آمریکا: شورای حکام برای همکاری ایران با آژانس پافشاری کند

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا بر همکاری ایران با این نهاد پافشاری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جکی ولکات»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا بر همکاری ایران با این نهاد پافشاری کند.

در بیانیه‌ای که ولکات در نشست مجازیِ امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی منتشر کرد ضمن استقبال از گزارش «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، افزود: «چنین گزارش‌هایی جامع، واقع‌بینانه و ضروری هستند.»

در بخشی از این بیانیه که در وبگاه این آژانس منتشر شده، این مقام آمریکایی گفته است: «موارد ذکر شده در این گزارش باید موجب نگرانی تمامی اعضای آژانس شود.»

وی مدعی شد: «حفظ نظام پادمانی در صورتی میسر خواهد بود که تمامی کشور‌ها به تعهدات خود پایبند باشند. باقی ماندن چنین نگرانی‌هایی از سوی ایران بعد از دو سال امری غیرقابل قبول است. بنابر توافق پادمانی، ایران یا هر کشوری اجازه تغییر توضیحاتش را ندارد.»

به تازگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تزریق «هگزافلورید اورانیوم» را به سانتریفوژ‌های جدید پیشرفته IR-۲ m که در نیروگاه هسته‌ای نطنز نصب شده، آغاز کرده است.

آژانس انرژی اتمی در گزارشی نوشته: «در تاریخ چهاردهم نوامبر ۲۰۲۰، آژانس تایید کرد که ایران تزریق UF ۶ به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۲ m که اخیرا در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است».

هفته گذشته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران همچنان به ذخیره و غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

آژانس انرژی اتمی در گزارش هفته گذشته خود مدعی شده ایران ذخایر خود را بیش از حد مجاز تعیین شده در توافق هسته‌ای برجام (۱۲ برابر) افزایش داده است. به ادعای این آژانس ایران غنی‌سازی اورانیوم را با خلوص ۴.۵ درصد انجام می‌دهد که بالاتر از ۳.۶۷ درصد میزان مجاز تعیین شده است.

در سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در کاخ سفید رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در موعد تعیین سرنوشت برجام در ادامه ادعا‌های خود گفت: «ایران همچنان به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و ساخت وسایل پرتاب آنهاست.»

اما به تازگی با پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، واکنش‌ها مختلفی درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح شده است.

به طور مثال، «الیوت ابرامز» نماینده ویژه دولت کنونی آمریکا در امور ایران، بر این باور است که دولت جو بایدن مسیر دشواری را برای احیای توافق هسته‌ای ایران پیش رو خواهد داشت.

همچنین مسئول تحریم‌های ایران در دوران اوباما اعلام کرده است: «بایدن قصد دارد به برجام بازگردد.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار