عربستان از تشدید سرکوب مخالفان تا دست و پازدن برای خروج از باتلاق یمن

هم‌زمان با رکود اقتصادی بی‌سابقه ناشی از بحران اپیدمی کرونا و کاهش شدید قیمت نفت، شکست ترامپ در انتخابات آمریکا بزرگترین شوک به عربستان در سال ۲۰۲۰ بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  عربستان سعودی همانند سایر کشور‌های جهان سال ۲۰۲۰ را با بحران کرونا و پیامد‌های ناشی از آن آغاز کرد که همراه با یک دوره رکود اقتصادی بی‌سابقه در این کشور بود.

بحران اقتصادی بی‌سابقه در سایه سیاست‌های غلط

ریاض در توطئه‌ای جدید و به دلیل تنش با مسکو و در اصل به منظور ضربه زدن به اقتصاد ایران از ۱۲ مارس ۲۰۲۰ تولید و صادرات نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش داد و به بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز رساند، اقدامی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا و رکود شدید اقتصادی در جهان و بسته شدن کارخانجات و صنایع، حماقتی محض بود چرا که با این اقدام آل سعود، به یکباره قیمت نفت در جهان سقوط کرد و برخی بازار‌ها قیمت صفر دلار در هر بشکه را لمس کردند و بازار‌های آمریکا حتی برای هر بشکه اعلام کردند که ۳۷ دلار نیز پرداخت می‌کنند، یعنی در بازار‌های آمریکا نفت به منفی ۳۷ دلار نیز رسید.

«محمد الجدعان»، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد که عربستان برای کاهش هزینه‌های عمومی تدابیر دردناکی انجام خواهد داد و ریاض در حال آماده سازی برای گرفتن وامی بی‌سابقه در سال جاری به مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال (۵۹ میلیارد دلار) با افزایش ۱۰۰ میلیارد ریالی است.

همچنین تعلیق بخش گردشگری، که ۱۰ درصد به تولید ناخالص داخلی عربستان کمک می‌کند، شدت بحران اقتصادی این کشور را افزایش داده و طبق برآورد‌های کمیسیون عالی حج و عمره، درآمد حاصل از گردشگری مذهبی در عربستان در حدود ۵.۳ تا ۶.۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود که عمده این مبلغ امسال به دلیل شیوع کرونا بود.

ذخایر خارجی عربستان نیز در آوریل گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافت، در حالی که دارایی‌های خالص خارجی شرکت از ۴۹۷ میلیارد دلار در پایان فوریه گذشته به ۴۷۳.۳ میلیارد دلار در پایان ماه مارس کاهش یافت.

در اواسط نوامبر سال جاری میلادی با افت قیمت‌های نفت که به کاهش ۴۵ درصدی سود شرکت «آرامکو» غول نفتی عربستان در سه ماهه سوم منتهی شد، این شرکت اعلام کرد، برای تامین پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود سهامی که به سهامدارانش وعده داده است، برای نخستین بار از آوریل سال گذشته به بازار‌های اوراق قرضه مراجعه می‌کند.

حتی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در تاریخ ۱۲ نوامبر سال جاری میلادی طی اظهاراتی که نشان دهنده اعتراف به عمق بحران مالی و اقتصادی در عربستان است، اعلام کرد: با توجه به آنچه در سال گذشته درباره انتظارات مربوط به بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی گفته شد، ما درآمد‌های دولت را ۸۳۳ میلیارد ریال پیش بینی می‌کردیم که ۵۱۳ میلیارد آن درآمد‌های نفتی باشد، اما پس از فروپاشی قیمت‌های نفت در سال جاری، درآمد‌های نفتی عملا به ۴۱۰ میلیارد ریال کاهش یافت، این درآمد‌ها به تنهایی حتی قادر به پوشش بند مربوط به حقوق کارکنان دولت در بودجه که ۵۰۴ میلیارد ریال است، نیست. اگر اقدام به افزایش درآمد‌های غیرنفتی تا حدود ۳۶۰ میلیارد ریال در ساری جاری نکنیم و اگر در سطح ۱۰۰ میلیارد ریال سال ۲۰۱۵ باقی بماند، مجبور می‌شویم حقوق کارکنان دولتی را بیش از ۳۰ درصد کاهش داده و پاداش و دیگر مزایا را هم به طور کامل قطع کنیم.

وزارت دارایی عربستان در نیمه دسامبر جاری اعلام کرد که کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۰ به حدود ۷۹ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

سریال تکراری سرکوبگری‌ها و کارنامه سیاه حقوق بشر

-بازداشت تعداد قابل توجهی از شاهزاده‌های سعودی که مهم‌ترین آن‌ها شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق و شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه به شمار می‌روند، بازداشت این افراد در مارس ۲۰۲۰ رخ داد.

-بازداشت فرزندان «سعد الجبری» مسئول امنیتی سعودی که به خارج گریخته و تهدید به افشاگری علیه محمد بن سلمان کرده است، نیرو‌های امنیتی سعودی به دستور محمد بن سلمان، «ساره» (۲۰ ساله) و عمر (۲۱ ساله) را برای فشار بر پدرشان دستگیر و ممنوع الخروج کردند.

-قتل عبدالله الحامد فعال حقوقی سعودی بازداشت شده، این اقدام روز ۲۴ آوریل در زندان رخ داد.

-قتل «عبدالرحیم الحویطات» به دلیل مخالفت با فروش منزلش که در طرح نئوم قرار گرفته بود، این حادثه روز ۱۵ آوریل رخ داد و تمام نگاه‌ها در این جنایت به سوی دستیاران محمد بن سلمان بود.

-مسموم کردن و قتل صالح الشیحی از فعالان مخالف محمد بن سلمان، خبر مرگ الشیحی روز ۲۰ جولای اعلام و ادعا شد داخل یکی از بیمارستان‌ها جان سپرده است.

-ادامه تجاوزات در مناطق شیعه نشین به ویژه قطیف و العوامیه و بازداشت زنان و مردان و روحانیون این مناطق. ۹ دسامبر جاری نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی مسجد امام حسین (ع) در منطقه الزاره واقع در جنوب شهرستان شیعه نشین العوامیه عربستان را محاصره و سپس تخریب کردند. این مسجد همان مسجدی است که شهید شیخ نمر باقر النمر در آن به خطبه خوانی علیه رژیم آل سعود می‌پرداخت و امامت جماعت آن را برعهده داشت.

-وضعیت بحرانی «لجین الهذلول» فعال زن سعودی که تنها به جرم دفاع از حقوق زنان در رانندگی در سال ۲۰۱۸ بازداشت شده بود. لجین ابتدای سپتامبر ۲۰۲۰ در اعتراض به رفتار‌های غیرانسانی مقامات سعودی و ممانعت از دیدار وی با خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زد. مسئولان عربستان در ۲۵ نوامبر پرونده الهذلول را به دادگاه تروریسم ارجاع داده است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز اعلام کرد که فعالان زن بازداشت شده در زندان‌های عربستان مورد آزار جنسی و شکنجه قرار گرفته اند.

- ۱۴ دسامبر جاری «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی کمپین جدیدی برای دستگیری مقامات این کشور با هدف سرکوب و تضعیف مخالفان احتمالی و به‌بهانه مبارزه با فساد تحت عنوان «مینی ریتز» آغاز کرد.

وضعیت حقوق بشر در عربستان حتی بر نشست مجازی (۲۱ و ۲۲ نوامبر) سران گروه ۲۰ که عربستان میزبان آن بود نیز سایه افکنده بود. بعد از مخالفت‌هایی که مجامع حقوق بشری با حضور سران کشور‌های جهان در این نشست به دلیل اقدامات ضد حقوق بشری عربستان داشتند، وعده‌های توخالی این نشست هم بر مشکلات افزود.

نشریه «هاندلز بلات آلمان» در رابطه با نشست امسال سران گروه ۲۰ در ریاض نوشت: اگر وضعیت کنونی جهان به نشانه‌ای از آشفتگی نیاز داشت، این نشانه در اجلاس سران گروه ۲۰ کشور بزرگ صنعتی و نوظهور (G۲۰) که توسط عربستان سعودی برگزار شد، نمایان شد.

آغاز کابوس‌های محمد بن سلمان با شکست ترامپ

شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مهم‌ترین دغدغه و نگرانی مقامات سعودی در سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رفت؛ چرا که همه هزینه‌های مالی و سیاسی خود را برای پیروزی ترامپ از دست رفته می‌دیدند. در همین راستا سعودی‌ها تلاش کردند با توجه به وعده‌های «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در تغییر سیاست‌های این کشور مقابل عربستان و باز کردن پرونده‌های نقض حقوق بشر در این کشور، با انجام تحرکات غیرقابل پیش‌بینی توجه وی را جلب کنند.


