کودکان طلاق با آموزش، می توانند با این آسیب در جامعه کنار بیایند

عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: والدین با تشریح شرایط بعد از طلاق برای فرزندان و آموزش های لازم به آنان که چگونه بعد از طلاق والدین در جامعه زندگی کنند، می توانند آنها را برای پذیرش این آسیب اجتماعی آماده کنند.

سکینه سلطانی عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  با اشاره به اینکه مشاوران خانواده که می‌توانند با آموزش روش صحیح طلاق به خانواده‌ها نقش موثری ایفا کنند، گفت: با مراجعه مردم به مشاورانی که در حوزه طلاق تجربه و مهارت کافی داشته باشند نیازی کم تری به مراکز مهر است؛ این مراکز سبب کاهش اختلاف بین زوجین و آسیب‌های روحی به فرزندان آن‌ها می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که «والدین بعد از طلاق برای کاهش آسیب روحی و روانی به کودکان چه نکاتی باید رعایت کنند؟» افزود: والدین برای جلوگیری از آسیب روانی به فرزندان باید قبل از طلاق و یا تصمیم جدی برای این عمل، فرزندان خود را آگاه کنند. والدین با تشریح شرایط بعد از طلاق برای فرزندان و اینکه بعد از طلاق نزد پدر یا مادر است؟ شرایط بعد از طلاق چگونه هست؟ همچنین با شرح چگونگی ملاقات والدین از فرزندان و ویژگی‌های محل زندگی جدید او می‌توانند ازسردرگمی فرزندان خود جلوگیری کنند.

عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه بچه‌ها را وجه المصالحه طلاق قرار ندهیم، ادامه داد: والدین با بیان جملاتی مانند «من فقط به خاطر تو طلاق می‌گیرم» یا «به خاطر تو به زندگی ادامه می‌دهم» با ایجاد احساس عذاب وجدان و گناه در فرزندان خود آن‌ها را در معرض آسیب‌های روحی و روانی قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید


سلطانی بیان کرد: والدین نباید از ویژگی‌های منفی یک دیگر و حتی از خانواده همسر خود به فرزندان بگویند؛ زیرا آن‌ها منابع حمایتی خود را از دست می‌دهند. بیان نکات منفی خانواده همسر به فرزندان در زمان مواجه آن‌ها با مشکلات و مراجعه فرزندان به افراد غیر از فامیل سبب آسیب‌های متعدد برای آن‌ها می‌شود.

او تصریح کرد: والدین قبل از هرگونه توضیح درباره طلاق به فرزندان خود از مشاور کمک بخواهند؛ زیرا تفاوت‌های زیاد فردی در بچه‌ها است که باید متناسب با سن، ویژگی‌های شخصیتی هر بچه، در خصوص طلاق با او صحبت کرد.

عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی در پاسخ به این پرسش که «چه کودکانی آمادگی پذیرش طلاق والدین را دارند؟» تاکید کرد: اگر والدین توانایی‌هایی مانند مهارت حل مساله در زندگی، مسولیت پذیری، توانایی انجام کار‌های شخصی توسط خود فرزند را به شیوه صحیح به او آموزش داده باشند، طلاق والدین را راحت‌تر می‌پذیرند.

سلطانی با اشاره به فعالیت خانه‌های مهر که توسط دادگستری‌های هر شهر راه اندازی شده است، اظهار کرد: خانواده‌ها حتی در خانه مهر به کشمکش با یک دیگر پرداخته اند و عقده‌های شخصی خود را خالی می‌کنند. خانه مهر با محیط متشنج فقط آسیب‌های بیشتری برای فرزندان ایجاد می‌کند.

او در خصوص اینکه صلاحیت حضانت فرزند بعد از طلاق با چه کسی باشد؟» افزود: زوجین قبل از طلاق با مراجعه به مرکز مشاوره، برای اینکه  فرزندانشان بعد از طلاق دچار مشکلات حاد و آسیب های جبران ناپذیر نشوند، کمک می خواهند و حتی در خصوص اینکه حضانت فرزند با چه کسی باشد مشورت می‌گیرند، مشاور نیز با بررسی موقعیت پدر و مادر و فرزند نظر نهایی خود را در خصوص حضانت فرزند اعلام می‌کند، این در حالی است که حضانت فرزند باید با والدینی باشد که از نظر اقتصادی، موقعیت اجتماعی، آرامش روحی و روانی توانمندی بیشتری داشته باشد.
 
انتهای پیام// ج.ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.