یک هیئت مراکشی وارد سرزمین‌های اشغالی شد

جروزالم پست از ورود هیئتی از دیپلمات‌های مراکشی به سرزمین‌های اشغالی به منظور بازگشایی دفتر رابط مراکش در تل آویو خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، یک هیئت دیپلماتیک مراکشی برای اولین بار از زمان اعلام عادی سازی روابط خود با اسرائیل در اوایل ماه جاری وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

این هیئت قصد دارد در راستای بازگشایی دفتر رابط مراکش در تل آویو که از ۲۰ سال گذشته یعنی از زمان قطع روابط رسمی رباط و تل‌آویو، تعطیل بود، گفتگو کند.

در سفر هفته گذشته هیئت صهیونیستی-آمریکایی به سرپرستی «مایر بن شبات»، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و جرد کوشنر، مشاور ویژه کاخ سفید به مراکش در نشستی که با هدف عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر انجام شد هر دو طرف متعهد شدند که ظرف دو هفته دفاتر رابط را بازگشایی کنند.

دیپلمات‌های مراکشی جلساتی را در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برنامه ریزی کرده‌اند، اما هیچ رویداد عمومی یا بیانیه‌ای در دستور کار خود ندارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آخر هفته طی یک مکالمه تلفنی، محمد ششم، پادشاه مراکش را به دیدار از اسرائیل دعوت کرد.
هیئت بن شبات و کوشنر نیز اولین پرواز مستقیم را از تل آویو به رباط  انجام دادند و مراکش چهار توافقنامه دو جانبه در زمینه هواپیمایی کشوری، معافیت ویزا برای دارندگان گذرنامه رسمی، آب و دارایی امضا کرد.

سفر مقامات مراکشی به سرزمین‌های اشغالی در حالی انجام شد که مراکش پیش از این، آن را تکذیب کرده بود. 

مراکش در ماه دسامبر، در چارچوب توافقنامه‌های آبراهام، روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار کرد که به موجب آن آمریکا مذاکرات عادی سازی بین این رژیم، امارات، بحرین و سودان را انجام داد.

در مقابل، آمریکا حاکمیت مراکش را بر صحرای غربی، مستعمره سابق مورد مناقشه اسپانیا، به رسمیت شناخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار