حساسیت به واکسن کرونا در انگلیس و چالش‌های پیش رو

دو بریتانیایی که حساسیت شدید دارند، به واکسن مشترک Pfizer و BioNTech واکنش‌های آلرژیک نشان داده اند.

  به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از USA Today؛ مقامات بهداشتی انگلیس اظهار کردند: افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک دارند نباید واکسن کرونا ویروس Pfizer-BioNTech جدید را دریافت کنند. در این رابطه، نهاد‌های نظارتی انگلیس به افرادی که آلرژی شدید دارند توصیه کرده اند از واکسن کرونا استفاده نکنند. در حال حاضر، دو مورد از عوارض جانبی که در روز اول واکسیناسیون انبوه رخ داده، در حال بررسی است.

 واکسن Pfizer و BioNTech فاقد مواد نگهدارنده یا تخم مرغ است که می‌تواند باعث واکنش‌های جانبی شود. در آزمایشات بالینی در ایالات متحده، که در آن هر دو دوز واکسن برای بیش از ۲۰ هزار نفر تجویز شده بود، عملا هیچ مشکلی در واکنش‌های آلرژیک وجود نداشت.

Pfizer در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه واکنش‌های جانبی شدید همراه با هر واکسن و واکنش‌های آلرژیک شدید (به عنوان مثال، آنافیلاکسی) به هر یک از اجزای داروی مورد مطالعه، در آزمایشی که ما انجام دادیم، شرکت نکردند.

Moncef Slaoui، رهبر برنامه دولتی توسعه، تولید و توزیع سریع واکسن Covid-۱۹، پیش بینی کرده است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) از افراد مبتلا به آلرژی شدید می‌خواهد تا زمانی که دقیقاً متوجه نشده اند چه اتفاقی افتاده است، از دریافت این واکسن خودداری کنند.

پیتر هوتز، متخصص اطفال و رئیس دانشکده ملی طب گرمسیری کالج پزشکی بیلور در هوستون گفت: در کمتر از ۱ درصد داوطلبان در آزمایشات بالینی که شامل ده‌ها هزار نفر بود واکنش‌های آلرژیک را تجربه کردند.

 هوتز بیان کرد:اگر به تمام مبتلایان به آلرژی که از سرنگ اپی نفرین استفاده می‌کنند مشاوره دهیم تا از واکسیناسیون پرهیز کنند، این امر می‌تواند یک مشکل غیرقابل حل برای آمریکایی‌ها باشد.

 او ادامه داد:  حدود سه تا چهار میلیون آمریکایی در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک به طور مداوم آدرنالین با خود حمل می‌کنند و ۵۰ میلیون نفر دیگر در این کشور از آلرژی خفیف رنج می‌برند.

Pfizer و BioNTech، به همراه آژانس تنظیم کننده دارو‌ها و بهداشت انگلستان (MHRA)، در تلاش هستند تا به طور کامل واکنش های آلرژیک را درک کنند و دلایل آن را دریابند.

Moderna هنوز به درخواست اطلاعات درباره اینکه آیا داوطلبانی که سابقه آلرژی شدید دارند در آزمایشات آن‌ها شرکت کرده اند، پاسخ نداده است.

موسسات ناظر در انگلیس استفاده از واکسن تولید شده توسط Pfizer و BioNTech در پایان ماه گذشته را تأیید کردند. چند هزار نفر از روز سه شنبه که این واکسن برای واکسیناسیون دسته جمعی وارد انگلستان شد، واکسینه شده اند.

گرگوری پولاند، رئیس گروه تحقیقات واکسن در کلینیک مایو در مینه سوتا،گفت: افرادی که سابقه واکنش آلرژیک به واکسن‌ها مانند شوک آنافیلاکتیک را داشتند، توصیه نمی‌شود که با این واکسن جدید واکسینه شوند و کسانی که در حال حاضر  به مواد دیگر واکنش‌های آلرژیک نشان داده اند، همچنان باید مجاز به واکسیناسیون کووید- ۱۹ با این واکسن باشند.

او معتقد است که نهاد‌های نظارتی و ناظران انگلیس واکنش بیش از حد نشان داده اند اما شرکت‌ها حتی پس از تأیید واکسن نیز باید از نزدیک این مسئله را مطالعه و حل کنند.

 پاول اوفیت، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر مرکز تقویت واکسیناسیون در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، در مصاحبه‌ای با CNN گفت: واکنش‌های شدید آلرژیک به واکسن‌ها از هر ۱.۴ میلیون مورد تقریباً یک مورد رخ می‌دهد و به جای دادن توصیه‌های کلی بهتر است که سعی شود این دو مورد را مطالعه کنید تا بفهمید کدام یک از اجزای خاص واکسن موجب حساسیت می‌شود.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.