دیابتی‌ها تاری دید را جدی بگیرند

یک متخصص و جراح چشم با اشاره به عوارض جبران ناپذیر دیابت گفت: افراد مبتلا به بیماری قند خون باید مراقب چشم‌ها باشند و تاری دید را جدی بگیرند.

محمد خاکسار متخصص و جراح چشم در اندیمشک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه بیماری دیابت باعث آسیب به ارگان‌های حیاتی بدن از جمله سیستم قلب و عروق و کلیه‌ها می‌شود، گفت: البته چشم‌ها هم که یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شوند از این آسیب مصون نیستند.

او با بیان اینکه افراد دیابتی باید به موقع برای معاینات دوره‌ای اقدام کنند تا عوارض دیابت را به حداقل برسانند، افزود: دیابت نوع یک وابسته به انسولین که از زمان تشخیص دیابت تا بروز رتینوپاتی (عوارض دیابت بر شبکیه) مدتی زمان لازم است، لذا بهتر است معاینه اولیه طی ۵ سال اول انجام شود.

خاکسار بر انجام معاینه‌های چشم پزشکی پس از تشخیص دیابت نوع ۲ غیروابسته به انسولین تاکید کرد و اظهار داشت: آسیب‌های ناشی از دیابت بر روی شبکیه در معاینه‌های دوره‌ای مشخص می‌شود که در این مراحل پیشرفت دیابت یعنی ایسکمی و اختلال ایجاد شده باعث می‌شود شبکیه به علت اکسیژن رسانی ضعیف وارد مرحله رگ زایی شود و عروقی را در خود به وجود بیاورد که قوام لازم را ندارند و باعث خونریزی در چشم می‌شوند و مشکلات زیادی از جمله؛ تاری دید ناگهانی چشم را به دنبال دارد.

این جراح و متخصص چشم تصریح کرد: اگر افراد دیابتی معاینه‌های دوره‌ای چشم خود را به موقع انجام دهند می‌توانند در مراحل اولیه خونریزی نقطه‌ای در شبکیه را با درمان لیزر به دست چشم پزشک انجام دهند و از آسیب بیشتر به این عضو مهم و حیاتی جلوگیری کنند.

خاکسار، ورم مرکز بینایی را از دیگر آسیب‌های دیابت دانست و ادامه داد: این بیماری باعث تاری دید در افراد دیابتی می‌شود، بنابراین این بیماران به خصوص افرادی که دچار عارضه‌های دیگر شامل؛ آسیب به قلب، کلیه و زخم پای دیابتی شده اند باید حتما از نظر عوارض چشمی معاینه شوند.

راهکار‌هایی برای پیشگیری از مشکلات چشم دیابتی

خاکسار درخصوص پیشگیری از مشکلات چشم دیابتی بیان کرد: مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب چشم، کنترل قندخون، کنترل فشارخون و ترک سیگار در افراد دیابتی است، چرا که سیگار اثر دیابت را بر روی چشم تشدید می‌کند، البته با پیشرفت زیادی که کشور ما در زمینه چشم پزشکی داشته است، اگر اختلال شبکیه در اثر دیابت در مراحل اولیه تشخیص داده شود، نتایج درمانی بسیار خوبی نسبت به زمانی که به مراحل انتهایی که آسیب شدید چشم، باعث خونریزی وسیع زجاجیه و جداشدگی شبکیه و در نهایت منجر به نابینایی می‌شود را در پی دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.