در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ورود گردشگران به مناطق حفاظت شده باید ممنوع شود

یک کارشناس محیط زیست گفت: ورود گردشگران و طبیعت گرد‌ها باید به مناطق حفاظت شده ممنوع شود.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اتفاق اخیری که توسط یکی از آفرودسواران افتاد و سبب تلف شدن یک کل وحشی شد، اظهار کرد: مناطق حفاظت شده به ویژه مکان‌های که دارای گیاهان و حیوانات حفاظت شده هستند به هیچ عنوان نباید مورد تاخت و تاز گردشگران و ورزشکاران غیرحرفه‌ای قرار گیرد.

او بیان کرد: ورود این افراد که سبب آسیب و خسارت به محیط زیست می‌شوند باید به مناطق حفاظت شده محیط زیست ممنوع شود، زیرا ورود افراد به این مناطق جزء تخریب محیط زیست ثمره دیگری ندارد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه همه افراد در برابر محیط زیست مسئول هستند، گفت: در کویر افراد زیادی هستند به دلیل رشته ورزشی که انتخاب کردند، مسابقات رالی برگزار می‌کنند، در کویری که ممکن است حیوانات بومی زیادی در آن زندگی کنند.

محبوب فر با اشاره به اینکه علاوه به آسیب به حیات وحش این مناطق، پوشش گیاهی آن نیز از بین خواهد رفت، تصریح کرد: سازمان محیط زیست نیاز است در گام اول اجازه ورود به مناطق حفاظت شده را به این دسته از افراد ندهد، تا به مرور زمان کمتر شاهد تخریب محیط زیست باشیم.

او عنوان کرد: مردم نیز باید در صورت مشاهده هر گونه حیوان آزاری، شکار حیوان و دخل و تصرف در مناطق حفاظت شده، با گرفتن فیلم و عکس به سازمان محیط زیست اطلاع دهند.

این کارشناس مطرح کرد: قوه قضائیه، پلیس امنیت و پلیس فتا نیز باید مردم را تشویق کنند تا در ارائه این گزارش‌ها کمک رسانشان باشند و آن‌ها این افراد متخلف را زودتر شناسایی کنند.

محبوب فر تشریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید این نکات را یادآور شوند و به مردم آموزش‌های لازم را دهند تا دیگر شاهد حیوان آزاری و دخل و تصرف در حیات وحش و محیط زیست نباشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار