رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد:

شناخت مبانی کار گریزی نیاز به پژوهش دارد

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد گفت: ضعف پژوهش و گسیختگی در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی باعث کار گریزی در جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی چمنیان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد گفت: شناخت مبانی کارگریزی نیاز به کار پژوهشی دارد، در واقع باید افراد تحصیل کرده دانشگاهی حول محور کارگریزی در جامعه از رویکرد‌های مختلف و از منظر اقشار متفاوت در بخش‌های کارگری، کارفرمایی و دولت تحقیق و پژوهش کنند و متأسفانه ما با ضعف پژوهش مواجه هستیم.

او افزود: گسیختگی در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی باعث شده است تا تعدادی از افراد در کوتاه مدت و بی زحمت به وضعیت اقتصادی بسیار بالایی دست پیدا کنند که این مسأله یکی از مهم‌ترین دلایل کارگریزی در جامعه به شمار می‌آید.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد، با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید افراد و عدم تناسب بین سطوح درآمدی و ارزش کار و تلاش مورد مطالبه سازمان، ادامه داد: عدم تناسب بین فرصت‌های کاری با توانمندی‌های افراد جویای کار نیز می‌تواند یکی از دلایل کاهش رغبت به فعالیت اقتصادی باشد.

چمنیان بیان کرد: نوع ادبیات ما در تعریف وزارتخانه برای کار، با آنچه باید باشد متفاوت است. ما نهادی تحت عنوان وزارت کار و رفاه اجتماعی داریم، این در حالی است که وزارت کار در کشور‌هایی مانند اندونزی عناوینی همچون انسان توانمند و توانمندسازی زنان دارد.

او تصریح کرد: لذا وزارتخانه ذی ربط برای نهادینه سازی فرهنگ کار، به دنبال توانمندسازی است. تنها در کشور ژاپن مانند ایران وزارت کار در عنوانش کلمه رفاه را گنجانده است. در واقع کشور ژاپن توانسته امنیت شغلی را برای کارگرانش فراهم بیاورد و در حال حاضر نیز به فکر رفاه نیروی کار است. این در حالی است که در کشور ما کارگران از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.