آغاز محاکمه نیکلاس سارکوزی به اتهام فساد مالی

رئیس جمهور پیشین فرانسه به اتهام فساد مالی در کارزار انتخاباتی محاکمه می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، برای نخستین بار در تاریخ پس از جنگ فرانسه، یک رئیس جمهور سابق به اتهام فساد مالی محاکمه می‌شود. نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه دوشنبه در پاریس در ارتباط با پرونده موسوم به «استراق سمع» در کنار تیری ارزوگ، سفیر خود و ژیلبر آزیبر، قاضی عالی سابق در دادگاه حاضر خواهد شد.

سارکوزی ۶۵ ساله اعلام کرد در این دادگاه بی سابقه با مدارک کافی حاضر می‌شود. پیش از سارکوزی، ژاک شیراک رئیس جمهور اسبق فرانسه هم در سال ۲۰۱۱ به اتهام اختلاس اموال عمومی به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. اما این اتهامات مربوط به دورانی بود که او شهرداری پاریس را برعهده داشت. اما سارکوزی نخستین فردی است که به اتهام فساد مالی در دوران ریاست جمهوری محاکمه می‌شود.

برگزاری جلسه دادگاه به شرایط همه گیری کووید ۱۹ و درخواست تعلیق در برگزاری از سوی ژیلبر آزیبر ۷۳ ساله به دلایل پزشکی بستگی خواهد داشت.

گفته می‌شود پرونده استراق سمع با پرونده قضایی تامین مالی کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ از سوی لیبی ارتباط دارد. بنابر اعلام دادستانی برخی مکالمات آن‌ها وجود فساد مالی را نشان می‌دهد. طبق اطلاعات به دست آمده نیکلاس سارکوزی به واسطه وکیل خود قصد داشت با آزیبر دست دوستی بدهد تا به او کمک کند موقعیتی را که می‌خواهد در موناکو به دست آورد که البته هیچ گاه به آن دست نیافت.

در مقابل این قاضی عالی در روند دیگری در ارتباط با پرونده‌ای دیگر (پرونده بتانکور) اطلاعات محرمانه دیگری ارائه داد و تلاش کرد بر همکاران خود تاثیر بگذارد. سارکوزی که در سال ۲۰۱۳ از منع تعقیب برخوردار شد، تلاش کرد دادگاه استیناف را برای لغو سایر پرونده‌های دوران ریاست جمهوری خود متقاعد کند. سارکوزی به تازگی در گفتگو با شبکه ب اف ام تی وی گفت «من در دادگاه حاضر می‌شوم، زیرا من همچنان تعهداتی دارم.»

یکی دیگر از پرونده‌های نیکلاس سارکوزی که قرار است در بهار آینده به آن رسیدگی شود پرونده بیگمالیون مربوط به هزینه‌های کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
اينم ترامپي بود برا حودش و يه بار ميخواست به ما حمله كنه
آخرین اخبار