نوزادان لاک‌پشت‌های سبز دریایی در سواحل چابهار سر از تخم درآوردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تیم‌های محیط‌بان و کارشناس مستقر در مناطق و سواحل جنوب استان در حین انجام پایش سواحل شاهد تولد نوزادان لاک‌پشت‌های دریایی در ساحل روستای لیپار و حرکت به سمت دریا بودند.

‍وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  با تشریح وضعیت لاک‌پشت های سبز دریایی اظهار داشت: پس از بررسی نوزادان توسط کارشناس محیط زیست دریایی، نوزادهای تازه متولد شده لاک پشت دریایی سبز که تخم های آنها در ایستگاه هچرینگ سایت لیپار تحت مراقبت و حفاظت ویژه بودند با همکاری نمایندگان سازمان منطقه آزاد چابهار و همیاران محلی روستای لیپار به دریا هدایت و رهاسازی شدند.

او گفت: این اداره کل همه ساله برنامه پایش و حفاظت از لانه های تخم‌گذاری لاک پشت های دریایی را با همکاری جوامع محلی در سواحل این استان بطور مستمر انجام می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: تخم‌گذاری لاک پشت های دریایی گونه سبز بسته به شرایط اقلیمی در اوایل تابستان در سواحل مکران آغاز و این فرایند لانه گزینی و تخم‌گذاری لاک پشت های ماده تا اواخر پاییز ادامه داشته و تولیدمثل لاک پشت های سبز در سواحل چابهار و کنارک تا اواخر سال نیز انجام می شود.

او بیان کرد: سواحل ماسه ای لیپار، کچو، کوپانسر، تنگ، پزم، گواتر و پوشات از مهمترین سایت های تخم‌گذاری لاک پشت های دریایی سبز در استان هستند.

پورمردان گفت: از چند سال پیش تاکنون برنامه ریزی های قابل توجهی از سوی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش و حفاظت از مناطق تخم‌گذاری لاک پشت های دریایی سواحل مکران صورت گرفته و اخیرا با حمایت های سازمان منطقه آزاد چابهار دبیرخانه ملی لاک پشت های دریایی کشور در چابهار راه اندازی شده است.

او افزود: لاک‌پشت سبز نوعی لاک پشت دریایی است که در آب‌های گرمسیری از خلیج فارس تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته و این لاک پشت با خوردن گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی جمعیت رو به افزایش آنها را کنترل می‌کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار