در ششمین نشست تخصصی جامعه اسلامی مدیران مطرح شد؛

جنبش دانشجویی؛ پیشرو و مطرح کننده مطالبات مردم

ششمین نشست تخصصی کارگروه‌های تدوین برنامه "دولت مردمی و تحول گرا" به همت جامعه اسلامی مدیران با موضوع "جنبش دانشجویی و ارزش‌های انقلاب اسلامی"برگزار شد.

جنبش دانشجویی پیشرو و مطرح کننده مطالبات مردم استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین نشست تخصصی کارگروه‌های تدوین برنامه "دولت مردمی و تحول گرا" به همت جامعه اسلامی مدیران با موضوع "جنبش دانشجویی و ارزش‌های انقلاب اسلامی" با حضور محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق آموزش عالی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای نشست حسین زینلیان دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه مواضع جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر اغلب تخصصی است گفت: امروز جنبش دانشجویی پیشرو و مطرح کننده مطالبات مردم است و بسیاری از نیرو‌های متخصص در جنبش‌های دانشجویی تربیت شده‌اند و می‌توان از کادرسازی‌های صورت گرفته در این جنبش‌ها در قسمت‌های مختلف استفاده کرد. 

او افزود: چیزی از ارزش‌های جنبش دانشجویی کنونی در مقایسه با اوایل انقلاب کم نشده و خوب است که مسئولان موضع خود را نسبت به جنبش دانشجویی مشخص کنند تا از ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

 محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی انقلاب دوم را بوجود آورد، ادامه داد: امام خمینی حرکت جنبش دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی را تایید کرد و بسیاری از خدماتی که بعد‌ها صورت گرفت با استفاده از ظرفیت‌های جنبش‌های دانشجویی انجام پذیرفت؛ حضور جنبش دانشجویی در سپاه و بسیج و در دوران سازندگی کشور بخشی از اقدامات آن‌ها در کشور بوده است در شرایط فعلی نیز در بحث کرونا جنبش دانشجویی پای کار است. خوشبختانه این جریان همیشه بیدار، بصیر آگاه و روزآمد است و از جمله ویژگی‌های آن این است که هراسی ندارد. البته گاهی پذیرش صحبت‌های جنبش دانشجویی برای مسئولین سخت است، اما رهبر معظم انقلاب از این جریان همیشه دفاع کرده است.

وزیر اسبق آموزش عالی خاطرنشان کرد: اگر در صنعت دفاعی به خودکفایی رسیدیم از ثمرات دانشجویان بوده و شهدای هسته‌ای ما شهید شهریاری و شهید احمدی روشن و شهید رضایی نژاد از دانشجویان بودند. از طرفی این جنبش باید همراه مستقل بماند و اجازه ندهد که دستاویز جریانات سیاسی قرار گیرد و به بدنه جریانات سیاسی تبدیل شود،خودش باید راهش را ادامه دهد و به وظایف خود عمل کند، بصیرت افزایی یکی از وظایف جنبش دانشجویی است.

زاهدی با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در انتخابات پیش رو جنبش دانشجویی باید بصیر باشد. در سال ۹۲ دیدیدم که چگونه با فریب افکار عمومی گفتمانی پیروز شد که کار را اکنون به اینجا رسانده است؛ لذا با توجه به اینکه در دولت آینده باید بیانیه گام دوم اجرا شود تا قطار انقلاب بر روی ریل آن سوار شود، لذا باید برای رسیدن به این هدف باید به جامعه بصیرت داد. انشالله باید دولت انقلابی در کنار مجلس انقلابی و قوه قضائیه انقلابی شکل بگیرد تا برای اجرایی شدن سند تحول (بیانیه گام دوم) کار را آغاز بکنیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که "دولت روحانی با بورسیه‌های دانشجووی چه کرد؟ " افزود: روش برخورد با جنبش‌های دانشجویی در حال حاضر به هیچ عنوان مناسب نیست.

در ادامه عباسی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: استکبارستیزی دانشجویان از زمان شهادت سه تن از دانشجویان کشورمان در دانشگاه شریف شروع شد و تا تسخیر لانه جاسوسی ادامه یافت و همچنان ادامه دارد؛از همین رو دشمن تلاش می‌کند روز ۱۶ آذر که نماد استکبارستیزی است را استحاله کند و نسل جدید ما باید انقلاب اسلامی را به تمدن نوین اسلامی برساند، در این راه نیاز داریم ضعف‌های ایدئولوژیک را جبران کنیم و به عالمان با عمل آن تبدیل شویم، اولین قدم برای رسیدن تمدن اسلامی معرفی ایدئولوژی است.


بیشتر بخوانید

اگر اصلاح‌طلبان در راس قدرت قرار بگیرند، اولین اقدامشان توجه به اقشار آسیب‌پذیر خواهد بود


عباسی افزود: در زمان مبارزه سیاسی در دوره ستم شاهی که با دوره دانشجویی من همزمان شده بود به خاطر دارم استاد من گفت شما باید اول دانشجو بودن خود را ثابت کنید بعد فعالیت‌های سیاسی انجام دهید؛ که من این گفته ایشان را اجرایی کردم و همواره به خاطر سپرده ام. بدین معنی که علم و فناوری زیر مجموعه دفاع و ثروت است.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: برای تمدن سازی باید از لحاظ دفاعی قوی بود و موضوع دیگر تولید ثروت است. این ثروت تنها به معنی مال نیست و منابع انسانی هم از جزء ثروت کشور محسوب می‌شوند؛ لذا نظر دانشجویان محترم را به کار فرهنگی جلب می‌کنم. دانشجویان باید در موسیقی، تئاتر و سینما و ... نیاز‌های جامعه را برطرف کنند، دانشجویان باید در دولت سازی مشارکت داشته باشد و این به معنی آن است که قوه قضائیه و دستگاه اجرایی کارآمدی داشته باشیم. به این دلیل بهتر است دانشجویان در دانشگاه در جهت حل مشکلات کشور فعالیت کنند و فعالیت‌های سیاسی را خارج از دانشگاه به انجام برسانندو  دانشجویان مسئولیت دارند که پیشرفت کشور را محقق بکنند و این مهم از طریق انتقاد مثبت و بحث کردن در دانشگاه پیرامون حل مشکلات کشور تا حد زیادی انجام می‌شود.

او ادامه داد: در دفاع مقدس عرصه برای شکوفایی تمام استعداد‌ها باز بود، با گذشت ۳ دهه از دوران دفاع مقدس در حال استفاده از ظرفیت‌هایی هستیم که در دفاع مقدس شکل گرفته است، باید شرایطی را ایجاد کنیم که افراد عالم اقناع علمی بشوند در این صورت ما مهاجرت فکر نخواهیم داشت. مدیران کشور باید به جای بیرون به درون توجه کنند.

عباسی با انتقاد از عملکرد جنبش‌های دانشجویی افزود: متاسفانه دانشجویان بیشتر به موضوعات سیاسی و ایجاد هیجان و جنجال دارند علاقه دارند این در حالی است که بسیاری از مشکلات به نوعی اجتماعی است و یا نیاز به پیگیری از سوی مدیران بخشی را دارد که دعوت شوند و از آن‌ها مطالبه گری صورت گیرد. اما متاسفانه کمتر به این مسائل پرداخته می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در موضوع برجام نسبت به کار جنبش دانشجویی منتقد هستم در جلساتی که من را دعوت کردم به ایشان گفتم که مسائل موضوع هسته‌ای به پایان رسیده. انتظار این است که دانشجویان با بینش نسبت به وقایع آینده کشور مطالبه داشته باشند و منفعلانه عمل نکنند در موضوع سند ۲۰۳۰ نیز اقدامات مناسبی از سوی دانشجویان صورت نگرفت. امروز کمتر دیده می‌شود که دانشجویان با مطالعات خارج از برنامه برای موضوعات اساسی کشور و یا حتی موضوعات مرتبط با رشته هایشان فعالیت‌های مناسبی انجام دهند. ما نباید دانشجو را آنقدر بالا بیاوریم که از انجام وظایف خود غفلت کند.

عباسی در پایان با اشاره به توزیع نامناسب بودجه در دانشگاه‌ها گفت: ما باید متناسب با شرایط امروز نیاز‌های دانشجویان را فراهم کنیم تا معیشت و معاش دانشجو تامین بشود. اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم از ظریت فکری آن‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم. دانشجویان لشگر آینده ایران هستند و باید به آن‌ها توجه شود.

در پایان مقرر گردید با هماهنگی‌های بیشتر جلسانی بین کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جنبش‌های دانشجویی شکل بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار