موگرینی: محدودیت‌های فشار حداکثری آمریکا به خوبی نمایان شده است

مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای مجازی اظهارات جدیدی درباره توافق هسته‌ای ایران وخروج یکجانبه آمریکا از آن بیان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «فدریکا موگرینی» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در در گفت‌وگوی مجازی امروز (چهارشنبه) خود با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» اظهارات جدیدی درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) وخروج یک‌جانبه آمریکا از آن بیان کرد.

او در ابتدای مصاحبه خود از رویکرد کنونی اتحادیه اروپا نسبت به واشنگتن و دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا، درباره بحران کنونی بهداشت و همه‌گیری ویروس جدید کرونا گفت و درباره تغییرات و همکاری بیشتر در زمینه «ترانس آتلانتیک» ابراز امیدواری کرد.

در ادامه نیز او گفت اتحادیه اروپا چشم انتظار تغییراتی در دو توافق مهم «تغییرات آب‌وهوایی» با اروپا و « برجام» با ایران است.

سپس موگرینی مدعی شد: «اتحادیه اروپا در تمام این سال‌ها در تلاش بوده تا از فروپاشی کامل توافق هسته‌ای برجام جلوگیری کند. به شخصه باید بگویم وقتی ترامپ اعلام کرد کشورش از این توافق خارج می‌شود، هیچ کدام از ما فکر نمی‌کردیم این توافق دوام بیاورد. اما با آنکه این توافق اکنون در بهترین حالت خود نیست، اما هنوز زنده است و این زنده بودن را مدیون تلاش و پشتکارِ اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی است.»

در ادامه این مقام ارشد اتحادیه اروپا افزود: «تنها دو یا سه کشور از اتحادیه در این راه ما را همراهی نکردند. اما خوشبختانه همان چند کشور نیز اکنون برای نگه داشتن این توافق همراه ما هستند، زیرا متوجه این نکته شده‌اند که نمی‌توانیم موقعیت جغرافیایی ایران را تغییر دهیم. پس باید به توافقی دست یابیم.»

در ادامه موگرینی به تدابیر دولت ترامپ نیز اشاره‌ کرده و گفت: «فکر می‌کنم در این چند سال دیدیم که فشار حداکثری آمریکا محدودیت‌های بسیاری دارد و کارساز نیست. دیدیم که هیچ نتیجه‌ای که برای آمریکا و اروپا مثبت باشد به همراه نداشته و تهدید و ناامنی را بالا برده است؛ بنابراین این تفکر که از برجام خارج شویم و فشار حداکثری را پیشه کنیم راه به جایی نخواهد برد.»

به عقیده این مقام اروپایی نکته مهم اکنون این است که: «باید دید تا چه اندازه دولت جدید آمریکا به مذاکره دیپلماتیک با ایران تمایل دارد.»

در انتهای نیز موگرینی گفت: «باید تمام مفاد برجام از سوی تمام طرف‌ها اجرا شود تا مقامات ایران وارد مذاکرات جدید شوند و این به معنای چیدمان دوباره در سیاست داخلی آمریکا برای رسیدن به آن است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار