انتخابات سال آخر دوره پنجم شورای عالی استان‌ها فردا برگزار می‌شود

پس از به پایان رسیدن دوره ریاست فعلی شورای عالی استان‌ها صبح فردا انتخابات آخرین سال این دوره برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات سال آخر دوره پنجم  شورای عالی استان‌ها صبح فردا برگزار و رئیس جدید مشخص خواهد شد.

شورای عالی استان‌ها بزرگترین نهاد شورایی است و اعضای آن از نماینده شورای هر استان که از بین نمایندگان شورا‌های شهر و روستا انتخاب هستند انتخاب می‌شوند.

بر اساس اصل ۱۰۲ قانون اساسی شورای عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند و این طرح‌ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرند.

نمایندگان استان‌های مختلف که  در شورای شهر استان انتخاب شده اند می‌توانند به شورای عالی استان‌ها ورود پیدا کنند و پس از آن تمامی اعضای شورای عالی استان‌ها رئیس جدید این شورا را به مدت یکسال از درون خود انتخاب می‌کنند که بر همین اساس فردا بیستم آذرماه انتخابات آخرین سال دوره پنجم شورای عالی استان‌ها برگزار می‌شود.

انتخابات رئیس دوره سوم سال پنجم شورای عالی استان‌ها  با حواشی بسیار

برخلاف هر سال، رئیس دوره سوم سال پنجم شورای عالی استان‌ها تنها شش ماه بر منصب ریاست این شورا نشست البته آن هم به دلیل حواشی بود که انتخابات دوره گذشته با آن مواجه شد.

بیست و یکم آذرماه سال گذشته مرتضی الویری توانست با اخذ ۴۰ رای از سد رقیب خود احمدی نماینده قم گذشته و به برای سومین سال متوالی رئیس شورای عالی استانها شود.

انتخاباتی که برخی اعضا به آن اعتراض داشتند و آنرا غیرقانونی خواندند و پس از آن الویری اعلام کرد، اگر تخلفی در انتخابات رخ داده باشد من استعفا خواهم داد و به دنبال آن نامه‌ای مبنی بر بروز تخلف در انتخابات شورای عالی استان‌ها و تقاضای اعضا برای ابطال آن به وزارت کشور ارسال شد.

ابطال انتخابات با رای هیئت مرکزی حل اختلاف

پس از اعتراض اعضای شورای عالی استان‌ها نسبت به برگزاری انتخابات و غیرقانونی بودن آن موضوع به هیات مرکزی حل اختلاف ارجاع داده شد و پس از جمع‌بندی دفاعیات طرفین هیئت مرکزی حل اختلاف رای به ابطال انتخابات سال سوم دوره پنجم هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها داد.

به دنبال باطل شدن انتخابات سال سوم دوره پنجم هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها قرار بر این شد در اولین جلسه شورا برای مدت زمان باقی مانده از سال سوم انتخابات هیئت رئیسه مجدد برگزار شود.

بر همین اساس در سی و یکمین جلسه شورای عالی استان‌ها انتخابات مجدد هیات رئیسه سال سوم دوره پنجم برگزار شد و علیرضا احمدی نماینده استان قم با کسب ۵۰ رأی رئیس شورای عالی استانها در باقی مانده سال سوم شد.

به دنبال بروز این اتفاقات و حواشی ایجاد شده، ریاست احمدی بر مسند شورای عالی استان‌ها  ۶ ماه بیشتر طول نکشید و حالا با به پایان رسیدن سال سوم دوره پنجم شورای عالی استان‌ها صبح فردا انتخابات برای تعیین رئیس جدید این شورا برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید:

ابطال انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها از سوی وزارت کشور

الویری رئیس شورای عالی استان‌ها شد

توضیحات رئیس شورای عالی استان‌ها درباره مهمانی شب قبل از انتخابات در شهرداری تهران

شرط الویری برای استعفا از ریاست شورای عالی استان‌ها 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار