باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

صدور شناسنامه فرزندان مادران ایرانی در پیچ و خم بروکراسی اداری

پس از گذشت بیش از ۸۶ سال از تدوین نخستین قوانین مدنی در ایران، شورای نگهبان اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان،  پس از گذشت بیش از ۸۶ سال از تدوین نخستین قوانین مدنی در ایران، شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد تا با در نظر گرفتن شرایط، فرزندانی که دارای مادری ایرانی و پدری خارجی هستند، بتوانند از طریق مادر به تابعیت ایران درآیند.

موضوعی که پس ابلاغ مجلس به دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در تاریخ ۱۷ تیر امسال، آییننامه آن را جهت اجرا به استانداران ابلاغ کرد؛ بر این اساس ادارات کل اتباع موظف شدند در چارچوب قانون و ملاحظات موجود، فرآیند اعطای شناسنامه را طی کنند که شامل چند مرحله است.

طبق ماده ۹۷۹ قانون مدنی ایران، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی (در داخل یا خارج از ایران) تنها بعد از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام می‌توانستند تقاضای تابعیت ایرانی کنند و این یعنی تا رسیدن به این سن، بدون هویت و گذرنامه بودند.

اما صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادرانشان ایرانی هستند را می‌توان قدم بزرگی برای تحقق حقوق شهروندی دانست.

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در این رابطه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که از چهار ماه گذشته روند صدور شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی آغاز شده است. او درباره فرزندانی که مادر ایرانی خود را از دست داده‌اند می‌توان بیان کرد که ملاک ایرانی بودن مادر، اسناد سجلی یا اسناد مربوط به احوال شخصیه اوست.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور تصریح کرد که ملاک اعطای شناسنامه، ازدواج شرعی مادران ایرانی با مردان خارجی است و فرزند حاصل از ازدواج این افراد مشمول قانون اعطای شناسنامه خواهد شد، اما به شرط آنکه عقدنامه رسمی، صدور رای قضائی (داخلی یا خارجی) یا هر سند معتبر قانونی مبنی بر وجود رابطه زوجیت وجود داشته باشد.

محمودی معتقد است فوت مادر، پدر یا فرزند و حجر این افراد، با رعایت قوانین، مانع از درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزند نیست، در صورت فوت یا حجر مادر و نرسیدن فرزند به هجده سالگی، دادستان شهرستان محل اقامت فرزند می‌توانند پس از انجام تحقیقات و گردآوری مستندات و ادله در خواست مورد نظر خود را به استانداری ارائه کند تا فرزند مشمول شناسنامه شود.

مراحل گرفتن یک شناسنامه ایرانی

پدران و مادران در عرض ۱۵ روز پس از تولد فرزندشان موظفند، برای نوزاد خود شناسنامه درخواست کنند. مادر ایرانی تنها با ارائه گواهی تولد و عقدنامه ازدواج و شناسنامه خود می‌تواند برای فرزند خود شناسنامه درخواست کند، اما پدر ایرانی با ارائه گواهی تولد و شناسنامه خود این امکان را دارد برای فرزندش شناسنامه دریافت کند.

اما همچنان موانع زیادی بر سر راه فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی وجود دارد که باید پرسید این‌ها قابل حل است یا خیر؟ این در حالی است که نسبت به طولانی شدن فرآیند اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی اعتراضاتی هم وجود دارد.

////

«مهدی محمودی» در این رابطه بیان کرد که در سال ۸۵ ماده واحده‌ای در قانون وجود داشت که بر اساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که بالای ۱۸ سال سن داشتند، شناسنامه اعطا می‌شد، این قانون خلاء‌هایی داشت که پس از قانون جدید مجلس شورای اعطای تابعیت به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی حل شد.

محمودی درباره فرآیند صدور شناسنامه برای این فرزندان بیان کرد که فرآیندی سه ماهه از استعلام تا بررسی هویت طی می‌شود و در نهایت بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم، امور صدور شناسنامه در سازمان ثبت و احوال انجام خواهد شد. طبق آمار‌های به‌دست آمده، حدود ۳۵ هزار ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی انجام شده که فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها تابع این قانون خواهند بود.

گفتنی است وزارت خارجه ایران هم با تدوین سامانه و فراخوان برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی پدران خارجی روند اجرایی این آیین نامه را تسهیل‌تر کرده است.

روند اجرایی با ثبت نام در سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) به نشانی: mikhak.mfa.ir آغاز شده که براساس نوبت دهی، زمان مراجعه حضوری برای ارائه مدارک مورد نیاز به آن‌ها اعلام می‌شود.

فرآیند طولانی صدورشناسنامه فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی

منصور حاجی مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران درباره آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان توضیحاتی گفت که ما دفاتر خدماتی داریم که همانند دفاتر پیشخوان دولت به ارائه خدمات به اتباع خارجی می‌پردازند، اتباع به این دفاتر مراجعه و فرم‌ها را پر می‌کنند و اطلاعات مورد نظر در اختیارشان قرار می‌گیرد.

البته منصورحاجی با بیان اینکه وضعیت اتباع با یکدیگر می‌تواند متفاوت باشد برخی این تصور را دارند که باید دایره شمول قانون بسیار بالا باشد در حالی که اینگونه نمی‌تواند باشد گفت که ممکن است یک خانم ایرانی ازدواجش را به صورت رسمی ثبت کرده باشد، ولی خانم دیگری فقط یک مجوز شرعی از دفتر مراجع گرفته باشد. یا کسی را داریم که اصلا همان را هم ندارد و فقط یک استشهادیه از اقوام دارد که شاهد عقدش بوده اند. همه این موارد را اداره کل اتباع با کمک دستگاه‌های مربوط بررسی و بعد از کارشناسی نسبت به صدور شناسنامه تصمیم گیری و موارد را تعیین تکلیف می‌کند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه در کشور ما بروکراسی‌های اداری وجود دارد و تعاملات اداری زمانبر است، اظهار کرد: برخی نسبت به طولانی شدن فرآیند اعطای شناسنامه اعتراض می‌کنند، اما به صدور شناسنامه‌هایی که به تازگی شروع شده و حمایت تمام دستگاه‌ها نشان از آن دارد که قرار نیست اجرای این طرح معطل بماند.

او ادامه داد که تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج این بانوان با استقبال گسترده جامعه هدفی روبه‌رو شده به گونه‌ای که در هفته اول بیش از ۱۸ هزارنفر درخواست برای برگه هویتی داشتند؛ برگه هویتی که نقش مهمی در برخورداری افراد از احساس تعلق به جامعه، امکانات آموزشی، رفاهی، بهداشت یا حتی مسافرت دارد.

هرچند قصه فرزندان خارجی با شناسنامه‌های ایرانی شروع خوبی نداشته، اما می‌تواند پایان خوبی را به همراه داشته باشد؛ پایانی که نشان از برقراری اعتدال در حقوق شهروندی چه برای فرزندان با پدر ایرانی چه مادر ایرانی داشته باشد.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام، اسلام چه ربطی به این ماجرا داره، رگ و خون آریایی و ایرانی ارزش داره و دین هم جای خودش، ما با این کار اولا دشمن رو توی خونه خودمون به رسمیت شناختیم و در ثانی اجازه دادیم که ناموس ایرانی رو دو دستی تقدیم این ها بدیم، شمایی که دم از اسلام و انقلاب میزنی بهتره بری جنوب شرق و شرق ایران از عقایدشون سوال کنی اینا ب فکر تسخیر ایران هستن یا نه نیاز نیست بری، فقط یادت بیاد اینا تو ورزشگاه آزادی چه شعار هایی دادن، تعدادشون هم یادت باشه، ما با این کار داریم با سرمایه خودمون دشمن پروش میدیم، بعدها نسلهایی بوجود میاد که هیچ دلبستگی به ایران ندارن و نسل های بی هویت بی ریشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۲۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
سلام
واقعا متاسفم برای بعضی از هموطنانم که انقدر نژاد پرستن و از اون پرچم آلمانی که گذاشتن یاد نژاد پرستی آلمان نازی میوفتم شما کی میخاید بفهمید ایران یعنی اسلام و اگه نقصی توی قوانینش هست طبق قواعد اسلام و انسانیت انشالله درست میشه و شما عده ای که خودتان را ایرانی میدانید ولی نه انقلاب اسلامی را قبول دارید نه شریعت اسلام را باید بدانید که سخت در اشتباهید، انقلاب اسلامی دنیا فرا خواهد گرفت و اسلام ناب محمدی و مهدوی در جهان گسترانده خواهد شد، جهانی بدون تبعیض و نژاد پرستی محقق می‌شود انشاالله
انسانیت هميشه زنده است و پیروزی از آن حق
Germany
محدثه
۰۳:۲۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام داریم بدتریین اشتباه عمرمونو میکنیم
با اینکار نتنها اصالت و هویت خودمونو پایین میاریم بلکه شان و خون و نژاد ایرانی خودمون هم پایین و زیر سوال میره
لطفا ی سر به محله طلاب مشهد بزنین همین افغانی ها نژاد اکثر ایرانیان رو نابود کردن
مسائل امنیتی رو در نظر بگیرین با این قانون امکان سو استفاده خیلی زیادی وجود خواهد داشت و باعث میشه افغانی ها از بانوان کشورمون به امید اینکه فرزندانشون شناسنامه دار و اینکه همه چی به نامشون بخوره با فریب و حیله ازدواج کنن و کشورو به راحتی مثل فلسطین بخرن
از مسئولان محترم عاجزانه خواهش و التماس میکنم با چند متخصص ژنتیک و ژنتیک جمعیت مشورت کنین و جلوی این اتفاق بسیار شوم و وحشتناک که تا سال ها گریبانگیر ایران میشه رو بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۲ دی ۱۳۹۹
سلام ما یک خوهر ویک برادریم وختی کوچیک بودیم پدرمون فوت کرده مادرمون ایرانی است رفتیم برای شناسنامه گفته باید از پدرتون یک مدارک بیارین تا براتون کاری بکنیم مااز پدرمون هیچی نداریم چکار کنیم کسی نیست راهنمای مون کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی رحیمی
۲۱:۳۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
سلام مادر من ایرانی هست ولی سند ازدواجش محضری نیست برای برادرها و خواهرم درخواست شناسنامه داده بهمون نوبت دادن ما باید از دادگاه نامه بیاریم یا اتشادیه محل لازمه در ضمن خیلی ساله از پدرم جدا شده طلاق نامه دستی دارن لطفاً اگه چیزی میدونید راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناش
۲۱:۱۷ ۱۲ دی ۱۳۹۹
من تا ۱۸ سال منتظر .دو سال تمام مراحل را طی کردم .باقانون جدیدکارم متوقف شد .ویک سال از موقع که باید با قانون ۱۸ سال شناسنامه می گرفتم گذشته تو رو خدا زودتر شناسنامه ها رو صادر کنین تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۱۳ ۱۲ دی ۱۳۹۹
خدا کنه زودتر ب همه بچه های مادر ایرانی پدر خارجی شناسنامه بدن خیلی کارشون کند انجام میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۲ دی ۱۳۹۹
انشا الله که هر چه زودتر این کار انجام بشه ودل همه مادرای ایرانی که بچه هاشون این شرایط دارن حل بشه به دو تا دخترای من شناسنامه بدن خدایا ازت ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
با عرض سلام ممنونم ازبابت شناسنامه واین قانون خیلی خوبی است وهر چه باشد مادر این بچه ها هم وطن ماهستن
Germany
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
این قانون خیلی اشتباهیه هیچ خارجی هم خون ما نیست وما مردم ایران اعتراض داریم
Germany
محمد
۲۳:۴۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
به نظر من این کار کار خیلی اشتباهی است چون هویت ایران را از بین میبرد ما مردم ایران چگونه باید فرزندانی را که از خون ما نیستند و متعلق به کشور دیگری هستند ایرانی بدونیم خواهشا از این کار صرف نظر کنید این فرزندان بروند از کشور خودشون شناسنامه بگیرن چرا دست از سر ما بر نمی دارند چهل سال است کشور مارو بدبخت کردن از مسئولین خواهش میکنیم از این کار صرف نظر کنن و این آیین نامه را لغو کنن من به عنوان یه ایرانی اصل اعتراضم را اعلام میکنم
Germany
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ان شاءالله به سلامتی به زودی زود شناسنامه بچه هامونو بگیریم خداوند دل همه رو شاد کنه دل مادرایی مثل منم شاد کنه الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شبی که این خبر رو تلویزیون گفت یادمه همه علامت سوال رو سرشون بود. شان ایرانی بودن چند پله دیگه افت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بزرگترین اشتبا است اصلا و لی یک امتیازات بهتری نسبت به بقیه اتباع داده شود ولی تابعیت داده نشود چون از لحاظ امنیتی درست نیست خواهش می کنم مسولین توجه داشته باشند بنده در جامعه هستم و می بینم مسولین در جامعه نیستند چون وقت پیگیری این مسئله مهم را ندارند خواهش می کنم جوان منتشر شود این مطلب
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۹:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خیلی هم عالیه ممنون ازشماکه بفکرهستین..
Iran (Islamic Republic of)
!
۱۸:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
این طرح را به رفراندم بگذارند تا بااگثریت قاطع رای مردم رد شود
Iran (Islamic Republic of)
-
۱۸:۴۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دادنشناسنامه به اتباع بیگانه خطری است که درآینده امنیت ایران راتهدید وباعث انواع واقسام سوئ استفاده ها خواهدشد اتفاقی که برسر فلسطین آمد نباید بر سر ایران بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
از‌کسانی‌که‌این‌قانون‌ را‌تصویب‌کرده‌اند‌کمال‌تشکر‌را‌دارم‌من‌یک‌‌زن
ایرانی‌هستم‌که‌با‌مرد‌‌افغانی‌ازدواج‌کرده‌ام‌‌‌‌‌این‌قانون‌‌به‌زنان‌ایرانی
عزت‌میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خیلی ممنون ازاین تصمیمی که گرفتین ایرانی غیرایرانی نداره همه بنده یه خدایم .به شماچه ربطی نداره که دولت چه تصمیمی گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
درخصوص اعطای تابعیت به افراد مادر ایرانی باید عرض کنم
بسیار عالیه وبه آن دسته از افرادی که گفتند موافق نیستند
می گویم انسانها آزاد هستند در هرکجا که بخواهند زندگی کنند
با تمام حقوق شهروندی واین تفکرات شما بسیار نژاد پرستانه است واز فرهنگ اسلام به دور است

