پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آمادگی ایران برای بازسازی مناطق تخریب شده جمهوری آذربایجان

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: ایران می‌تواند در بازسازی مناطقی که در جنگ قره‌باغ تخریب شده‌اند، به جمهوری آذربایجان کمک کند.

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به ایران، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روابط رو به رشدی است، به همین دلیل معمولا سفر‌های وزرای امور خارجه و دیگر سفر‌های مقامات ارشد دو کشور به تهران و باکو انجام می‌شود و در شرایط کرونایی هم گاهی به صورت وبینار تماس‌هایی برقرار می‌شود. ۱۰ روز گذشته آقای ظریف هم گفت‌وگوی وبیناری با همتای آذری خود داشته است.

او افزود: سفر آقای جیهون بایرامف از اهمیت مضاعفی برخوردار است، چراکه در حال حاضر باکو موفق شده که اراضی اشغال شده خود توسط ارمنستان را آزاد کند و جمهوری اسلامی ایران هم در این مسیر همراه جمهوری آذربایجان بوده است.

پاک آیین ادامه داد: مواضعی که ایران در دوره جنگ ۴۴ روزه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اتخاذ کرده است، همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت و از آزادسازی مناطق اشغالی پشتیبانی کرده است، بیانات مقام معظم رهبری در این ۴۴ روز در حمایت از تمامیت ارضی باکو هم نقطه عطفی بود، لذا این عوامل منجر شده است که دولت و مردم جمهوری آذربایجان نگاه مثبتی به ایران داشته باشند و این ارتباط خوب آثار مثبتی از رای منفی باکو در قطعنامه حقوق ضد بشری کانادا علیه ایران داشته است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در مقطع فعلی به نظر می‌رسد که چند موضوع می‌تواند در دیدار وزرای خارجه تهران و باکو مهم باشد؛ نخست طرح ایران برای خاتمه جنگ می‌تواند موضوعی باشد برای وزرای امور خارجه دو کشور، در این طرح ما از آزادی همه اراضی باکو از جمله مسئله قره باغ که هنوز حل نشده است، حمایت کردیم.

او افزود: در توافق صلح مسکو که توافق آتش بس بین باکو و ایروان است بخشی‌هایی از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قره باغ آزاد شد، اما هنوز ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن آزاد نشده است امیدواریم که از طریق مذاکره و مسالمت آمیز این ۳ هزار کیلومتر هم آزاد شود و همانطور که در طرح ایران هم دیده شده است تمام اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان به این کشور ، این موضوع می‌تواند مورد بحث بین ایران و آذربایجان باشد.


بیشتر بخوانید


پاک آیین ادامه داد: آینده همکاری‌های اقتصادی، به ویژه چگونگی مشارکت ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان که در جوار ایران قرار دارد و ایران نزدیک‌ترین کشوری است که می‌تواند در بازسازی این مناطق مشارکت کند. بازسازی این مناطق بسیار مهم است، چراکه اگر اراضی که اشغال شده بود و همه شهره‌های آزاد شده به صورت سوخته و ویران شده توسط ارمنستان در دوره جنگ باقی مانده و نیاز به بازسازی و بازگشت یک میلیون آواره به این شهر‌ها دارد. هنگامی که این اتفاق بیفتدخود به خود حضور مردم و بازسازی شهر‌ها باعث امنیت خواهد شد و بعید است که در این صورت دوباره ارمنستان به آنجا حمله کند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: قدم بعدی برای تثبیت پیروزی‌های جمهوری‌های آذربایجان بازسازی این اراضی است که ایران می‌تواند در این زمینه مشارکت فعال داشته باشد و ما می‌توانیم در مجموع همکاری‌های منطقه‌ای خود را با محور کمک به جمهوری آذربایجان برای بازسازی این مناطق تقویت کنیم، لذا سفر وزیر خارجه آذربایجان بسیار مهم خواهد بود و امیدواریم که نتیجه خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
بابا حداقل اول یه استراحت کوتاهی بکنین آخه خسته شدین از بس ایران رو آباد کردین بعد برین جای دیگه رو آباد کنین،شماها خیلی گناه دارین به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
خودمان کم خرابی داریم؟
چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
یکی نیست به این تقا بگه شما اگه مردی وکار گشاه هستی ایران خودمان واجب تر است از خوزستان تا بوشهر وگلستان و...لسیار خرابی است که مردم زجرمیدهد
آخرین اخبار