بیشتر بخوانید

تلاش نافرجام برای حل بحران خلیج فارس

اقدام برای حل بحران با قطر و به اصطلاح «آشتی عربی» نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ «احمد ناصر محمد الصباح» وزیر خارجه کویت از اقدام برای پایان دادن به محاصره قطر که در ژوئن ۲۰۱۷ توسط عربستان و مصر و امارات و بحرین صورت گرفته بود خبر داد.

اما در سایه شروط ۱۳ گانه‌ای که کشور‌های مذکور برای پایان دادن به این محاصره مطرح کرده‌اند از جمله کاهش روابط با ایران و تعطیلی شبکه الجزیره، کارشناسان معتقدند رسیدن به این آشتی در مرحله کنونی غیرممکن است. همچنین اختلافات امارات با عربستان در پرونده‌های مختلف منطقه به پرونده بحران خلیج فارس هم رسیده و به نظر می‌رسد ابوظبی موافق آشتی با قطر نیست.

پارلمان بحرین هم با دستاویز قرار دادن دستگیری چند ماهیگیر این کشور از سوی قطر در بیانیه‌ای با هر گونه مصالحه‌ای با این کشور مخالفت کرد. «خالد بن احمد آل خلیفه» مشاور سیاسی شاه بحرین هم روز پنجشنبه ۲۷ آذر در توئیتی با حمله به قطر، دوحه را به توطئه‌پردازی و دروغگویی متهم کرد.

در هر صورت آشتی میان عربستان و قطر در سال ۲۰۲۰ هم به طور کامل محقق نشد و به نظر می‌رسد سال‌ها طول خواهد کشید تا قطر همسایگان خود را ببخشد و شاید سال‌ها هم طول بکشد تا آن‌ها دوباره به قطر اعتماد کنند.

توطئه عادی‌سازی اعراب و صهیونیست‌ها و خدمات عربستان به آمریکا و اسرائیل

تحرکات عربستان سعودی برای جلب توجه دولت آمریکا و خدمت به منافع صهیونیست‌ها در ۲۰۲۰ را می‌توان به شکل زیر طبقه‌بندی کرد.

-اقدامات ولیعهد سعودی در کمک به ترامپ برای اعلام طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» و تلاش برای اجرای آن.

- کمک کردن به انتقال سفارت آمریکا به قدس، تلاش برای تشکیل ناتوی عربی (با هدف مقابله با ایران) و تروریستی اعلام کردن گروه‌های مقاومت و حزب الله که با رژیم صهیونیستی می‌جنگند.

- چراغ سبز به امارات و بحرین برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و ورود به پرونده توافق سودان با صهیونیست‌ها.

-اظهارات ضد فلسطینی «بندر بن سلطان» سفیر پیشین عربستان در آمریکا و ترویج سازش با صهیونیست‌ها در رسانه‌های سعودی و فرقه وهابیت.

-بازشدن حریم هوایی عربستان به روی پرواز‌های اسرائیلی در ۲ سپتامبر ۲۰۲۰.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان در تاریخ ۲۲ نوامبر.

-حذف مطالب ضد صهیونیستی از کتب درسی دانش آموزان در مدارس عربستان در نیمه دسامبر جاری.

باتلاق یمن و تکرار ناکامی‌های عربستان

در آستانه پایان سال ۲۰۲۰ و پس از گذشت بیش از ۵ سال ویرانگری آل سعود در یمن با هزاران کشته و آواره و جنایات جنگی متعدد عربستان نتوانست انصارالله را از صنعا و بسیاری از مناطق پرجمعیت غرب یمن خارج کند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نوامبر ۲۰۲۰ گزارش داد که از زمان آغاز جنگ یمن تاکنون ۲۲۳ هزار نفر کشته شده‌اند. این دفتر تأکید کرد که چنین آماری از لحاظ حقوق بشری غیرقابل پذیرش است.

مارس ۲۰۲۰ پایگاه خبری American Thinker در گزارشی نوشت: بر اساس گزارش «پروژه داده رویداد‌ها و مکان درگیری‌های مسلحانه» (ACLED)، تا اواسط ژوئن، جنگ داخلی یمن که در ۲۰۱۵ آغاز شده به نظر پس از ۳۹ هزار و ۷۰۰ نبرد و مرگ ۹۱ هزار و ۶۰۰ تن، به یک بن‌بست رسیده است.

