مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان سازمان غذاودارو:

مجوزی برای مطالعات انسانی واکسن کرونا صادر نشده است/ کاهش کمبودهای دارویی از ۲۶۰ به ۹۴ قلم

محمدی گفت: هنوز مجوزی برای مطالعات انسانی واکسن کرونای ایرانی صادر نکرده‌ایم و واکسن‌ها در مرحله پیش بالینی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذاودارو در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت ارزی مناسبی در سال ۹۹ نداریم و تا ابتدای شهریور ماه تخصیص ارزی زیادی نداشتیم، اما خوشبختانه از اواسط شهریور تا مهرماه تخصیص ارز بهبود پیدا کرد و این موضوع موجب شد که کمبودها از ۲۶۰ قلم به ۹۴ قلم تا پایان مهرماه برسد.

محمدی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که ۲.۵ میلیون دلار ارز بدون شیوع کرونا کفایت نمی‌کرد؛ بنابراین باید در دوران کرونا سهمیه دارو ۳.۵ میلیارد باشد. البته تاکنون همکاران در بانک مرکزی نتوانسته‌اند سهمیه ارزی دارو را اضافه کنند، البته معاون اول رئیس جمهور دستور افزایش تخصیص ارز ۳۰۰ میلیاردی را برای دارو‌های کرونا و سهمیه ارزی دارو دادند.

هر چه ارز تخصیصی بیشتر باشد، رفع کمبود دارو بهتر خواهد بود

محمدی افزود: امسال با توجه به تهدید‌ها و تحریم‌های ظالمانه شرایط ما بدتر شده بود، اما این در حالی است که اکنون نسبت به ابتدای سال در وضعیت ارزی و شرایط بهتری قرار داریم و هر چه ارز تخصیصی در کشور بیشتر باشد، تامین دارو و رفع کمبود بهتر خواهد بود.

مسیر انتقال ارز از عراق باز شده است

او بیان کرد: مشکلات ما در انتقال ارز و حمل‌ونقل کالاست و مسیر انتقال ارز از عراق باز شده است و درخواست داریم شرکت‌ها از منابع ارزی در عراق استفاده کنند. کمبود‌های دارویی سیر نزولی دارند و میزان تخصیص ارز ارتباط تنگاتنگ و معکوسی با کمبود‌های دارویی دارد و هر چه تخصیص ارز بیشتر باشد کمبود‌ها کمتر خواهد بود.

محمدی درباره اینکه آیا مجوز آغاز فاز بالینی واکسن کرونای ایرانی داده شده است، گفت: ما هنوز مجوز رسمی مطالعات بالینی انسانی واکسن کرونای ایرانی را صادر نکرده‌ایم و هیچ شرکتی وارد فاز بالینی نشده است و همه واکسن‌ها در مرحله پیش بالینی هستند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: البته در مرحله‌ای هستیم که برخی شرکت‌ها تقاضا کردند که مطالعات بالینی خود را در فاز یک، دو و سه آغاز کنند و امیدواریم این موضوع ظرف روز‌ها یا هفته‌های آینده کلید بخورد.

سازمان غذاودارو مجوزی با عنوان داروی قطعی کرونا صادر نکرده است

محمدی درباره چهار داروی گیاهی کرونا گفت: هر مجموعه‌ای که از طریق مجموعه ما درخواست صدور مجوز کرده باشد، درخواستش بررسی و مستنداتی از آن‌ها خواسته می‌شود تا ارائه کنند. برخی از دارو‌هایی که مجوز دریافت کرده‌اند، برای درمان بیماری کرونا و برخی از این دارو‌ها هم برای درمان احتمالی کرونا هستند. البته باید توجه داشت هیچ داروی شیمیایی و گیاهی، درمان قطعی کرونا نیست و سازمان غذاودارو هم با این عنوان مجوزی نداده است.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.