در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عدم استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در کمیته امداد/ آمادگی ایجاد اشتغال برای کولبران تحت پوشش کمیته امداد

معاون اشتغال کمیته امداد درباره اقدامات انجام شده در راستای ایجاد اشتغال برای محرومان، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الله عبدالملکی جز یکی از اقتصاددانان برجسته کشور است که درحال حاضر عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) است  و از سال ۱۳۹۶ به معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) منصوب شد.

وی همچنان معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد است و چندی پیش سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد از انتصاب وی به عضویت جدید هیات امنای این نهاد خبر داد و اعلام کرد: با توجه به پیشنهاد هیات امنای کمیته امداد، حجت‌الله عبدالملکی با حکم مقام معظم رهبری به عضویت هیات امنای این نهاد منصوب شد.

حجت الله عبدالملکی با توجه به اقدامات موثرش برای احیا و توسعه اشتغال راهبری کمیته امداد به باشگاه خبرنگاران جوان دعوت شد و ضمن بازدید از تحریریه‌های باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه‌های انجام شده در معاونت اشتغال کمیته امداد توضیحاتی را ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ضمن عرض خوش آمد گویی، بفرمایید در روز های ابتدایی شیوع کرونا و کمبود اقلام بهداشتی، مددجویان کمیته امداد در کارگاه های خود چه اقلام تولید کردند؟

عبدلملکی: با شیوع بیماری کرونا مددجویان کمیته امداد در کارگاه‌های خرد و خانگی خود اقدام به تولید ماسک، گان، دستکش و مواد ضدعفونی کردند. به همکارانمان در استان‌ها اعلام کردیم و بعد از هماهنگی با مجریان طرح ها، تعداد زیادی از آن‌ها برای تولید اقلام مقابله با کرونا تغییر کاربری دادند. در مقاطعی به تولید حدود ۷۰۰ هزار ماسک در روز نزدیک شدیم. مجموعا در پیک اول کرونا ۲۵ میلیون عدد ماسک، تعداد زیادی دستکش و گان و چندین لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید کردیم. این کارگاه‌ها به اقتضای منطقه خود یا به کارشان ادامه دادند و یا به حالت اول برگشتند. همه این اقدامات با نظارت دانشگاه علوم پزشکی منطقه انجام شد. در هفته اول‌های کل محصولات تولید شده را دانشگاه علوم پزشکی خریداری می‌کرد و مقداری هم برای محرومین استفاده می‌شد. با توجه به اینکه تولید انبوه ماسک شکل گرفت و چند کارخانه بزرگ توسط برخی نهاد‌های دیگر ایجاد شد مقداری نیاز کشور به واحد‌های خانگی و کوچک کمتر شد.

_تعدادی از این کارگاه ها همچنان در حال تولید ماسک و اقلام بهداشتی هستند وبسیاری از آن ها نیز به تولید اولیه خود بازگشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای احیای مشاغلی که در کمیته امداد برای مددجویان ایجاد شده بود و در جریان کرونا دچار آسیب شد، چه اقداماتی انجام داده اید؟

عبدالملکی: ارزیابی اولیه‌ای برای اینکه متوجه شویم چه مشاغلی در جریان کرونا دچار آسیب شدند انجام شد. طرح‌های آسیب دیده زیاد بودند، اما به نسبت طرح‌های آسیب دیده کشوری رقم کمتری داشتند چراکه بخش قابل ملاحظه‌ای از طرح‌های ما (حدود ۶۰ درصد) در مناطق روستایی است. تعدادی زیادی از این طرح ها، طرح‌های خانگی هستند و با توجه به بیماری کرونا فعالیت خود را در خانه ادامه دادند. نسبت بالایی از طرح‌های ما به اصطلاح «کرونا دوست» هستند، زیرا کرونا بر آن‌ها اخلالی ایجاد نمی‌کند. طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروی ما در این باره هیچ مشکلی نداشتند و رشد کردند، حتی تولیدات کشاورزی در کشور افزایش پیدا کرد؛ همچنین صادرات کشاورزی کشور نیز در این دوران افزایش یافت.

_طرح‌های مربوط به خدمات، مثل فروشندگی طرح‌های گردشگری و طرح‌های حمل و نقل آسیب بیشتری دیدند. ما برای آنکه از آن‌ها حمایت کنیم چندتا اقدام انجام دادیم. یکی از این اقدامات این بود که چندین ماه تسهیلات پرداختی به این طرح‌ها امهال شد که فشار مالی کمتری را داشته باشند، همچنین اجازه دادیم همکاران ما در سراسر کشور به تشخیص خودشان برای طرح‌ها تسهیلات مجدد تصویب و پرداخت کنند تا آن‌ها بتوانند این دوره را طی کنند. همچنین شرکت صنعت آفرینان امداد موظف شد که حضور خود را در راستای خرید منسوجات و صنایع دستی تولید شده توسط مددجویان بیشتر کند و نگذارد محصول تولید شده روی دست خانواده تحت پوشش بماند. همچنین از امکاناتی که دولت و نهاد‌های محلی مثل استانداری‌ها برای حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده ایجاد کردند، استفاده شد.

_به صورت کلی در زمان کرونا طرح‌های امداد آسیب زیادی ندیدند به طوری که توانستیم طرح‌های اشتغال را توسعه دهیم، به نحوی که ما در ۷ ماهه اول امسال حدود ۷۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کردیم. کمتر از ۱۰ درصد کل طرح‌های اشتغال امداد در جریان شیوع بیماری کرونا آسیب دید، هر چند بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار گرفت و مشاغل آسیب دیده هم عمدتا ضرر و زیانشان جبران شد و به حیات قبلی برگشتند.

////

باشگاه خبرنگاران جوان: درجریان شیوع کرونا و آسیب به کسب و کار ها عده ای زنان سرپرست خانوار به شغل های کاذب نظیر دستفروشی و... روی آوردند، کمیته امداد برای این قشر از جامعه چه برنامه ای دارد؟

عبدلملکی: براساس قانون مخاطب و جامعه هدف کمیته امداد مشخص است و آن‌ها عبارت اند از نیازمندان. این نیازمندان عمدتا تحت پوشش امداد هستند. البته تقسیم کاری‌هایی بین کمیته امداد و سایر نهاد‌های حمایتی مثل بهزیستی انجام شده است. به این ترتیب که این سازمان‌ها به افرادی که تحت پوشش نهاد دیگری هستند خدمات ارائه نمی‌دهد؛ لذا زنان سرپرست خانوار و یا بد سرپرستی را می‌بینید که زیر نظر سازمان بهزیستی هستند.

_ زنان سرپرست خانواری هم وجود دارند که نیازمند نیستند و حداقل‌های مورد نیاز را دارند. از آن جایی که منابع امداد محدود است و حوزه مددکاری نیز استاندارد‌هایی را مدنظر گرفته است. خانم‌هایی که مستمری همسر فوت شده خود را دریافت می‌کنند یا حق از کارافتادگی همسر خود را از تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند و امثال این‌ها طبیعتاً جزء استاندارد‌های کمیته امداد تحت حمایت قرار نمیگیرند.

_تقریبا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خانواده تحت حمایت هستند و ما متولی همه زنان سرپرست خانوار کشور نیستیم، اما آن‌هایی که تحت حمایت امداد هستند در برنامه اشتغال کمیته امداد حضور دارند، به این ترتیب که اگر امکان کار کردن داشته باشند هرگز ما اجازه دستفروشی و مشاغل کاذب را به آن‌ها نمی‌دهیم. ما طرح‌های اشتغال خانگی فراوانی داریم که می‌توانند در هر کدام از آن‌ها فعالیت کنند. به عنوان مثال با شرکت‌ها و واحد‌های اقتصادی بزرگ و سرپایی کشور (مثل شرکت‌های خودرو ساز و...) تفاهم نامه‌هایی را داریم که افرادی که می‌توانند خارج ازخانه کار کنند در راستای طرح کاریابی در این شرکت‌ها با دریافت حقوق و مزایا مطابق قانون کار و پرداخت بیمه به کار گمارده می‌شوند.

_ظرفیت امداد برای کاریابی هرگز پر نمی‌شود و شرکت وسازمان‌هایی که حاضرند اعضای خانواده کمیته امداد را استخدام کنند و برای آن‌ها بیمه پرداخت کنند می‌توانند با ما همکاری داشته باشند؛ بنابراین هیچ یک از اعضای بزرگ خانواده کمیته امداد دیگر نیازی نیست به مشاغل کاذب روی بیآورند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه شرکت های بزرگی با شما در طرح کاریابی همکاری می کنند و کمیته امداد در ازای جذب نیروهای تحت پوشش توسط این شرکت ها چه تسهیلاتی به آن ها ارائه می دهد؟

عبدالملکی: اغلب شرکت‌های بزرگ از مددجویان کمیته امداد استفاده کرده اند و بسیاری از آن‌ها همچنان هم تقاضا برای جذب نیرو دارند. شرکت‌ها کوچک و اصناف نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. تمایل ما برای همکاری با شرکت‌های بزرگ به این جهت است که آن شرکت‌ها به یک نهاد اقتصادی مستمر و پایدار تبدیل شده اند و ما نگران ورشکستگی یا بحران اقتصادی برای آن‌ها نیستیم همچنین نواسانات اقتصادی شرکت‌ها کوچک را بیشتر آزار می‌دهد، لذا ما بیشتر تمایل داریم خانواده امداد در شرکت‌های بزرگتر به کار گماشته شوند چرا که هم شرایط حقوقی و رفاهی بهتری داشته باشند و هم پایداری بیشتری خواهند داشت.

_سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر از خانواده تحت حمایت امداد در همین شرکت‌ها به کار گماردیم و با حق بیمه و دریافت حقوقی بالاتر از حداقل دستمزد مشغول فعالیت هستند. بعضاً افرادی را داشته ایم که چندین سال گذشته در یک شرکت قطعات خودرو مشغول به کار شده اند و درحال حاضر جزء مدیران آن مجموعه هستند.

_دو بسته تشویقی هم به شرکت‌هایی که افراد تحت پوشش کمیته امداد را به کار گیرند تعلق می‌گیرد. بسته اول تسهیلات قرض الحسنه است. به طوری که به ازای استخدام و بیمه کردن هر یک نفر از خانواده کمیته امداد ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه به شرکت یا کارفرما تعلق می‌گیرد. این تعداد تا سقف ۴۰ نفر وجود دارد که ۲ میلیارد تومان وام قرض الحسنه به کارفرما پرداخت می‌شود. البته از معاون اول رئیس جمهور و بانک مرکزی درخواست کردیم که اجازه دهند که سقف ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه برای این افراد را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم چرا که این درخواست منطق اقتصادی هم دارد و به جهت اینکه بخش عمده‌ای از منابع ما منابعی هستند که در قانون بودجه مصوب می‌شود و براساس تسهیلات تکلیفی و به موجب قانون بودجه بانک مرکزی ابلاغ می‌کند مجبوریم تحت سیاست‌های شورای عالی اشتغال کشور و بانک مرکزی عمل کنیم؛ لذا برای افزایش این سقف باید اجازه دریافت کنیم و درحال حاضر برای این موضوع انجام پیگیری‌های لازم در دستور کار است.

_دومین بسته تشویقی پرداخت حق بیمه سهم کارفرماست. در حالت عادی ۲ سال حق بیمه سهم کارفرما را ما پرداخت می‌کنیم. همچنین در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۶ و ۷ سه سال حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کنیم و در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۸ و ۹ تا چهار سال حق بیمه سهم کارفرما را کمیته امداد پرداخت می‌کند. نکته قابل توجه آن است که در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۶، ۷، ۸ و ۹ هر دو بسته تشویقی پرداخت می‌شود.

_شرکت‌های دانش بنیانی که از افراد تحت پوشش کمیته امداد استفاده می‌کنند به شرط آنکه در مشاغل تخصصی از این افراد استفاده شود هر دو بسته را به صورت همزمان می‌توانند دریافت کنند. این به این جهت است که می‌خواهیم مشاغل دانش بنیان را تقویت کنیم. تعدادی زیادی از افرادی که مستعد اشتغال در کمیته امداد هستند افراد نخبه اند. این اقدامات به موجب بند دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست‌های اشتغال کمیته امداد هم ذکر شده است.

_از سال گذشته مدیریت توسعه مشاغل نوین، نوآورانه و دانش بنیان را ایجاد کردیم که مسئولیت آن تقویت و مدیریت مشاغل دانش بنیان در کمیته امداد است.

باشگاه خبرنگاران جوان: باز پرداخت تسهیلات پرداختی به چه شکل است؟

عبدالملکی: تسهیلاتی که پرداخت می‌شود از سال ۹۹ براساس مصوبه قانون بودجه کشور به تسهیلات ۷ ساله تبدیل شدند و بازپرداخت آن در ۸۴ قسط انجام می‌شود و کارمزد آن ۴ درصد تعریف شده است. براساس مصوبه هیئت امنای کمیته امداد مجاز به پرداخت تسهیلات غیر قرض الحسنه نیستیم. تا سال گذشته بازپرداخت تسهیلات ۵ ساله بود، اما از امسال تعداد بازپرداخت اقساط بیشتر شده است.

_براساس مواد قانونی ما از صندوق توسعه ملی کشور سهم داریم که سالانه این سهم تخصیص داده می‌شود، اما متاسفانه به جهت اینکه کارمزد بالایی دارد و وامی با سود ۱۰ تا ۱۶ درصد است ما نتوانستیم از این منابع استفاده کنیم به جهت اینکه برای افراد تحت حمایت جذابیت ندارد و منع قانونی هیئت امنای کمیته امداد را نیز دارد. چندین مکاتبه با رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و... انجام شد تا کمک کنند تسهیلات صندوق توسعه ملی نزدیک به تسهیلات قرض الحسنه شود. درحال حاضر متاسفانه درخواست ما اجابت نشد و ما هرمنابعی که صندوق توسعه ملی به ما اختصاص می‌دهد را به جهت اینکه در کمیته امداد قابل استفاده نیست، به صندوق برمیگردانیم.

////

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه کولبران درحال حاضر وضعیت مناسبی ندارند و هر روز به خبرهایی از اتفاقات ناخوشایند برای این افراد به گوش می رسد، همچنین از آن جایی که تعدادی از این افراد ممکن است مددجویان کمیته امداد باشند، این نهاد برای ساماندهی این افراد چه برنامه ای دارد؟

عبدالملکی: براساس قوانین و ضوابط ما فقط به مشاغلی ورود پیدا می‌کنیم که به لحاظ قانونی مجاز باشند و اصطلاحا مشاغل زرد نباشند حتی اگر درآمدزایی داشته باشند. درخواست‌هایی زیادی داریم که افرادی متقاضی مشاغلی هستند که ارزش افزوده برای کشور ندارد و ما چنین مشاغلی را پشتیبانی نمی‌کنیم آن را منع می‌کنیم. کمیته امداد به موجب برخی مفاد قانونی جزء دستگاه‌هایی است که می‌تواند برای مشاغل کوچک و خرد مجوز صادر کند و ما نیز این کار انجام می‌دهیم. بسیاری از جامعه کولبران فرزندان کسانی هستند که تحت حمایت اند و این فرد به اصطلاح نان آور این خانواده تحت پوشش است. برای اشتغال کمیته امداد برای همه اعضای خانواده است البته اولویت با سرپرست خانوار است چرا که او نان آور یک خانواده محسوب می‌شود. این درحالی است که در خانواده‌هایی برای چهار نفر فرصت شغلی فراهم کرده ایم. به همه اعضای خانواده بزرگ کمیته امداد اعلام شده است امداد آمادگی ایجاد اشتغال برای همه افراد را دارد و کسی را نداریم که متقاضی شغل باشد و کمیته امداد برای او شغلی ایجاد نکند.

_برخی از خانواده‌ها تمایل به کار در مشاغل غیر متعارف یا مشاغل زرد دارند و کمیته امداد به لحاظ قانونی هیچ حجیتی نداریم که بخواهیم مانع این افراد شویم و به لحاظ توصیه‌ای همه خانواده‌های تحت حمایت امداد مددکار دارند و از آن جایی که طی سه سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار خانواده به خانواده‌های تحت حمایت امداد اضافه شدند کار این افراد افزایش یافته است و ما هم امکان جذب مددکار جدید را نداریم. درحال حاضر مددکاران توصیه‌های لازم را به خانواده‌ها می‌کنند که به جای اینکه به شغل کولبری و حتی قاچاق اقلام روی بیاورند به سمت برنامه اشتغال امداد سوق داده شوند.

_نکته قابل توجه آن است که به این دسته از افراد همیشه ذکر شده است که شما فرصت شغلی دیگری غیر از کولبری دارید. در این شرایط خانواده‌ها بررسی می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که این کارشان سود بیشتری برایشان دارد و به کولبری ادامه می‌دهند. ما در چنین شرایطی تابع قوانین کلی کشور هستیم و اگر بنا باشد با شغل کولبری به صورت قانونی مقابله شود نهاد‌های متولی مثل ستاد مبارزه با قاچاق یا نیروی انتظامی اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهند داد. وظیفه ما این است که نگذاریم کسی محتاج کولبری شود و ما معتقدیم توانسته ایم این کار انجام دهیم. همین جا اعلام می‌کنم افرادی که در حال حاضر مشغول مشاغلی، چون کولبری هستند به شرطی که تحت حمایت کمیته امداد باشند، حمایت می‌شوند. ما در کمیته امداد منابعی داریم که می‌توانیم بر اساس آن برای این افراد از طریق مراکز کاریابی شغل ایجاد کنیم و یا اگر خودشان ایده داشته باشند ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مشاغل کمیته امداد درآمد و جذابیت های مورد توجهی دارد که بعضاً مددجویان به سمت مشاغل زرد از جمله کولبری نروند؟

عبدالملکی: میانگین درآمد طرح‌های اشتغال امداد حدود ۲ میلیون تومان است و ما در امداد طرح‌هایی داریم که در ماه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد دارند. طرح‌های هم داریم به عنوان طرح‌های کارانگیزی و توان افزایی در ماه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارند. اینکه ما بتوانیم برای کولبران مشاغلی ایجاد کنیم که جذابیت‌های لازم را داشته باشد و آن دیگر به سمت کولبری نروند مسئله‌ای است که به توانایی‌هایی ذاتی فرد و شرایط اقتصادی منطقه بستگی دارد. راهبران شغلی و مشاورین شغلی امداد براساس توانمندی‌های این افراد سعی می‌کنند آن را به سمت مشاغلی با درآمد بالاتر سوق دهند. ما باید این را بپذیریم که به جهت ساختار نامناسب اقتصادی در سطح کلان برخی از مشاغل زرد وجود دارند که درآمد‌های بالایی دارند. قاچاق سوخت در مرز‌های شرقی به همین نحوه است. طبیعتا متوسط درآمد‌های ما ممکن است به آن اندازه نرسد. از طرفی هم ما در حال تقویت طرح‌ها هستیم و میانگین متوسط طرح‌های اشتغال امداد طی سه سال گذشته سه برابر شده است لذا سال ۹۷ درآمد طرح‌های ما ۷۴۰ هزار تومان بود و اکنون به حدود ۲ میلیون تومان رسیده است.

_نکته قابل توجه آن است که کمیته امداد هیچ کس را استخدام نمی‌کند تصور نشود کمیته امداد برای اشتغال محرومین سیاست این را دارد که این افراد را استخدام کند. 

_در ارتباط با اینکه کولبران ساماندهی شوند ما معتقدیم دستگاه های حاکمیتی باید تصمیم گیری کنند و ممکن است این شغل به رسمیت شناخته شود. من به لحاظ کارشناسی بعید نمی دانم این اتفاق بیوفتند  و می تواند اتفاق مناسبی هم باشد. زمانی که شرایط مربوط به بهداشت کار و سلامت لحاظ شود، شرایط قانونی وجود داشته باشد و حتی پروانه هایی صادر شوند برای این افراد صادر شود که آن ها بتوانند این کار با رعایت شونات یک خانواده ایرانی انجام دهند ما هم به دیگر نهاد های اضافه خواهیم شد و در این جهت کمک خواهیم کرد اما در حال حاضر چنین سازماندهی اتفاق نیوفتاده است.

عدم استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در کمیته امداد/ آمادگی ایجاد اشتغال برای کولبران تحت پوشش را داریم

باشگاه خبرنگاران جوان: موکب اشتغال محرومان، جشنواره صنایع روستا دوست و سامانه جامع مزیت سنجی شهرستان های کشور چقدر توانسته است به ایجاد اشتغال برای محرومین کمک کند؟

عبدالملکی: برای ایجاد اشتغال برای محرومان سه راهبرد اساسی را پیگیری می‌کنیم. راهبرد اول بهبود فضای کسب و کار کشور به نفع اشتغال‌های کوچک و خرد است. راهبرد دوم توسعه کار فعالان فضای کسب و کار است. ما از کارآفرینان حرفه ای، خیرین کارآفرین، جهادگران کارآفرین، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و... برای اشتغال محرومین کمک می‌گیریم. توسعه زنجیره‌های ارزش منتخب سومین راهبرد ما است که در این راستا خلا‌های زنجیره ارزش با سرمایه گذاری جدید در همکاری بخش خصوصی برطرف می‌شود. مثل زنجیره طیور مفید، زنجیره نوغان داری، گوشت قرمز که تاکنون به آن ورود کردیم و در حال حاضر به زنجیره تولید اسباب بازی و محصولات آی سی تی، موشن گرافی، گوهرتراشی ورود کرده ایم.

_فضای کسب و کار کشور باید برای محرومان چه افرادی که تحت پوشش هستند چه افرادی که نیستند بهبود پیدا کند. یک سوم کل بیکاران کشور مخاطب برنامه اشتغال کمیته امداد هستند. در دوسال گذشته بیش از یک سوم اشتغال کشور را کمیته امداد ایجاد کرده است. در این شرایط پس ما در راستای بهبود فضای کسب و کار کشور هم ذی حق و هم ذی تکلیف هستیم. ذی حق هستیم که از دستگاه‌های دیگر مثل دولت، بانک مرکزی، دستگاه‌های دیپلماسی خارجی، دیپلماسی فرهنگی و تجارت بین الملل مطالبه کنیم. طراحی و اجرای سامانه جامع مزیت‌های شغلی شهرستان‌های کشور در راستای روحیه‌ی ذی تکلیفی کمیته امداد در راستای بهبود فضای کسب و کار است. سه سال برای این سامانه مطالعه انجام شد و حدود دو هزار نفر از کارشناسان فضای کسب و کار کشور با ما همکاری کردند و برای اولین بار این اقدام در سطح ملی انجام شد. برای ۴۲۹ شهرستان ۵۰ شغلی که دارای بالاترین مزیت هستند را شناسایی و اولویت بندی کردیم. هم اکنون بر روی نشانی maziyatjob.emdad.ir مزیت سنجی شهرستان‌های کشور قرار گرفته است و همه دستگاه‌های اجرایی کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این سامانه خدمتی بود که کمیته امداد به فضای کسب و کار کشور انجام داد که درحال حاضر هر سرمایه گذاری بخواهد توسعه کسب و کار انجام دهد با ورود به این سایت می‌تواند مزیت‌های آن شهرستان را ببیند و براساس آن تصمیم گیری کند.

_اولین بهره بردار این سامانه ما در کمیته امداد هستیم که بتوانیم براساس آن مزیت‌های شهرستان‌ها را بهتر از قبل بشناسیم. این اقدام بهره وری سرمایه گذاری را در کشور بالا می‌برد. طبق مطالعه‌ای که بنده چندسال گذشته انجام دادم به این ننتیجه رسیدیم که بیش از ۵۰ درصد سرمایه گذاری‌های کشور در حوزه اشتغال و کسب و کار متناسب با مزیت استان‌های نیست.

_جشنواره صنایع روستا دوست در حال برگزاری است. صنایعی که به این جشنواره معرفی می‌شوند باید دارای سه خصوصیت باشد که می‌توان به نوآورانه بودن (سنتی نباشد)، در مقیاس روستا به صرفه بودن و پیچیده نبودن دستگاه‌ها اشاره کرد. دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در صنعت روستا دوست به کارگرفته می‌شوند باید قابلیت تعمیر آن در روستا محیا باشند و پیچیدگی خاصی نداشته باشند. پیش بینی می‌کنیم تعداد زیادی صنایع با این ویژگی در کشور وجود دارد و بسیاری از افراد از آن خبر ندارند. فراخوان این جشنواره چندماه پیش انجام شد و از افرادی که در این زمینه اختراع دارند درخواست شد در سامانه مورد نظر ثبت نام کنند. مزایایی از جمله خرید محصولات تولید شده و ... برای ایده پردازان وجود دارد. بیش از ۲ هزار طرح به جشنواره رسید و در حال حاضر در مرحله ارزیابی است.

_موکب اشتغال محرومان طرحی جهادی است که توسط یک گروه جهادی دانش بنیان مطرح شده است و کمیته امداد یکی از پشتیبانان این موکب است و قرار است اشتغال محرومان را برون سپاری و جمع سپاری کنیم. همه این اقدامات با هدف بهبود فضای کسب و کار کشور انجام می‌شود که جامعه هدف اصلیشان محرومین هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی ممنون از وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.


بیشتربخوانید


گفت‌وگو از زهره شایسته

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
با سلام . کمیته زنان سرپرست که واقعا نیازمندن برای اینکه از کمیته بیرون کنن مجبور میکنن که وام اشتغال بگیرن که بعد از کمیته بیرون کنن از اون طرف میگن ما اشتغال ایجاد کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
باسلام کمیته چغادک از استان بوشهر زنان سرپرست خانواده برا آموزش ترغیب میکنن که آمارشون بره بالا بعد که شرکت کردن وام 3 میلیونی بهشون میدن یک میلیون برا آموزش از وامشون کم میکنن زنان سرپرست اعتراضی هم که میکنن با برخورد تند بهشون میگن کمیته بودجه نداره برا آموزش بده وقتی نداره چرا برگزار میکنه که بعد برا بالا رفتن آمارشون از این بیچاره ها کم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
باسلام چه خوب که بلاخره یک نفر منصوب شد وتخصص کار داره برای کمیته امداد :یک خانمی که تحت پوشش کمیته امداد هست دیروز میگفت کمیته ماهی 200هزار تومن به من حقوق میدهدبایارانه 45هزار تومنی زنده هستم
آخرین اخبار