طرح آبیاری ٤٦ هزار هکتاری سیستان دی بهره‌برداری می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌و بلوچستان گفت: طرح آبیاری ٤٦ هزار هکتاری دشت سیستان دی سالجاری تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

ماندانا زنگنه در نشست بررسی آخرین شرایط اجرای طرح آبیاری ٤٦ هزار هکتاری دشت سیستان اظهارداشت: این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های آبرسانی در کشور است که مراحل اجرایی آن از سال ٩٣ آغاز شد و در مرحله نخست اجرا از محل منابع صندوق ملی مبلغ ٥٠٠ میلیون دلار اعتبار به آن اختصاص یافت.

او افزود: پس از پیشرفت مراحل اجرایی در مرحله دوم مبلغ ٣٥٠ میلیون دلار دیگر هم به این پروژه مهم تخصیص یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌و بلوچستان بیان کرد: مراحل اجرای طرح پیشرفت مناسبی داشته و بیش از پنج هزار کیلومتر لوله‌گذاری در اراضی مورد هدف صورت گرفته و در نهایت به صورت ویدئو کنفرانس از سوی ریاست جمهوری بیش از ٣٢ هزار هکتار از میزان ٤٦ هزار هکتار هدفگذاری شده افتتاح شد و زیر بار کشت قرار گرفت بنابراین با توجه به پیشرفت طرح ١٤ هزار هکتار باقیمانده هم در دی سالجاری تکمیل و طرح آبرسانی دشت سیستان کامل بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود خشکسالی‌های اخیر و چالش‌های آبی سیستان شیوه آبیاری در مزارع این منطقه به صورت سنتی انجام می‌شود که این موضوع هدر رفت آب یا اصطلاحا تلفات آبی را در برداشته و با اجرای طرح آبیاری به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با لوله، میزان تلفات آب تا سر مزارع کشاورزان به تقریبا صفر می‌رسد که این یکی از مهم‌ترین دست آورد‌های اجرای طرح خواهد بود.

زنگنه ادامه داد: لازم است درمورد نوع آبیاری در سطح مزارع و الگوی کشت مناسب نیز اقداماتی برای تحقق توفیقات کامل این طرح صورت پذیرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار