رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

۲۵ درصد مراتع چهارمحال و بختیاری غنی از پوشش گیاهی است

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تنها ۲۵ درصد از مراتع این استان غنی از پوشش گیاهی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سه سال گذشته در پی صیانت و احیای جدی و توجه بهره‌برداران پوشش مراتع این استان ۲۰ درصد غنی‌تر و مطلوب‌تر از گذشته شده است.

او وسعت مراتع استان را یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: به دلیل وجود خشکسالی‌های اخیر، تنها ۲۵ درصد مراتع استان غنی و ۳۵ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی نیز فقیر است که با تخصیص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی از سال ۹۷ تاکنون، توجه خاصی به عرصه‌های طبیعی به‌ویژه مراتع انجام شده که این امر موجب افزایش کیفیت و کمیت مراتع استان شده است.


بیشتر بخوانید


مردانی از وابستگی بیش از ۱۰ درصد از معیشت مردم به مراتع خبر داد و افزود: افزایش عملیات حفاظت به صورت کارشناسی، کُپه کاری، بذرپاشی، کنترل، نظارت بر چَرای بی رویه دام و ترویج صیانت از عرصه طبیعی بین ساکنان محلی و بهره‌برداران در غنی‌کردن مراتع استان از سه سال گذشته تاکنون تاثیر مستقیم داشته است.

او ادامه داد: افزایش و پراکندگی بارش در فصل بهار در دو سال گذشته نیز موجب افزایش و غنی‌شدن مراتع استان در زمان یادشده موثر بوده است.

مردانی گفت: اکنون میزان برداشت علوفه در هر هکتار مرتع این استان ۱۲۰ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به حمایت‌های دولت در احیای این عرصه‌های طبیعی در سال آینده در هر هکتار بیش از ۱۵۰ کیلوگرم علوفه برداشت شود.

او با اشاره به اجرای مدیریت چرای دام در ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع استان در سال زراعی جاری در مرحله نخست، تاکید کرد: تشدید اعمال قانون بهره‌برداران متخلف چرای بی‌رویه در دستور کار سال‌های آینده قرار دارد.

مردانی عامل ۹۵ درصد از تخریب‌های صورت گرفته در پوشش گیاهی استان در سال‌های گذشته را عامل انسانی و پدیده خشکسالی اعلام کرد و گفت: وابستگی مردم به مرتع، چرای بیش از حد دام، توسعه فعالیت‌های عمرانی و آتش‌سوزی‌ها از عمده عوامل تخریب مراتع گزارش شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.