با حضور محسن رضایی در کرمان؛

پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق در کرمان آغاز به کار کرد

همراه با حضور دبیر تشخیص مصلحت نظام در کرمان، پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم آغاز به کار پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه، سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح یزدی گفت:ما راه طولانی در تحقق سیاست‌ها و الگو‌ها داریم واولین تحولی که باید ایجاد شود تحول در رابطه دولت با مردم و جامعه است؛ چرا که این رابطه بخشی و متمرکز است.

او با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به ایران عزت بخشید افزود: او تلاش کرد نام ایران را در قله‌های بلند مقاومت به صدا در آورد تا نهضت مقاومت اسلامی ما به اهداف خود برسد.

رضایی با اشاره به اینکه طرح پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران قریب به سال است که مطرح شده است، اظهار داشت: امیداوریم با فعالیت این پژوهشکده، دستاورد‌های خوبی را در جنوب شرق شاهد باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به منظور آسیب شناسی توسعه و پیشرفت کشور باید تاریخ را از ۱۵۰ سال مورد بازنگری قرار دهیم، بیان داشت: در آن سال‌ها ایرانیان در اثر یک شوک بزرگ از خواب غفلت بیدار شدند و متوجه شدند که عقب افتاده اند و بنابراین یک سوال تاریخی در آن زمان برایشان ایجاد شد که چه اقدامی باید انجام دهیم تا پیشرفت کنیم و در آن زمان سه پاسخ عجولانه و فوری به این سوال داده شد.

او افزود: فرهنگ، علوم، مذهب و ارتش در ایران و اواخر دوره صفویه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سرازیری بود و اقتصادمان در آن شرایط به میزان نصف رسیده بود.

رضایی تصریح کرد: امام راحل با آن ذهنیت قوی و مطالعه عمیق که از جهان اسلام و دنیای پیشرفته داشتند؛ الگویی را به عنوان جمهوری اسلامی و مردم داری دینی ایجاد کردند و توانمندی خود را در این زمینه به اثبات رساندند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری نیز برای سیاست گذاری اصلی کشور تلاش فراوانی کرده اند، گفت: معظم له ده سال گذشته فرمودند که الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را تهیه کنیم تا در آینده معماری ایران بر این اساس شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید ایالت‌های اقتصادی در کشور به وجود آید، بیان کرد: رابطه دولت با جامعه باید اصلاح شود، چرا که این رابطه بخشی و متمرکز است؛ ما در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رقابت پذیری منطقه‌ای و استانی را بیان کرده ایم که دلیل این امر این است که برای اقلیم‌های مختلف راهکار‌های گوناگون ارائه داده ایم.

رضایی گفت: پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران می‌تواند از بین سیاست‌های مختلفی که وجود دارد، چند سیاست جمعیت، سلامت، اصل ۴۴، اقتصاد مقاومتی، فرهنگی و نظام اداری را انتخاب کند تا بر اساس آن راهکار‌های راهبردی را در چهار استان جنوبشرق پیگیری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: انتظار داریم مدیران اجرایی و بخش خصوصی کشور در حوزه‌های مختلف، کارآفرینان منطقه را کمک کنند تا آن‌ها فعالیت هایشان را بر اساس سیاست‌ها تنظیم و اجرایی کنند و اگر پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران بتواند مدل الگوی اجرایی سازی سیاست‌های مقام معظم رهبری را انجام دهد، گام بزرگی را برداشته ایم.

زینی وند استاندار استان کرمان نیز در این مراسم گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در واقع یک دبیرخانه است که اندوخته بسیار گرانقدر از تجارب علمی و تجربه کشور و در آنجا جمع آوری می‌شود که می‌تواند برای اداره کشور در حوزه‌های سیاست‌های راهبردی و در بدنه کشور ساری و جاری شود.
او افزود: اولین کار مجلس تعیین یک کارگروه برای ساماندهی قوانین بر اساس سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری است و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند نقش راهبری در اداره کشور را ایجاد کند.

اوافزود: دربحث راهبردی مجمع تشخیص و اتصال آن به دانشگاه باید محصول آن و در قانون گذاری و اجرای کشور استفاده شود.


طاهر رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیزگفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان بزرگترین دانشگاه جنوب شرق ایران و برای حل مسائل منطقه‌ای هیئت علمی ظرفیت فراوانی دارد آغاز به کار پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران راهی مطمئن برای بهره گیری از این ظرفیت برای حل بسیاری از مسائل منطقه جنوب شرق ایران قلمداد می‌شود.

اوافزود: بدون تردید این ظرفیت علمی در آموزش با توانمندی‌های پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام جان تازه‌ای می‌گیرد.

طاهری گفت: مجموعه دانشگاه شهید باهنر کرمان در جامعه دانشگاهی استان کرمان امیدوار است افتتاح این پژوهشکده اقدامی در راستای اهداف گام دوم انقلاب ودر توسعه و بومی سازی ظرفیت پژوهشی و نیز سیاستگذار و برنامه‌ریزی اقتصادی برای جنوب شرق ایران موثر باشد.

او بیان کرد:ظرفیت‌های عظیم استان کرمان در حوزه‌های صنعت و معدن انرژی و کشاورزی و محیط زیست و نیز علمی بودن اندیشه توسعه دریا محور در جنوب شرق ایران دانشگاه کرمان و پژوهشگران استان رارغیب می‌کند تا بیش از گذشته به گسترش پژوهش علمی و بست فعالیت‌های دانش بنیان برای کمک به امور زیربنایی منطقه جنوب شرق ایران اهتمام ورزند.

اوافزود: من معتقدم انجام فعالیت‌های با رویکرد‌های اجتماعی عامل گسترش را درحوزه‌های مختلف فراهم کرد و باعث پیوند جامعه و دانشگاه به ارتباط علم و صنعت می‌شود با این باور فعالیت پژوهشکده جنوب شرق با موضوع در جهت مشارکت دانشگاه‌ها و توسعه منطقه کشور و نیز عامل ارتباطات و دانش در حیطه‌های مختلف خواهد بود.
رییس دانشگاه باهنر کرمان تصریح کرد:البته باید در نظر داشت جاری و سازی دانش مستلزم حمایت و همکاری‌های بخش‌های مختلف است کار دانشگاه بررسی و شناسایی و تامین نیاز‌های مطالعاتی و تأمین مشارکت در سیاستگذاری برنامه‌ریزی‌های منطقه بر حسب نیاز است.
اوافزود:در این مسیر با توجه به تقاضا محور بودن پژوهشگده دوعامل مهم می‌تواند ضریب اثر دانشگاه راجهت دهد یک پشتوانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوم حمایت دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی و حضور موثر دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در توسعه علمی عملاً زمینه حضور جوانان نخبه در طراحی و اجرای سیاست‌های توسعه بهترین نظام در جنوب شرقی ایران فراهم خواهد کرد.

زاهدی نماینده مردم کرمان و راور نیز دراین مراسم گفت: در مورد این پژوهشکده راهبردی وقتی ما واژه راهبردی را به کار می‌بریم یک مقداری باید با احتیاط برخورد کنیم این یک پژوهشکده معمولی نیست.

اوافزود: وقتی میخواهیم در مورد بیانیه دوم گام برداریم که از اهداف ما می‌باشد کار سختی است ما باید بدانیم که در هم آمیختگی وجود دارد و نباید جنوب شرق را از کشور و مسائل دنیا جدا فرض کنیم واین درهم آمیختگی کار را بسیار پیچیده می‌کند.
نماینده مردم کرمان و راور بیان داشت:بیانیه گام دوم که باید در جهت آن حرکت کنیم والان دنیا شروع کرده است از سال ۲۰۱۱ انقلاب صنعتی نسل چهارم که بر اساس مباحث این دنیای مجازی و الکترونیکی ایجاد کردند تقریباً اکثر کار‌های دنیا بر اساس دستورالعمل‌هایی که تو این زمینه ایجاد می‌شود شکل گرفته است.

اوافزود: اگر تحقیقات راهبردی را بخواهیم انجام دهیم بایدبدانیم بخشی در درون استان است که اولویت مرکز تحقیقاتی است، اما کار فراتر از این است و باید این در هم آمیختگی و پیچیدگی ارتباطات با کل کشور و دنیا را هم در نظر بگیریم و در خود منطقه اگر بخواهیم صحبت کنیم باید یک ارتباط تنگاتنگ با سیستم اجرایی در منطقه داشته باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: حتی قبل از اینکه با دانشگاه‌های دیگر ارتباط داشته باشیم و شاید ارتباط با دانشگاه‌ها در اولویت چهارم و پنجم ما باشد و اولویت اول مانباید باشد وارتباط با دستگاه‌های دیگر را چرا می‌گوییم برای اینکه ما باید اول بشناسیم در منطقه چه چالش‌هاوچه کمبود‌هایی داریم نیاز‌های آینده را باید بدانیم چه چیزی است و بر اساس آن نگاه به آینده و شناخت منابعمان ببینیم چگونه می‌توان آن جا حرکت کنیم.
اوافزود:دستگاه‌های اجرایی خیلی بهتر می‌توانند به ما کمک کنند و باید این ارتباط را داشته باشیم و باید در کناراین ارتباط استان را به جای‌های دیگر وصل کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس جای بسیار خوبی است وهمچنین مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری می‌تواند به شما کمک کند این جدای از آن ارتباط تنگاتنگ بین مرکز تحقیقات مجمع تشخیص و دانشگاه است و این‌ها اگر دست به دست هم بدهند خیلی برنامه خوبی طراحی می‌شود.

انتهای پیام/ح 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.