رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری:

آزمون وکلا ۲۲ اسفند برگزار می‌شود/نظارت بر وکلا باید افزایش یابد

کوشا گفت: آزمون وکلا در ۲۲ اسفند برگزار می‌شود که اگر شرایط کنونی ادامه دار باشدداوطلبان سال آینده امتحان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا از ابتدای دوره تمام وظایف خودرا انجام دهیم.

وی ادامه داد: کار اصلی ما با سه قوه است ما با قوه مقننه و مجریه از یک سو و یا قوه قضائیه از سویی دیگر باید ارتباط داشته باشیم و تعامل خاصی برقرار کنیم.

کوشا با اشاره به مشترکات کانون با قوه قضائیه گفت: همواره از ما انتظار همکاری دارند، اما آن‌ها با ما تعامل کمتری دارند قوه قضائیه و کانون هر دو استقلال دارند و ما هیچگاه مسئله استقلال را با هیچ وسیله‌ای معامله نمی کنم.

هرجای قانون کانون وکلا که مشکل داشته باشد آن را برطرف می کنیم

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره شفاف سازی کانون و اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر عدم شفافیت در کانون گفت: ما از قوه قضائیه می‌خواهیم اگر جایی شفافیت وجود ندارد به ما اعلام کند تا آن را اصلاح کنیم قانون می‌گوید پیشنهاد باید از سوی کانون باشد.

کوشا ادامه داد: قانون هرچه قدیمی‌تر باشد باز هم باید اجرایی شود اگر گفته می‌شود در صورت عدم شفافیت قوه قضائیه وارد میدان عمل می‌شود، به ما بگویند کجای قانون مشکل دارد تا آن را اصلاح کنیم نهاد وکالت خود از همه موضوعات با خبر است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری تصریح کرد: پر کردن خلا‌ها باید قانونی باشد مرجع پیشنهاد دهنده و تصویب کننده دو موضوع متفاوت از یکدیگر هستند مرز ما در دموکراسی قانون است.

وی با بیان اینکه نکته اول مشترک ما و قوه قضائیه استقلال است گفت: اشتراک دوم دفاع است، ما در محاکم باید از موکل خود دفاع کنیم و آن‌ها هم باید از طرفین دعوا دفاع کنند و می‌گوییم که حقوق دفاعی وکیل باید مورد دفاع قرار گیرد و در قانون اساسی به حقوق مردم اشاره کرده است و حق انتخاب وکیل برای طرفین در دادگاه باید لحاظ شود.

کوشا ادامه داد: من به رئیس قوه قضائیه گفتم برای تحول باید به حقوق بشر بازگردیم و به همین دلیل تبصره ماده ۴۸ در دادگاه‌های ویژه اصلاح شده است.

* نظارت بر وکلا را از طریق کمیسیون‌های داخلی خودمان انجام می‌دهیم

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه نظارت بر وکلا باید افزایش یابد اظهار کرد: ما معتقدیم که این نظارت را خودمان باید افزایش دهیم و از طریق کمیسون‌های نظارت ودادسرا‌های انتظامی نظارت را اجرایی میکنیم.

وی ادامه داد: من از قوه قضائیه میخواهم به جای آنکه از بیرون نظارت کنند به ما کمک کنند تا سیستم‌های نظارتی ما از درون کانون تقویت یابد درحال حاضر دادسرا‌های ما فعال هستند.

کوشا اظهار کرد: نهاد وکالت از سال‌ها پیش ایجاد شده است و خودش با متخلفان برخورد می‌کند، زیرا برخورد با وکیل متخلف جز برنامه‌های خود ما است و اگر قوه قضائیه بخواهد نظارت کند آنرا قبول نداریم.

* دخل و تصرف در آئین نامه کانون وکلا خلاف قانون است

وی تصریح کرد: ما با اصلاح آیین نامه مشکلی نداریم و خودمان آیین نامه پیشنهادی به معاون حقوقی قوه قضائیه ارائه کردیم و براساس قانون اگر قوه قضائیه مواردی درباره آیین نامه مطرح کند باید دوباره به ما بازگردد تا آنرا اصلاح کنیم، زیرا دخل و تصرف در آئین نامه خلاف قانون است چندین مرتبه از ریس قوه قضائیه درخواست ملاقات دا‌شته ایم، اما هنوز موفق نشده ایم.

کوشا با اشاره به سند تحول قضایی گفت: این سند در گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و بسیار خوب است و بر اساس اصل قانون اساسی ۷ ماموریت اساسی تدوین شده، اما در این میان سوالاتی بوجود آمده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری گفت: در این سند گفته شده که توسط نخبگان نوشته شده است، اما برای ما سوال است چرا از نظر وکلا که صاحب نظران هستند استفاده نشده است و تا آنجایی که می‌دانم نظر کانون ها را از ما نخواستند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه به دنبال اشاعه حقوق عامه است، اما من می‌خواهم تا به اصل ۶۱ قانون اساسی توجه شود اگر قوه قضائیه رضایت مندی مردم را در دادگاه‌ها به دست آورد دیگر به سند‌ها احتیاجی نداریم مردم استناد آرا را می‌بینند.

