عبداللهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آخرین تجربه انتخاباتی اصلاح‌طلبان خوشایند نبود/ پذیرش مسئولیت در این شرایط جرات می‌خواهد

فعال اصلاح طلب درباره راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخاباتریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح داد.

آخرین تجربه انتخاباتی اصلاح‌طلبان خوشایند نبود/ برای ما مهم نیست چه کسی گزینه نهایی نامزدی ریاست جمهوری باشداسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: با وجود سیطره کرونا بر همه شئونات زندگی مردم ایران و مشکلات عدیده اقتصادی ناشی از تحریم ها، هر چه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد تب و تاب و تلاش همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی برای رسیدن به یک سازوکار و دستور عمل واحد هستیم.

او افزود: اصلاح‌طلبان هم از این قاعده مستثنی نبوده و خود را برای انتخابات آماده می‌کنند؛ البته آخرین تجربه انتخاباتی اصلاح‌طلبان خوشایند نبود، زیرا در انتخابات اسفند ۹۸ امکان حضور حداکثری نیافتند و  تقریبا با قهر مردم با صندوق رای مواجه بودند؛ از همین رو به دو صورت و در دو فاز در حال آماده شدن برای انتخابات هستند. نقشه راه هر کدام از احزاب اصلاح‌طلب جداگانه مطرح می‌شود و در کمیته ها، دفاتر تخصصی و شورای مرکزی خودشان نقشه راه ترسیم می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به عنوان نمونه مجمع روحانیون مبارز به ریاست رئیس دولت اصلاحات طی یک ماه گذشته دو جلسه برگزار کرده، همچنین دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی و شورای مرکزی حزب کارگزاران هم در این باره جلسات متعددی برگزار کرده‌ است.

عبداللهی درباره دومین فاز فعالیت اصلاح‌طلبان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان کرد: این شورا به عنوان تنها نهاد اصلاح‌طلبان در حال بررسی شرایط و نحوه مواجهه با انتخابات ۱۴۰۰ است و دست کم اصلاح طلبان در این مهم مشترک و متفق هستند که با توجه به رویکردی که نهاد‌های انتخاباتی و نظارتی برای بررسی صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب اتخاذ می‌کنند باید تصمیم گرفت.

او ادامه داد: کمیته‌های سیاسی و حقوقی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال تدوین و نهایی کردن راهبرد و مانیفستی برای آینده سیاسی این جریان و بخصوص انتخابات ۱۴۰۰ هستند؛ در حال حاضر برای ما مهم نیست چه کسی گزینه نهایی نامزدی ریاست جمهوری باشد، مهم حرف و تصمیم مشترک و نهایی است که با توجه به شرایط پیش رو اتخاذ خواهد شد.

رئیس کمیته روابط عمومی و امور رسانه ‎‌ای حزب جمهوریت با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به اتفاق، صندوق رای را بهترین راه برای جاری شدن نظر جمهور مردم و خروج کشور از مشکلات کنونی می‌دانند، تاکید کرد: اگر فضا برای رقابت عادلانه، برابر و حضور مهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان مهیا باشد مثل همیشه تلاش خواهند کرد تا اعتماد مردم را به دست بیاورند.

او اظهار کرد: حداقل بخش بزرگ و اصلی بدنه اصلاحات معتقدند اگر قرار است شرایط اسفند ۹۸ تکرار شود باید همان استراتژی اسفند ۹۸ (انتخابات مجلس شورای اسلامی) شورای سیاست گذاری مبنی بر عدم ارائه لیست را در پیش بگیرند، یعنی اگر نامزد یا نامزد‌های اصلی آن‌ها فرصت حضور در میدان رقابت را نیابند، از هیچ شخص اجاره‌ای و غیر اصلاح‌طلب حمایت نخواهند کرد، چون یک مسلمان نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت اضافه کرد: کار دیگری که اصلاح طلبان در چند ماه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باید انجام دهند و اکنون هم در حال رسیدن به آن هستند، این است که راهبرد و استراتژی واحد خود را تنظیم، تدوین و نهایی کرده و سپس برنامه‌ها و مانیفست خود برای اداره کشور در معرض نظر مردم قرار دهند؛ در این صورت اگر هم فرصت حضور از آن‌ها سلب شد، تکلیف خود را نسبت به مردم انجام داده‌اند؛ لذا باید راهبردی تدوین شود که در ابتدا منعکس کننده مطالبات امروز مردم بوده و دوما مکانیسم‌های اجرایی و جاری شدن آن نیز -با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی به رئیس جمهوری داده - مشخص باشد و طوری نشود اگر یک نامزد اصلاح‌طلب در ۱۴۰۰ از مردم رای گرفت، بگوید " نمی‌گذارند کار کنم! "

عبداللهی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را از هر حیث با گذشته متفاوت دانست و بیان کرد: امروز اوضاع اقتصادی مردم مناسب نیست، روابط خارجی ایران شرایط خوبی ندارد، تحریم‌ها هر روز بیشتر می‌شود، مراودات مالی و بانکی تحت لیست سیاه FATF به بن‌بست خورده و خطر کاهش بیش از پیش مشارکت هم وجود دارد؛ لذا اگر اصلاح‌طلبان در این شرایط تصمیم به ورود جدی در انتخابات داشته باشند نظام باید استقبال کند، چون پذیرش مسئولیت در این شرایط جرات می‌خواهد و سخت است.

 عبداللهی در پایان گفت: مثل همیشه اصلاح‌طلبان معتقدند از هر فرصتی برای کم شدن فشار‌های اقتصادی، کم شدن مشکلات مردم و توسعه همه جانبه، باید استفاده و با جامعه جهانی کار کرد؛ بخصوص در شرایط کنونی که دموکرات‌های طرفدار برجام در آمریکا پیروز شده اند نباید فرصت سوزی کرد و برای جلوگیری از بیشتر شدن هزینه‌ها و خسارات بر کشور و نظام، با اقتدار و معطوف به حفظ منافع ملی با آمریکایی‌ها مذاکره کرد، حداقل عایدی استراتژی مذاکره و زنده شدن برجام عبور از گردنه و گره‌های اقتصادی و معیشتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۳ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلبهاکه فقط بلدن بگن مااومدیم، خواستیم کارکنیم ولی نذاشتن اجازه ندادن دستمون بسته بود ولی ماپوست کلفتیم بازهم می آیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
عبداللهی برو خودتو اصلاح کن.
آخرین اخبار