در پی افزایش شکار حیات وحش؛

گونه‌ های جانوری خراسان جنوبی در معرض نابودی و انقراض هستند

افزایش شکارچیان در کنار قاچاق گونه‌ های نادر حیات وحش باعث شده تا در سال‌ های اخیر ۷۰ درصد جمعیت حیات وحش خراسان جنوبی از بین برود.

اکبری مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: متاسفانه سالانه بیش از ۳ هزار گونه جانوری شامل کل و بز، آهو، قوچ و میش و چند ده هزار قطعه پرنده از جمله کبک، باقرقره و کبوتر طعمه تله‌ های شکارچیان می‌ شوند.

 او افزود: خراسان جنوبی با وجود اینکه ۹ درصد مساحت کشور را دارد، اما ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در آن قرار دارد و تنوع زیستگاهی آن شامل تپه‌ های ماسه ای، کوهستان، جنگل‌ های بنه و تالاب‌ ها در دنیا بی نظیر است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: با تلاش محیط بانان تاکنون ۱۸۰ گونه پرنده در خراسان جنوبی شناسایی کرده ایم، اما با توجه به تنوع زیستگاهی استان، هنوز گونه‌ های جانوری ناشناخته‌ ای مانند پرندگان و خزندگان هستند که نتوانسته ایم آن‌ها را شناسایی کنیم.


بیشتر بخوانید


قاچاق هوبره برای خوش گذرانی شاهزادگان عربی!

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی هوبره را نماد حیات وحش استان دانست و گفت: هوبره یا همان بوقلمون وحشی، گونه بومی کمیاب و در معرض انقراض است که در تمام شهرستان‌ های استان زیستگاه دارد و متاسفانه به کشور‌ های حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌ شود.

اکبری بیان کرد: علاقه شیوخ عرب به شکار هوبره باعث شده تا همه ساله در فصل پاییز و بهار، شکارچیان اقدام به زنده گیری و قاچاق آن کنند.

او افزود: با وجودی که محیط بانان در زیستگاه‌ های حیات وحش با چنگ و دندان تلاش می‌ کنند تا گونه‌ های جانوری را حفظ کنند، اما از مردم و جوامع محلی می‌ خواهیم با ما بیشتر همکاری کنند و هر گونه تحرک شکارچیان را گزارش دهند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.