درضمن به خاطر کوتاهی های انجام شده دراین سالها باید
به درگاه خداوند ،مسئولین محترم ،توبه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
امیدوارم کار این فرزندان متولد ایران هر چه زودتر سر وسامان بگیرد وآنها هم بتوانند راحت تروبا مشکلات کمتر زندگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۳۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اعطای تابعیت به فرزندان با مدر خارجی اصلا درست نیست و اگر هر داده میشه باید با شرایط خاص و سختگیری زیاد داده بشه تا دختران ایرانی هر چه بیشتر از ازدواج با خارجی ها دوری کنند و فقط با کسی ازدواج کنند که تابعیت ایران رو بگیره و تابعیت خودش رو باطل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
شما نظرتو واسه خودت نگه دار اگه مادره رفته شوهر خارجی گرفته تقصیر بچه بچه اصلا چه ربطی به شما داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
غیر افغانی هم داریم آیا؟
مغزن یا کار کنن؟
India
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام ممنون كه پيگيرين
ولي بخدا داريم ميسوزيم اين همه سالها
خواهشاً. زود شناسنامه هارو صادر كنن ٣٠ سال بي هويت
اونوقت ادعاي مسلماني وبرادري...... دارين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
این طرح به شدت مزخرفه و اصالت ایرانی بودن رو از بین میبره امیدوارم تو همین پیچ و خمها بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۲ دی ۱۳۹۹
بی شخصیت فقط ب فکرخودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
کشورهای اروپایی و آمریکا با فیلترهای زیاد نخبگان کشورهای دیگه رو جذب می کنند . ولی متاسفانه ما آوارگان افغانستانی را بعد از سی سال پایان جنگ با شوروری هنوز در کشورمان نگه داشتیم و با دادن شناسنامه و ...آنها را به ادامه ماندن و ایجاد مشکلات حاشیه ای فراوان تشویق می کنیم
Germany
رحمت الله شکرخنده
۱۰:۵۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
کارت بنزین من از برج هفت ازطرف شرکت سوخت باطل کردن گفتند باید مجددا صادرشود طی درخواستی که دادم نزدیک به چهارماه که هنوز برایم نیامده دارم سوخته آزاد استفاده می کنم درصورتی که کارتم هیچ مشکلی نداشته کجا باید مراجعه‌کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام،قانون بسیار اشتباهی هست خیلی اشتباه....
Germany
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام اگر اشتباه باشه این همه کودک ایرانی در کشورهایی اروپایی باید تا الان بی هویت میبودند کاملا درسته است هم طبق قانوان اسلامی و قانون سازمان ملل شما اطلاعات کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
در چه کشور خارجی پنج میلیون افغانی وجود دارد
آخرین اخبار