تور پهن کرونا برای قاچاق مسافران/ اجرای تور‌های گردشگری به قیمت فوت بیش از ۴۰۰ نفر

در این ایام که ویروس کرونا در سطح شهر، مترو، اتوبوس و غیره جولان می‌دهد، عده‌ای به فکر تعطیلات آخر هفته و درآمدزایی خود هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از آنجایی شروع شد که برای تهیه یک گزارش خبری، هفته گذشته با یکی از تور‌های گردشگری که قصد سفر‌ یک روزه به یکی از مناطق تهران را داشت صحبت کردم، در ابتدا تبلیغی در فضای مجازی با عنوان سفر یک روزه به جنگل ابر‌ها با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی نظرم را جلب کرد، در ذهنم ترکیب کلماتی، چون سفر، تور‌های گردشگری پر جمعیت، ویروس کرونا می‌چرخید، و آنجایی که در توضیحات بیشتر سفر نوشته شده بود اتوبوس ۴۴ نفره درجه یک بیشتر از همه چیز تعجب آور بود.

مگر گفته نمی‌شد که اجتماع بالای ۱۰ نفر ممنوع است و خطر ابتلا به این ویروس چند برابر می‌کند؟ اگر  این گونه نیست یعنی افراد گردشگر و مسافران تور‌های یک روزه کرونا نمی‌گیرند؟ در کنار تمام این افکار، از گوشه ذهنم آمار فوت بیش از ۴۰۰ نفر بر اثر ویروس کرونا و خستگی کادر درمان و پرستاران پاک نمی‌شد.

تور پهن کرونا برای قاچاق مسافران/ اجرای تور‌های گردشگری به قیمت فوت بیش از ۴۰۰ نفر

برای رفع تمام این ابهامات، تهیه گزارش و یافتن جواب منطقی برای اینکه آیا برگزاری این تور‌ها واقعا ضروری است؟ تصمیم گرفتم با آن‌ها همراه شوم، با مسئول برگزاری این تور که شماره اش در پایان تبلیغ گذاشته شده بود تماس گرفتم.

او می‌گفت که اگر تصمیم شما برای همراهی با ما قطعی است باید زودتر اقدام کنید، زیرا که اتوبوس ۴۴ نفر ظرفیت دارد و تنها ۵ نفر جای خالی داریم.

پس قرار بود تمام صندلی‌های اتوبوس پر شود و یک مسیر ۴ ساعته را بدون اینکه تهویه هوایی وجود داشته باشد طی کنیم، ساعت ۴ صبح جمعه از میدان هفت تیر تهران به سمت جاده هراز استان مازنداران حرکت کردیم. سفر آغاز شد بدون آنکه کسی ساده‌ترین الزامات بهداشتی که ماسک زدن است را رعایت کند، حتی مسئولی که در تبلیغ مجازی این تور جمله( استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی) را قید کرده بود نیز رعایت نکرده بود.

اتوبوس حدود ۴۰ نفر مسافر داشت که مسافران از ابتدا مسیر تا رسیدن به مقصد آهنگ‌های مجاز و غیر مجاز را به همراه حرکات موزون با یک دیگر همخوانی می‌کردند، به دلیل سردی هوا هیچ پنجره‌ای از اتوبوس باز نبود و هیچ فاصله ایمنی رعایت نمی‌شد. یک لحظه با خودم فکر کردم شاید ویروس کرونا تمام شده است که این افراد بدون آنکه نگران خود، اطرافیان و عزیزانشان باشد، انقدر بی محابا بدون استرس و دلهره رفتار می‌کنند. روزانه نزدیک به ۵۰۰ نفر بر اثر این ویروس فوت می‌کنند و کادر درمان و پرستاران خسته‌تر از همیشه خدمت رسان مردم هستند، آنوقت عده‌ای به فکر خوش گذارنی تعطیلات آخر هفته خود هستند.

بعد از گذشت یک ساعت در رستورانی برای صرف صبحانه پیاده شدیم، ۴۰ نفر مسافر بدون آنکه ماسکی زده باشند در تخت‌های رستوران بین راهی برای خوردن صبحانه بر روی صندلی‌ها نشسته بودند، البته ناگفته نماند که همین آدم‌هایی که ماسک نزده بودند هرزگاهی یک اسپری ضدعفونی کننده دست از کیف خود در می‌آورند و دست‌های خود را ضد عفونی می‌کردند.

افرادی که ظاهرا فکر می‌کردند ویروس کرونا تنها از راه دست منتقل می‌شود، بعد از خوردن صبحانه به مسیر خود ادامه دادیم تا بعد از گذشت سه ساعت به نزدیکی مقصد رسیدیم که به دلیل صعب العبور بودن منطقه و باریک بودن جاده باید از اتوبوس پیاده و سوار مینی بوس می‌شدیم، پس از سوار شدن به اتوبوس‌ها حرکت کردیم، از یکی از افرادی که ماسک نزده بود پرسیدم: نمی‌ترسی ماسک نمیزنی اونم تو این اوضاع خطرناک با این ازدحام؟

که گفت: نه، من معتقدم هر چی آدم شاد‌تر باشه کمتر درد و مرض میاد سراغش، ۹۹ درصد از بچه‌هایی که من میشناسم و در این تور‌ها شرکت می‌کنند هیچ کدام تا به امروز کرونا نگرفتند. پاسخی غیرمنطقی که می‌تواند احساس شرمندگی را در برابر کادر درمان بیشتر کند و آن‌ها را خسته تر.

درنهایت به کلبه ای چوبی در دل جنگل بود، رسیدیم، جوانان بسیاری در آن جا قلیان سفارش دادند، قلیانی که ممکن بود پیش از آن‌ها هزاران نفر دیگر از آن استفاده کرده باشند، آن‌ها خوشحال بودند از اینکه قهوه خانه‌های سطح شهر بسته است، اما یکی اینجا هست که در دل جنگل برای آن‌ها به اصطلاح قلیان چاق کند.

تور پهن کرونا برای قاچاق مسافران/ اجرای تور‌های گردشگری به قیمت فوت بیش از ۴۰۰ نفر

عدم رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی در این قسمت سفر به حدممکن رسیده بود، در نهایت قبل از تاریکی هوا به سمت اتوبوسی که در جاده اصلی پارک شده بود حرکت کردیم. از صحبت‌های مدیر گردشگری یا همان تور لیدر که داشت تور‌های سفری هفته‌های آینده را به همه معرفی می‌کرد، به این موضوع رسیدم که تور‌هایی که دارای مجوز هستند در این ایام مجاز به انجام فعالیت نیستند، در نتیجه تعدادی از تور‌های گردشگری سودجو و منفعت طلب برای اینکه ضرر و زیان نبینند، تور‌های متعددی با نامی متغیر از توری که دارای مجوز است ایجاد می‌کنند تا به وسیله آن‌ها فعالیت خود را ادامه دهند و به مجوزشان هم لطمه‌ای نخورد.

علاوه بر عدم رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی از سوی این مسافران که به نظر می‌رسید حتی اسم ویروس کرونا به گوششان نخورده است، بسیاری از اصول اخلاقی، چون مصرف مشروبات الکی نیز در آنان مشاهده می‌شد؛ این درحالی است که هیچ مسئول مربوطه به این امری نه تنها بر این موضوع نظارت ندارد بلکه فعالیت آن‌ها را نیز ممنوع اعلام نکرده است و در این روز‌ها که افراد نمی‌توانند به مسافرت بروند، استقبال از این تور‌های بیشتر می‌شود و طبق شواهد میدانی این تور‌ها که تعداد آن کم نیست در این دو هفته جاری که محدودیت‌های شدید بر تمام استان‌ها اعمال شده است، بر فعالیت‌های خود و شاید بتوان گفت قاچاق مسافر به همین شکل ادامه می‌دهند.


بیشتر بخوانید:

آفرودسوارهایی که طبیعت را به نام خودشان زدند/ تفریحات لاکچری نباید موجب آسیب به حیات وحش شود

کرونا بلای جان ریه آدم‌ها، انسان علیه ریه زمین/ حمله فیل سوار‌ها به فیلبند

ورود گردشگران به مناطق حفاظت شده باید ممنوع شود


در راستای این مسئله سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخورد با این تورهای غیرمجاز اظهار کرد: فعالیت تورهای گردشگری تخلف محسوب می شود و مطابق با قانون با این افراد و تخلف کنندگان برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
جالبه این ها بعد تور باعث سرایت بیماری به خیلی ها میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
درتمام شهرها شبیه این تورهاهست
ودرتمام آنها مسائل منکراتی ومشروب و....تا دلت بخواهد هست
آیامسئولین خبر ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
چقدر وقتی پای حرف به میون میاد همه ما مردم ایران ادعای فرهنگ داریم ولی وقتی پای عمل به میون مباد یه عده از ما مردم اینقدر بی فرهنگیم که در چنین اوضاعی بریم سفر اونم بدون هیچ بهداشت و حتا ماسکی!!!!!
آخرین اخبار