شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد

سخنگوی دانشگاه آزاد درباره شرایط تحصیل همزمان دو رشته در این دانشگاه توضیحاتی داد.

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات طرح تحصیل همزمان دو رشته در این دانشگاه اظهار کرد: دانشجویانی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند می‌توانند در رشته‌ای دیگر در واحد الکترونیک دانشگاه هم شروع به تحصیل  کنند.

او افزود: این تحصیل در دو رشته می‌تواند هم به صورت پذیرش با آزمون و هم بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون باشد. در زمینه اعتبار مدرک نیز تمام شرایط برای این دسته از دانشجویان مشغول به تحصیل مهیاست تا در آینده به مشکلی برخورد نکنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: این اقدام به سبب این است که در کشور یک نگاه بین رشته‌ای حاکم است؛ دانشجویی که در دو رشته تحصیل کرده باشد می‌تواند بهتر خدمت کند همچنین استعداد و علاقه دانشجو هم با راه اندازی این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.

حیدری گفت: علاوه بر این دانشجویی که استعداد و تلاش بیشتری دارد می‌تواند در ۴ ساله دوره لیسانس از این طرح استفاده و به نحوه احسن از وقت و عمر خود استفاده کند. پذیرش در این دو رشته محدودیتی ندارد و دانشجو برای مثال می‌تواند همزمان در دو رشته مهندسی نیز تحصیل کند.

شیوه نامه تحصیل همزمان دو رشته غیر پزشکی

شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد، شیوه نامه تحصیل همزمان دانشجویان غیر استعداد درخشان در دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، دانشگاه آزاد در دو رشته تحصیلی با رعایت ضوابط کلی آیین نامه کاردانی و کارشناسی مصوب دانشگاه را تدوین و تصویب کرده است. هدف از این طرف تعیین چارچوب قانونی برای اجرای صحیح تحصیل همزمان در دوره‌های آموزشی کاردانی، ارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دو رشته تحصیلی و در همان مقطع یا مقطع پایین‌تر در یک یا دو واحد دانشگاهی است.

شرایط ورود به دوره

- پذیرفته شدگان و دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته واحد‌های دانشگاهی علاوه بر تحصیل حضوری یا مجازی در مقطع و رشته فعلی خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع تحصیلی یا در مقطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی مبدا یا واحد دانشگاهی دیگر بطور همزمان تحصیل کنند.

- دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز می‌توانند در یک رشته از رشته‌های مقاطع کاردانی یا کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در صورت رعایت این شیوه نامه بطور همزمان در رشته دوم تحصیل کنند.

- متقاضی ادامه تحصیل در رشته دوم می‌تواند فقط از مدت زمان معافیت نظام وظیفه در رشته اول، از تحصیل همزمان در دو رشته استفاده کند.

- حداکثر مدت تحصیل برای دانشجویان مشمول این شیوه نامه مدت مجاز تحصیل در رشته اول است.

- دانشجو در مدت زمان تحصیل فقط یک بار می‌تواند درخواست تحصیل در رشته دوم را ارائه دهد.

- تغییر رشته در رشته دوم امکان پذیر نیست.

آن دسته از دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند در صورتی که در رشته اول انصراف از تحصیل بدهند یا اخراج آموزشی شده باشند، می‌توانند رشته دوم را تا سقف مجاز مدت زمان معافیت از نظام وظیفه در رشته اول ادامه تحصیل بدهند.

شرایط تطبیق و معادل سازی واحد‌های درسی

- درس یا دروسی که عنوان یا شرح درس آن در برنامه درسی رشته‌های مورد تائید و مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم یا شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد وجود داشته باشد قابل معادل سازی است.

- محل گذراندن دروس قبلی دانشجو باید یکی از واحد‌ها یا مراکز دانشگاه آزاد، دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی مورد تائید وزارتین باشد و از نظر نحوه ورود و تحصیل «مدرک پایه مورد نظر، ادامه تحصیل با تاکید بر عدم تداخل تحصیلی و عدم تحصیل همزمان در دو رشته یا دو دانشگاه» مغایرت با مقررات آموزشی وزارتین و دانشگاه آزاد نداشته باشد.

- نمره درس کاردانی و یا کارشناسی حداقل ۱۲ و بالاتر باشد.

- دروس گذرانده شده در هر مقطع تنها در مقطع هم سطح یا مقطع پایین‌تر قابل معادل سازی است.

- دروس جبرانی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد متقاضی تحصیل همزمان که در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته گذرانده با رعایت بند‌های این ماده قابلیت معادل سازی را دارند.

- تطبیق واحد‌های درسی رشته اول برای رشته دوم پس از ثبت قطعی نمره و درخواست دانشجو با تائید گروه آموزشس رشته اول و دوم طبق مقررات معادل سازی دروس انجام و ثبت می‌شود.

- دانشجو می‌تواند واحد‌های درسی را که به لحاظ محتوی تطابق موضوع داشته باشند صرفا در یکی از دو رشته بگذرانند و پس از پایان هر نیمسال و قبل از ثبت نام در نیمسال بعد تطبیق واحد‌های درسی در رشته دوم با تائید گروه آموزشی رشته دوم انجام می‌شود. لازم است سرفصل دروس تا ۸۰ درصد تطابق داشته باشد و با در نظر گرفتن مققرات در دوهر‌های کاردانی و کارشناسی معادل سازی دروس گذرانده شده انجام شود.

- دروس کارآموزی، کارورزی، طرح سمینار، پروژه، کارگاهی، عملیات صحرایی، دروس پیش دانشگاهی، دروس جبرانی، پایان نامه کارشناسی قابل معادل سازی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان برای ورودی های مهر 98 رشته های کم متقاضی وعده تخفیف 35 درصدی شهریه را داد اما حالا میگویند پشیمان شدیم لطفا رسیدگی فوری نمایید تا از داوطلبان سو استفاده نشود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
سلام یه سوال چرا دانشگاه آزاد به کسانی که مدرک لیسانس و بالاتر دارن اجازه نمیده در کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه شرکت کنند؟
آخرین اخبار