چگونه می‌توان راه وارونه نمایی حقایق یمن توسط رسانه‌های نظام سلطه را سد کرد؟

در میدان نبرد نیرو‌های یمنی و اشغالگران سعودی عملکرد رسانه‌ها بسیار قابل تامل بوده و جای واکاوی دقیق دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از تاکتیک‌هایی که در فضای رسانه‌ای استفاده می‌شود وارونه نگاری است، تا به وسیله آن اقدام به تغییر ماهوی وقایع شود سپس نتیجه مورد نیاز در فکر مخاطب نقش بندد. رسانه‌های جریان سلطه هم از این روش برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی بیشترین استفاده را برده و می‌برند.

در پنج سال گذشته مسیر اطلاع رسانی بیشتر رسانه‌های جهان در خصوص تحولات یمن یا سکوت بود یا وارونه نگاری. در این میان سوالی که برای برخی مردم مطرح است اینکه چه کسی درست می‌گوید و به چه دلیل؟

کسی حقیقت را بیان می‌کند که به بازتاب تصاویر ماجرا همت گمارد نه آنکه خود تصویرسازی کند. این انعکاس منطق بر واقعیت حوادث بدون دستکاری را تنها شبکه‌های مستقل از جریان سلطه مانند شبکه‌های محور مقاومت مانند المنار و پرس تی وی به مخاطبان خود منتقل می‌کنند.

رسانه‌های مخالف سلطه گری تلاش دارند همچون موارد مذکور حقیقت وضعیت این کشور مظلوم را اطلاع رسانی کنند. در نقطه مقابل رسانه‌های جریان سلطه مانند العربیه، سی ان ان، فاکس نیوز، یورونیوز، و بدتر از همه بی بی سی سعی خود را به ساخت مفاهیمی که وجود خارجی ندارند مصروف کرده اند. این مصداق وارونه نگاری است.

حقیقت تصویر

شاید یک یا دو تصویر را بتوان ساخت، اما انبوه تصاویر از حقیقتی پرده بر می‌دارد و می‌تواند معیاری باشد برای کشف حقیقت. طبعا انتشار آن تصاویر نیز می‌تواند به ملت‌ها کمک کند تا به آگاهی بهتری دست یابند. اینجاست که اهمیت و جایگاه فعالیت رسانه‌ای شبکه‌های برون مرزی ایران مانند پرس تی وی و العالم بهتر مشخص می‌شود.

تصاویری که از اتفاقات منطقه غرب آسیا منعکس می‌شوند و باید در برابر دیدگان مردم جهان قرار گیرند، می‌توانند به شفافیت کمک کنند. مظلومیت مردم یمن و حقانیت آن‌ها در دفاع از خود و البته تحمیل شکست به اشغالگران از این موارد است. اعلام الحربی با حضور به موقع در میدان‌های نبرد توانسته تعداد بسیار بسیار بالایی از تصاویر و فیلم‌های مستند و گاه زنده از شرایط حقیقی جنگ یمن تهیه کند، اما این تصاویر فقط و فقط در رسانه‌های جریان مقاومت مانند شبکه‌های برون مرزی ایران منعکس می‌شود.

شبکه‌های تلویزیونی غربی و عربی جریان سلطه، مانند بی بی سی عربی و العربیه پنج سال است که ارتش سعودی را پیروز جنگ یمن معرفی می‌کردند که به زودی به صنعا خواهد رسید، اما این رسانه‌ها که از کوهی کاه می‌ساختند، در برابر غنائم انبوه و اسیرانی که ارتش یمن به دست آورده و شکست بزرگی که بر ارتش سعودی وارد آمده کاملا در سکوت به سر می‌برند. همان رویکردی که در خصوص ده‌ها تظاهرات مردمی در حمایت از انصارالله دیده شده و می‌شود. اما انبوه تصاویر مربوط به حقانیت مردم مظلوم یمن که در صفحه‌هایی مثل پرس تی وی و یا العالم نقش می‌بندد شکست متجاوزان سعودی را روایت می‌کند و راه را بر وارونه نگاری می‌بندد.


بیشتر بخوانید


به عنوان نمونه پیروزی یمنی‌ها در ((عملیات نصر من الله)) در سال ۲۰۱۹ به دست ارتش یمن و کمیته‌های مردمی انصارالله و آزادسازی شمال استان صعده، هر چند به بزرگی عملیات البقیق در رسانه‌ها منفجر نشد، اما به حدی بزرگ بود که نشان دهد ادامه جنگ قطعا با موفقیت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی همراه نخواهد شد و اصرار آمریکا و سعودی به استمرار جنگ تنها برای افزایش کشتار و تخریب بیشتر در یمن است.

رسانه‌ای شدن واکنش‌های ارتش یمن موجب شد تا هم قدرت مردم مظلوم یمن در پاسخ به حملات سعودی و هم ضعف نیرو‌های اشغالگر اثبات شود.

جنگ میان اشغالگران

اگر نیرو‌های ائتلاف عربی برای آزادی مردم یمن لشکرکشی کرده‌اند و قصد اشغالگری ندارند چرا برای کسب منفعت بیشتر به جان هم می‌افتند؟

درگیری میان اشغالگران سعودی و اماراتی در جنوب یمن از دیگر مواردی بوده است که می‌تواند حقانیت انصارالله را اثبات کند. وقتی شبکه‌های پرس تی وی و العالم تصاویر درگیریی‌های خونین و بی رحمانه میان نیرو‌های «حزام الامنی» وابسته به امارات متحده عربی با حزب اصلاح و نیرو‌های «معالقه» وابسته به عربستان سعودی را در برابر دیدگان جهان قرار دادند مخاطب می‌توانست حقیقت را تشخیص دهد.

این نوع وارونه نگاری فقط به برعکس جلوه دادن مسائل باز نمی‌گردد بلکه نوعی سردرگمی میان رسانه‌های عربی وابسته به جریان سلطه را می‌توان به وضوح تماشا کرد؛ به مواضع شبکه‌های عربی مانند الحدث، الجزیره و العربیه در جریان وضعیت شرق سوریه دقت کنید؛ آن‌ها از گسترش نیرو‌های ارتش عربی سوریه در شرق این کشور ناراحت هستند حال آنکه از اشغال چاه‌های نفت سوریه در آن منطقه توسط پ ک ک یا آمریکا استقبال می‌کنند.

بلکه خواستار تضعیف دولت سوریه بوده و هستند زیرا این تلویزیون‌ها صرف نظر از کشور‌هایی که نمایندگی می‌کنند به یک مفهوم اساسی وابستگی دارند و آن جریان سلطه است.

شاید از این روست که ارتش سوریه را با عناوینی مانند مزدوران یا میلیشیای اسد یاد می‌کنند و به گونه‌ای وانمود می‌کنند که انگار ارتش سوریه کشور خودش را اشغال کرده و این حق آمریکا یا ترکیه یا حتی داعش بوده که بر استان‌های حسکه و دیرالزور سوریه سلطه داشته باشند. همان طور اشغالگران سعودی را دولت قانونی و ارتش و مردم یمن را اشغالگران کشور یمن وانمود می‌کنند.

انبوه تصاویری که پرس تی وی و العالم روزانه برای مخاطبان به نمایش می‌گذارند می‌تواند پنجره‌ای باشد به سوی حقیقت تا مخاطبان حقیقت را از وارونه نگاری‌ها دریابند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تحولات یمن ، جنگ یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار