مایک پمپئو: آمریکا و اروپا باید در برابر اقدامات ترکیه متحد باشند

وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن و پاریس بر تهاجمی بودن اقدامات ترکیه در منطقه اتفاق نظر دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لوفیگارو»، گفت: «دولت آمریکا و اروپا باید به طور مشترک در زمینه رسیدگی به اقدامات ترکیه در خاورمیانه طی چند ماه گذشته اقدام کنند».

پمپئو، با اشاره به حمایت اخیر ترکیه از آذربایجان در درگیری قره باغ و همچنین اقدامات نظامی در لیبی و مدیترانه، گفت: «امانوئل ماکرون و من موافقیم که اقدامات اخیر ترکیه بسیار تهاجمی بوده است».

پمپئو با اشاره به اقدامات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفت: «اروپا و آمریکا باید با هم همکاری کنند تا اردوغان را متقاعد کنند که چنین اقداماتی به نفع مردم او نیست».

پمپئو گفت که افزایش استفاده از توانایی نظامی ترکیه نگران کننده است. پومپئو در مورد اینکه آیا ترکیه باید ناتو را ترک کند یا خیر، اظهار نظری نکرد. ترکیه در پایگاه هوایی اینجرلیک میزبان نیرو‌های نظامی آمریکا است.

پمپئو به در گفت‌وگو با این نشریه فرانسوی این را هم گفت که دولت آمریکا هنوز هم اقدامات خود برای حفظ فشار بر ایران را ادامه می‌دهد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای خود به منطقه، در ترکیه هم توقف خواهد داشت.

عملیات حفاری و اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه از سوی ترکیه طی ماه‌های اخیر موجب نگرانی اتحادیه اروپا شده، بروکسل خطاب به آنکارا هشدار داده که اگر الگوی رفتاری خود در شرق دریای مدیترانه و همچنین مداخله در اوضاع داخلی لیبی را تغییر ندهد، آنگاه با تحریم‌های سختی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار