عادات تغذیه‌ای، بازیگر اصلی ابتلا به دیابت/ چند توصیه پیشگیرانه دیابتی

دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روش زندگی و عادات تغذیه‌ای نقش مهمی در ابتلا به دیابت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عبدالرضا نوروزی دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عادات غذایی هم در افزایش احتمال ابتلا به دیابت و پیشگیری از ابتلا به بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برنامه‌های تغذیه‌ای مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از دیابت است.

او با بیان اینکه افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند و یا سابقه ابتلا به این بیماری را در بین افراد درجه یک خانواده خود دارند احتمال ابتلای بیشتری نسبت به سایرین به بیماری دیابت دارند، افزود: اضافه وزن حتما نباید خیلی زیاد باشد تا موجب ابتلا به بیماری دیابت شود بلکه در برخی از افراد با چند کیلو اضافه وزن نیز احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد.

بیشتر بخوانید

دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مطالعات و بررسی‌های چند ساله نشان داده است که بعضی از افراد با افزایش وزن ۵ کیلویی می‌توانند مقاومت به انسولین پیدا کنند؛ بنابراین در پیشگیری از دیابت رژیم غذایی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوروزی بیان کرد: برای عدم ابتلا و یا کنترل بیماری قند خون محدودیت مصرف قند‌های ساده مثل آب میوه صنعتی، شیرینی جات، نوشابه‌های گازدار تاکید فراوان شده است.

او تصریح کرد: استفاده از مواد نشاسته‌ای با نمایه قندی پایین مثل نان‌های سبوس دار و کامل، مصرف حداقل ۴۵۰ گرم سبزیجات و ۳۵۰ گرم میوه در روز، محدودیت مصرف نمک در غذا به کمتر از ۶ گرم در روز، داشتن حداقل روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی و فعالیت بدنی که یک فرد چهل ساله ضربان قلب بالای ۱۲۰ داشته باشد از جمله راهکار‌های کنترل قند خون است.

دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه فردی که مبتلا به دیابت است و افزایش وزن را در ۵ سال گذشته تجربه کرده است باید برای کاهش وزن خود تحت نظر متخصصین عمل کند، تاکید کرد: اگر فرد دیابتی مبتلا به چاقی باشد باید در سه ماه اول ۵ درصد کاهش وزن زیر نظر متخصصین داشته باشد.

نوروزی اظهار کرد: افراد دیابتی در خیلی از موارد محدودیت‌های غیر اصولی برای مصرف مواد نشاسته‌ای قائل می‌شوند این در حالی است که عدم مصرف مواد نشاسته‌ای اصلا توصیه نمی‌شود و باید در سه وعده روزانه این مواد به شکل هوشمندانه‌ای گنجانده شود؛ مصرف یک وعده برنج در روز هیچ ضرری برای فرد دیابتی ندارد به شرطی اینکه مواد نشاسته‌ای دو وعده دیگر را با نان پر کند.


نان خشک؛ ماده غذایی مناسب برای افراد دیابتی


او با اشاره به اینکه در بین نان‌ها نیز نان خشک به دلیل سرعت هضم و جذب پایینی که دارد برای مصرف بیماران دیابتی مفید است، افزود: مصرف سایر مواد نشاسته‌ای مانند ماکارونی و پاستا نیز برای رژیم غذایی بیماران دیابتی مفید است، اما بیماران دیابتی باید آگاه باشند که سیب زمینی جزو مواد غذایی است که در بالا رفتن قند خون موثر است به خصوص اگر سیب زمینی آب پز به صورت روزانه مصرف شود.

دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای مصرف ماکارونی نیز بهتر است ۱۵ دقیقه جوشانده شود و از دم کردن ماکارونی بپرهیزیم، زیرا ماکارونی آبکش شده به همراه سس گوشت منبع خوبی برای مواد نشاسته‌ای است، ادامه داد: در خصوص مصرف میوه جات نیز بنابر تحقیقاتی که در چند سال گذشته انجام شده مصرف تمام میوه جات به غیر از موز، خرمالو، خربزه، ملون و طالبی برای بیماران دیابتی هیچ محدودیتی ندارد؛ حتی انگور که در گذشته تصور می‌شد باعث بالارفتن قند خون فرد می‌شود در حال حاضر متوجه شدند که هسته انگور در کنترل قند خون نیز موثر است.

نوروزی بیان کرد: افراد دیابتی می‌توانند از میوه‌ها به راحتی استفاده کنند، زیرا فیبر داخل میوه‌ها و آنتی اکسیدان و ویتامین‌های موثر در میوه‌ها به شدت به کنترل قند خون کمک می‌کند.


تاکید بر مصرف وعده‌های غذایی در بیماران دیابتی


مصرف وعده‌های غذایی باید سروقت خودش و براساس ساعت بیولوژیکی بدن انجام شود به این شکل که صبحانه قبل از ساعت ۹، ناهار قبل از ساعت ۲، شام قبل از ساعت ۹ شب مصرف شود، همچنین حذف وعده‌های غذایی و جابجایی زمان آن‌ها احتمال ابتلا به دیابت را در افراد پر خطر تشدید می‌کند.

او با اشاره به اینکه افراد دیابتی هر دو ساعت باید یک میان وعده مصرف کنند که این میان وعده می‌تواند شیریا نان وپنیر یا میوه باشد، تصریح کرد: مصرف شیر به خصوص شیر کم چرب به عنوان یکی از راهکار‌های حفظ متعادل قند خون محسوب می‌شود؛ افراد دیابتی به عنوان میان وعده می‌توانند صبح و عصر شیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بیماران دیابتی یک دسته از مواد غذایی را اصلا نباید مصرف کنند که از آن جمله می‌توان به عسل و خرما اشاره کرد؛ اما مصرف شکر و قند‌های رژیمی برای بیماران دیابتی و حتی عموم مردم توصیه می‌شود، زیرا برخلاف قند‌های معمول از میزان کمی شکر و شیرینی زیادی برخوردار است که هیچ ضرری برای بیماران دیابتی نیز ندارد.

نوروزی اظهار کرد: برای افراد دیابتی مصرف بیسکوییت و شیرینی به دلیل داشتن چربی بالا توصیه نمی‌شود در حالی که مصرف آبنبات دیابتی برای این افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند همچنین فعالیت بدنی به خصوص سی دقیقه پیاده روی در روز برای حفظ قند خون موثر است.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.