خشم و راه‌های کنترل آن

یک روانشناس سلامت گفت: از راه‌های کنترل خشم آموختن مهارت بالابردن آستانه تحمل در افراد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فاطمه خالوان روانشناس سلامت گفت: استفاده از نیرو یا قدرت فیزیکی برای ارعاب و تهدید علیه خود، دیگری، گروه یا جامعه که منجر به آسیب جسمی، روحی، روانی و جنسی شود را خشونت می‌گویند.

او افزود: کودک هنگام بزرگ شدن از همان کودکی شاهد دعوا و پرخاشگری در خانواده بوده و می‌آموزد. او زمانی که برای تحصیل وارد مدرسه می‌شود همین خشونتی که یادگرفته و شاهد آن بوده  را با مدل‌های مختلف  انجام می‌دهد.

این روانشناس سلامت گفت: اعتیاد، بیکاری، فقر، گرانی، نداشتن احساس امنیت عاطفی و نداشتن امید به آینده در مردم باعث شده که برخی افراد به سمت خشونت سوق پیدا کنند.

خالوان افزود: به دلیل افزایش خشونت در جامعه دیگر زشتی‌هایی از قبیل دزدی، تجاوز، خفت‌گیری و آزار جنسی و روحی روانی و عدم امنیت شکسته شده و در روز روشن مقابل چشم مردم خشونت رخ می‌دهد که باید این موضوع در رسانه‌ها ریشه‌یابی شود.

او تصریح کرد: همچنین ریشه خشونت و پرخاشگری نمی‌تواند ارثی و یا ذاتی باشد بلکه خشونت ریشه اجتماعی دارد و فرد از زمان بسته شدن نطفه، خشونت را متوجه و می‌فهمد و نوع رفتار پدر و مادر و مسائل اقتصادی، جنسی و روانی در فرد تاثیر منفی می‌گذارد.

خالوان گفت: میزان تاب آوری و آستانه تحمل افراد جامعه کاهش یافته و عصبانیت و از کوره در رفتن و خشونت نشان دهنده کاهش آستانه تحمل افراد است که تبدیل به خشم می‌شود.

او افزود: باید راه کار‌هایی برای ایجاد مهربانی و همدلی و محبت به همدیگر را از همان کودکی آموزش داد.

خالوان گفت: محیطی توام با تعامل و گفت و گو و همچنین گوش دادن فعال به خواسته‌های خود و اطرافیان باید ایجاد شود و از طریق این برنامه‌ها می شود خشم و استرس را تحت کنترل گرفت.

انتهای پیام/س 

برچسب ها: خشم ، کنترل خشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.