* دادگستری خانه دوم وکلای دادگستری است

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه با قوه قضائیه ارتباط خوبی داریم گفت: ما با قوه قضائیه ارتباط و تعامل خوبی باید داشته باشیم و دادگستری خانه دوم ما است.

وی با اشاره به همکاری کانون و قوه مجریه گفت: ما در کمیسیون تدوین لوایح قوه مجریه شرکت می‌کنیم و طبق قانون دفاتر وکلا می‌تواند مسکونی باشد، اما اکنون لایحه‌ای از سوی قوه قضائیه به کمیسیون تدوین لوایح رفته است و گفته شده که کاربری دفاتر باید اداری شود.

کوشا ادامه داد: این بحث باید منتفی شود و براساس قانون سابق اجرایی شود، زیرا این لایحه قضایی نیست.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ضمن اشاره به همکاری کانون با قوه مقننه گفت: در مجلس چندین دغدغه داریم، زیرا کمیسیون‌ها طرح‌هایی مطرح کردند که حلقه آزادی و استقلال کانون وکلا را تنگ‌تر می‌کند من از نمایندگان می خواهم به جای تنگ‌تر کردن حلقه کانون باید کمک بیشتری به وکلا شود.

وی با اشاره به لایحه کسب و کار تلقی شدن وکالت اظهار کرد: سوال من از نمایندگان مجلس این است که آیا وکیل کسب و کار می‌کند؟ شان وکیل در فصل اقتصادی قانون اساسی نیامده است وکیل براساس سوگندی که می‌خورد پروانه می‌گیرد تا از حقوق موکل خود دفاع کند آیا صنوف قسم می‌خورند؟ جزء نمایندگان مجلس، قاضی ،پزشک و وکیل هیچ کسبه‌ای قسم نمی‌خورد.

کوشا ادامه داد:ما آمادگی کامل برای اظهار نظر کارشناسانه داریم و امیدواریم با مجلس تعامل کنیم تا این طرح‌ها عامه پسندانه باشد.

*شرکت ۸۱ هزار و ۵۰۸ هزار نفر در آزمون وکلای دادگستری

اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری درباره آزمون وکلا گفت: ۸۱ هزار و ۵۰۸ هزار نفر در آزمون شرکت کردند که قرار بود ۲۸ آذر ماه امتحان برگزار شود، اما به ۲۲ اسفند موکول شد.

وی ادامه داد: انشالله ۲۲ آزمون برگزار می‌شود و اگر شرایط کرونایی شدید‌تر شود این افراد به کسانی که سال آینده امتحان می‌دهند ملحق خواهند شد صفر تا صد آزمون وکالت با سازمان سنجش است و از نظر مراقبت و سلامتی آزمون مناسبی برگزار می‌کنیم.

کوشا ادامه داد: ما محدودیت قانونی برای آزمون داریم و برای افزایش طرفیت باید رئیس کانون استان با روسای دادگستری صحبت کند، اما محدودیت آموزشی در دادگستری‌ها وجود دارد سوال من این است که مرکز وکلا چگونه با محدودیت آموزش در دادگستری‌ها ظرفیت خود را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری تصریح کرد: دغدغه ما باید خروجی باشد اگر وکیلی بی سواد خارج شود به هیچ عنوان خوب نیست ما چوب مزایده به ظرفیت خود نزده این باید از مرکز مشاوران پرسیده شود که آن‌ها چگونه به کارآموزان آموزش می‌دهند تمامی قصور‌ها نقض در آموزش است اگر آموزش نباشد خروجی نیرو‌ها با مشکل روبه می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
چطور آزمون وکلا در صورت فراهم بودن شرایط اسفند ماه باشه و ولی فراگیر در شرایط پیک دی ماه؟
چرا هیچکس صدای این همه اعتراض رو نمیشنوه؟
یعنی گوش شنوایی نیست؟فریادرسی نیست؟
جان خانواده های این ۵۶۵ هزار نفر هیچ ارزشی نداره؟
یعنی باید باور کنیم اینا عجله دارن ما بریم سرکار؟! یاللعجب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
خب... با چه دلیلی دنبال برگزاری ازمون 560هزار نفری هستید که ازمون 80 هزاری وکلا رو اسفند برگزار می کنید ولی ازمون دستگاه های اجرایی اخر همین هفته!!!! از خدا بی خبرای نادان
آخرین اخبار