-در سایه پیشروی چشمگیری که نیرو‌های انصارالله یمن در «مأرب» محقق کردند، مشخص شد که جنگ یمن آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و شاید هفتمین سال جنگ یمن تکمیل نشود و توافق استکهلم فروپاشیده یا در اتاق مراقبت‌های ویژه است و تحولات میدانی در مرز‌های مشترک یمن با عربستان نشان می‌دهد که انصارالله دست برتر را دارد.

-ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اوایل سال ۲۰۲۰ بار‌ها مواضع نظامی سعودی در شهر‌های مختلف این کشور را هدف حملات موشکی خود قرار دادند. بر اساس گزارش‌ها موشک‌ها از نوع بالستیک بوده و از صنعا پایتخت یمن به سوی شهر‌های عربستان شلیک شد.

-اواسط فوریه ۲۰۲۰ جنبش انصارالله یمن در دستاورد بزرگ دیگری یک فروند هواپیمای جنگی «تورنادو» متعلق به ائتلاف سعودی را با موشک‌های پیشرفته زمین به هوا و مجهز به فناوری مدرن در استان «الجوف» در شمال این کشور سرنگون کرد.

-این در حالی است که پادگان «صحن الجن» در شهر مأرب طی ماه مه ۳ بار هدف حمله موشکی قرار گرفت که بر اساس گزارش منتشر شده اتاق عملیات جنگی نیرو‌های «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن (وابسته به عربستان) هدف این حمله موشکی بوده است. پیش‌تر نیز در حمله موشکی به این پادگان انبار مهمات و مرکز فرماندهی آن مورد اصابت قرار گرفته بود و شماری از نیرو‌های نظامی کشته شده بودند.

-در ماه آوریل نیروی هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بزرگترین عملیات را در عمق عربستان انجام دادند و تعدادی از اهداف حساس در ریاض پایتخت سعودی را با موشک‌های ذوالفقار و تعدادی هواپیمای «صماد ۳» مورد هدف قرار دادند.

-در ماه ژوئیه جنوب عربستان مورد هدف موشکی نیرو‌های یمنی قرارگرفت. این موشک‌ها از استان «صعده» در غرب یمن و به سوی شهر‌های «نجران» و «جازان» در جنوب عربستان شلیک شد که برخی فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی نیز با اشتراک فیلم‌هایی که نشان می‌داد موشک‌هایی به سعودی شلیک شده است، همزمان از شنیده شدن صدای چندین انفجار شدید در شمال ریاض؛ پایتخت عربستان خبر دادند. در همین ماه یگان پهپادی یمن با استفاده از چند فروند هواپیمای بدون سرنشین «قاصف ۲K» عملیات گسترده‌ای را علیه پایگاه خمیس مشیط و نجران در جنوب عربستان انجام داد.

-ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۹ سپتامبر نیز با چندین پهپاد «قاصف ۲K» برخی مراکز نظامی و حساس در داخل فرودگاه بین‌المللی أب‌ها در جنوب غرب عربستان را هدف قرار دادند.

-حمله موشکی انصارالله در ۲۳ نوامبر به شرکت آرامکو عربستان با استفاده از موشک «قدس ۲» را می‌توان بزرگترین ضربه نظامی یمنی‌ها به عربستان در ۲۰۲۰ دانست. حمله یگان موشکی ارتش یمن به پایانه توزیع نفت شرکت «آرامکو» شاهرگ حیاتی اقتصاد عربستان در حومه بندر «جده» بود که در اثر آن تولید عربستان به نصف کاهش یافت.

ناظران جنگ یمن مدت‌هاست که از بر هم خوردن موازنه جنگ به سود صنعا و تبدیل شدن صحنه نبرد به باتلاقی برای اشغالگران سعودی- اماراتی خبر می‌دهند. اماراتی‌ها سال گذشته هوشمندانه با پیش بینی شکست قریب الوقوع ائتلاف در آینده جنگ و پیش از دادن هزینه‌های سنگین به حضور مستقیم نظامی در یمن پایان دادند، اما در این میان سعودی‌های بی‌تجربه که با طناب پوسیده حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد چاه تاریک جنگ یمن شده بودند همچنان دلگرم به این حمایت‌ها از پذیرش شکست سرباز زده‌اند تاکنون پس از تحمل هزینه‌های فلج کننده و بدون هیچگونه دستاوردی برای خروج از این باتلاق دست و پا بزنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار