جمشیدی «در بدون توقف»:

اصولگرای غربگرا و طرفدار مذاکره با آمریکا هم داریم

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ما اصولگرای غرب‌گرا و طرفدار مذاکره با آمریکا هم داریم و پیشنهاد مذاکره فقط از طرف اصلاح‌طلبان نیست.

طرافداران مذاکره

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جمشیدی، کارشناس مسائل آمریکا در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» ۲۸ آبان‌ماه با بیان  اینکه ما باید نسبت به مذاکره و توافق با چینی‌ها واقع‌بین باشیم، اظهار کرد: دموکرات‌ها دو انتقاد اصلی نسبت به سیاست‌های ترامپ علیه ایران دارند؛ یکی اینکه سیاست فشار رئیس جمهور فعلی ایالات متحده باعث شد که ایران به جای آمریکا بیشتر به سمت چین برود و دوم اینکه نیرو‌های انقلابی و معارض با جریان غربگرا در ایران در حال قدرت گرفتن هستند. این مسئله از نظر آنها یعنی ایران نباید به سمت چین برود، زیرا موازنه قدرت در منطقه و عرصه بین‌الملل را به هم می‌ریزد.

کارشناس مسائل آمریکا  افزود: ایران بازیگر مهمی در خاورمیانه است، در نگاه آمریکا امروز چین مهم‌تر از روسیه به شمار می‌رود؛ حتی آمریکایی‌ها به دنبال جدا کردن روسیه از چین هستند تا این کشور را به سمت خودشان بکشانند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه به عقیده آمریکایی‌ها ظاهر برنامه چینی‌ها اقتصادی است، گفت: به نظر آنها چین گرایش‌های راهبردی دارد که ۱۰ تا ۲۰ سال آینده قدرت نظامی خود را به شدت ارتقا داده است. این یعنی می‌خواهند از قدرت منطقه‌ای به سمت قدرت جهانی شدن پیش بروند، با ساخت رزم‌ناو‌ها قدرت بین‌المللی دارند که جنگنده و نیرو جابه‌جا کنند، اما نظرشان در مورد روسیه این است که قدرت روسی‌ها تنها نظامی است و قدرت اقتصادی ندارند، در روسیه را رو به افول و چین را رو به صعود می‌دانند.

جمشیدی در پاسخ به این سؤال که «آیا در زمان روی کار بودن دموکرات‌ها فرصت مناسبی برای مذاکره فراهم نیست؟» بیان کرد: نگاه‌مان به مذاکره نباید ساده‌انگارانه باشد، اگر وارد یک فرآیند مذاکراتی شویم، به راحتی نمی‌توان از آن خارج شد؛ فرآیند مذاکراتی یعنی وقتی یک تیم با دستور کار وارد مذاکره شد، پس از خروج تیم از مذاکره علیه‌ آنها اجماع می‌کنند؛ اگر گفته شود مذاکره ترس ندارد، اشتباه است. اگر بی‌محابا وارد این فرآیند شوند، برای کشور هزینه دارد، چون علیه‌ آنها اجماع می‌شود و قطعنامه صادر می‌کنند.

جمشیدی ادامه داد: در ما با دستور کاری وارد مذاکره می‌شویم که در مورد خود ما و علیه ماست؛ یعنی درباره برنامه هسته‌ای، قدرت موشکی و توان منطقه‌ای ایران با این دستور کار می‌خواهید چه کار کنید؟ آن دوره که با دست پرتر وارد شدیم، نتیجه‌اش برجام شد و  این توافق هم مشکلات کشور را رفع نکرد.

کارشناس مسائل آمریکا  افزود: اگر می‌خواهید توانمندی موشکی و هسته‌ای را بدهید و بروید، نگویید می‌خواهیم تحریم را برداریم. بار‌ها از مسؤلان دولتی شنیدم که قرار نبود تحریم را برداریم، بلکه می‌خواستیم هسته‌ای را تثبیت کنیم، این چه دوگانگی بی‌خودی است که مطرح می‌کنید؟ ما باید دو منفعت اصلی را دنبال کنیم: رفع تحریم و کمک به اقتصاد ملت و همچنین تثبیت حقوق‌مان. ضمن آنکه غرب‌گرایی در ایران فراتر از احزاب و جریان‌های سیاسی است. ما اصولگرای غرب‌گرا و طرفدار مذاکره هم داریم و این‌طور نیست که پیشنهاد مذاکره فقط از طرف اصلاح‌طلبان باشد.


بیشتر بخوانید


او با تأکید بر اینکه منفعت کشور در برداشته شدن تحریم‌هاست، یادآور شد: این کار از طریق آمریکا بعید است، بنابراین باید راه‌های جایگزین پیدا کرد و از طریق ارتباط با همسایگان، توافق با چین یا دیگر کشور‌ها و بالا بردن قدرت منطقه‌ای، محاسبه راهبردی طرف مقابل را تغییر داد؛ یعنی اگر می‌گویند فشار بر ایران جواب می‌دهد، باید با اتخاذ سیاست‌هایی، ثابت کنیم سیاست فشار جواب نمی‌دهد.

جمشیدی تصریح کرد: باید دو کارکرد محاسبه‌ای را که باعث شده آمریکا به سمت تحریم برود، بشکنیم و همزمان روش‌های جایگزین را هم بیابیم. لازم است سیاست آمریکا را تغییر دهیم، اما مذاکره‌ای که آنها می‌خواهند، تأمین‌کننده هیچ‌کدام از این سیاست‌های کلان نیست، آنها مذاکره‌ای می‌خواهند که نابرابر و مبتنی بر امتیازگیری گسترده باشد تا دستمان را خالی کنند و ما برعکس کار‌هایی کردیم که برآورد طرف مقابل بدتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اصولگرا یا اصلاح طلب !!؟؟
اصولگرا اصلاح طلب / اصلاح طلب اصولگرا
این ها دارند مردم را فیلم می کنند و به ریش ملت میخندند این ها میخوهند سوار بر قدرت باشند از مردم سواری بگیرند. مردم درسال های آینده پیش رو با مشارکت پایین به این تاخت وتاز خاتمه میدهند
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
اصولگراى غربگرا لطفا نام ببريد تا بشناسيم اين كلى گويى دردى را دوا نمى كند چون اصلاح طلبان غربگرا كلا مشخص اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اصول‌گرایی یعنی از اصول انقلاب دفاع میکنه... صدای انقلابه...
انقلابیی که دست گدایی برای مذاکره با آمریکا دراز کنه که دیگه اصول‌گرا نیست...!
یک اصلاح طربه... و بس!
آخرین اخبار