی ۱۳۹۹
جالب اینکه بازنشسته میکنه دولت از اون ور نیرو نمیگیره ما بیکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
٣٠ سال كار براي بازنشسته شدن زمان واقعا زياديه به نظر من ٢٠ سال كافيه و بعد از اون بايد نيروي تازه نفس بياد و قبليا با ٢٠ روز حقوق بازنشسته بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
مگه یه بازنشسته چقدر دریافتی داره که حقوق ۲۰روز دریافت کنه
-
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۹
می گم این بازنشتگی پیش از موعد چرا شامل این دولت مردای بی خاصیت ما نمی شه
آخرین اخبار