وضعیت زندگی کانکس‌نشینان سرپل‌ذهاب، سه سال بعد از زلزله/ ۱۴۰ کانکس باقی مانده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: از ۲۲ هزار کانکس مناطق زلزله‌زده استان، ۱۴۰ مورد باقی‌مانده که ۶۰ عدد فاقد پرونده بازسازی هستند و به زودی جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، اظهار داشت: زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ در غرب استان علاوه بر کشته شدن ۶۲۱ نفر، خسارت‌های فراوانی را نیز به ۹ شهرستان و یک‌هزار و ۶۲۳ روستا وارد کرد.

او ادامه داد: پراکندگی و وسعت خسارت‌ها زیاد بود، اما خوشبختانه با همت مردم منطقه غرب کشور و حمایت دولت بازسازی به شکلی صورت گرفت که در عمل تهدید را واقعا تبدیل به فرصت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در جریان این زلزله ۱۰۹ هزار ۸۲۳ واحد مسکونی تخریب یا نیازمند به تعمیر شدند، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ واحد در بخش شهری و ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در بخش روستایی، در مجموع ۱۹ هزار واحد تخریب شدند.

او ادامه داد: ۱۳ هزار و ۱۳۲ واحد در شهر‌ها و ۲۸ هزار و ۱۴۳ واحد در روستا‌ها بازسازی شدند که در این راستا ۲۲ هزار واحد مسکونی اضافه در شهر‌ها و روستا‌ها. یعنی اینکه عده‌ای در زمان بازسازی با استفاده از تسهیلات، امکانات و منابع خود تعداد واحد بیشتری ساختند، یعنی متوسط واحد‌های تخریبی از ۱.۱ طبقه به ۳.۹ طبقه رسید.

سالاری به وقوع ۸ هزار و ۲۴۶ پس‌لرزه بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری اشاره کرد و افزود: وقوع دو زلزله ۵.۹ ریشتری و ۶.۴ ریشتری پس از این زلزله مهیب داشتیم که در جریان آن‌ها حتی به یک مورد از ساختمان‌های بازسازی شده خسارت وارد نشد.

او خاطرنشان کرد: به طور متوسط بنیاد مسکن سالانه به ۲ هزار واحد در راستای مقاوم‌سازی تسهیلات می‌دهد که علاوه بر این‌ها طی این سه سال اخیر ۲۲ هزار واحد اضافه ساخته شد و در واقع ۱۱ سال کار مقاوم‌سازی را در استان جلو برده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه، با یادآوری مراحل مختلف ساماندهی مردم زلزله‌زده در چادر و کانکس، افزود: ۲۲ هزار کانکس به جز چادر‌ها در این مناطق مستقر شد که الان ۱۴۰ تا از آن‌ها باقی مانده که براساس آمار‌های دقیق که یک به یک بررسی شده، ۶۰ تا از این تعداد کانکس باقی‌مانده اصلا پرونده بازسازی ندارند که در حال جمع‌آوری آن‌ها هستیم و حدود ۷۴ مورد هم مربوط به مستاجران است.

سالاری اضافه کرد: براساس قول مسئولان ملی و استانی قرار شد به مستاجران زمین بدهند البته این اتفاق در هیچکدام از زلزله‌های کشور نبوده که به مستاجران زمین بدهند، با این وجود این اتفاق در شهرستان‌های قصرشیرین، ثلاث باباجانی شهر ازگله تحقق یافت، اما چون دور تا‌ دور شهر سرپل‌ذهاب محدودیت توسعه به علت وجود اراضی مرغوب زراعی وجود دارد این امکان نبود که زمین را برای مستاجران فراهم کنیم.

او ادامه داد: بنابراین منطقه‌ای از مناطق منابع طبیعی در این شهرستان برای این کار اختصاص یافت که ۱.۵ کیلومتر تا شهر فاصله داشت و درابتدای دهستان قلعه‌شاهین بود که بنیاد مسکن بخشی از آن را آماده کرد. البته مستاجران استقبال نکردند، الان پیگیر این موضوع هستیم؛ دو تا زمین دولتی مربوط به دو دستگاه دولتی در شهر وجود دارد که مراحل قانونی واگذاری آن به راه و شهرسازی انجام شده تا در قالب اقدام ملی به افراد واجدالشرایط تسهیلاتی داده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: از ۲۴ بلوک مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب، ۲۱ بلوک بازسازی شده که سه بلوک آن باقی مانده که الان در مرحله سفت‌کاری هستند و سعی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

سالاری با اشاره به دیگر خسارت‌های زلزله ۷.۳ریشتری سال ۹۶، اظهار داشت: خسارت به ۲۵ هزار و ۱۹۱ واحد دامی (کلا بازسازی شده)، خسارت به ۲۲ هزار و ۷۱۱ واحد صنفی و صنعتی (عمده این تعداد بازسازی شده)، تخریب ۷۸ واحد آموزشی (که در روند بازسازی ۲۳۰ واحد ساخته شد)، تخریب ۲۴۷ واحد درمانی و ۳۷ مرکز مذهبی، خسارت عمده به بخش‌های زیرساختی (راه، آب، برق، گاز و...) و بخش‌های کشاورزی که عمدتا بازسازی شده‌اند، از دیگرخسارت‌های قابل ذکر حادثه مهیب سه سال پیش بود.

او با اشاره به کمک ۱۱ هزار میلیارد تومانی دولت در جریان زلزله به کرمانشاه، گفت: دولت حدود ۳ هزار میلیارد تومان در این مدت برای امهال وام‌ها داده که به علت محدودیت منابع امکان امهال برای یک‌سال دیگر وجود ندارد، اما پیگیر این موضوع هستیم، البته تاکنون چیزی در این خصوص تصویب نشده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
اینها فعل خواستن رو نمی خواهند به فعلیت برسانند و عمدی در کار است برای نارضایتی مردم و بس... جالب اینجاست، کلا نمی خواهند کار انجام دهند تمام و بس الان بهشون بگو بهانه میارند و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
قرار شد به مستاجران زمین داده شود و موافقت شد، اما هیچ زمینی برای آنها فراهم نشد!! عجب
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۴۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
نارحت کننده بود. فاجعه بود. یک کشور به این عظمت و بزرگی و ثروت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
وای 3سال حسن خان کجایی ملت بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
جالبه مردم سرپل ذهاب بعداز سه سال هنوز بی خانمان هستند اونوقت دولت چپ و راست وام بلاعوض میده به روستاهای لرستان که اکثرشون حتی نیم ریشتر هم نلرزیدند و اکثرا تو شهر خونه دارند اونوقت می یان تفرجگاه با وام زلزله می سازند ولی مردم بی پناه سرپل باید بعداز این همه مدت تو کانکس زندگی کنتد اون هم تو سرمای عیرقابل تحمل این منطقه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
تورو به خدا قسم میدم عجله نکنید ما راضی نیستیم خودتون به زحمت بیندازید
آخه عکس ها گرفته شد تیترها زده شد ما هم فراموش
اما یادتان باشد روز قیامتی هم هست
بالاخره اونجا همدیگه را خواهیم دید و نظاره گر عذاب و رحمت الهی هم هستیم
ما هر طور باشد زندگیمان را میکنیم البته زندگی شما که به پای ما نمیرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
یعنی پول ندارید 140 تا خونه واس این بنده های خدا درست کنیددددد
Iran (Islamic Republic of)
حسین کشاورز
۲۰:۲۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
مسولالن که میخواستن تا عید همون سال براشون خونه بسازن