درخواست پلاسما در خراسان جنوبی بیشتر از میزان اهدا است

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر میزان درخواست پلاسما چند برابر اهدا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، میری مقدم مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اکنون ذخیره پلاسما در خراسان جنوبی صفر است و هر میزان اهدای پلاسما که داشته باشیم به بیمارستان‌ها ارسال می‌شود.

او افزود: از مرداد امسال که دستگاه پلاسما فرز در استان راه‌اندازی شد، ۲۷۰ واحد پلاسما را از بهبودیافتگان بیماری کرونا دریافت کردیم و الان ۴۰ درخواست پلاسما از بیمارستان‌های استان داریم.

میری مقدم عنوان کرد: افراد مبتلا به کرونا که ۲۸ روز از بهبودی آنان گذشته باشد، می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون بیرجند، طبس و فردوس مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به شرایط اهدای پلاسما اظهار کرد: افراد در سن ۱۸ تا ۶۰ سال که ۲۸ روز از بهبودی آن‌ها گذشته، زنانی که سابقه بارداری ندارند و افرادی که دارای بیماری زمینه ای حاد قلب، ریه، کبد و کلیه نیستند، می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

او تصریح کرد: افرادی که اهدای پلاسما داشته‌اند برای بار دوم و سوم بعد از گذشت یک ماه از اهدای اولیه می‌توانند مجدد مراجعه کنند.

میری مقدم بیان کرد: اهدای پلاسما در تضعیف سیستم ایمنی بدن تاثیری ندارد و افراد نگران این موضوع نباشند، پزشکان انتقال خون با انجام یک مصاحبه و بررسی مستندات شرایط اهدای پلاسما در افراد را بررسی می‌کنند.


بیشتر بخوانید


مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی پویش مردمی برای خرید دستگاه پلاسما فرز در خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه یک دستگاه پلاسما فرز در انتقال خون داریم برخی از افراد بهبودیافته به دلیل فوایدی که از تزریق پلاسما مشاهده کرده بودند تصمیم گرفتند اقدام به خرید یک دستگاه دیگر کنند، از همین رو شماره حساب کمک‌های مردمی انتقال خون خراسان جنوبی به شرح ۲۱۷۳۴۲۲۰۰۸۰۰۲ اعلام شده است.

او درباره آمار اهدای خون امسال گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۶۵ نفر در استان اهدای خون داشته‌اند که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۴۶۵ نفر مرد و هزار نفر زن بوده‌اند.

میری مقدم با بیان اینکه اهدای خون بانوان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است افزود: افراد برای اهدای خون در شرایط کرونا نگرانی نداشته باشند، زیرا شرایط بهداشتی به نحوی فراهم شده که می‌توانند با خیال راحت برای اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به تلاش فراوان برای جلوگیری از کاهش اهدای خون در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: این موضوع می‌توانست تبعات سنگین داشته باشد که با کمک رسانه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا میزان اهدای خون کاهش پیدا نکند.

او عنوان کرد: از ابتدای امسال ۱۷۱ نفر نیز برای اهدای پلاکت به روش پلاکت فرزیس مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۸.۵ درصد افزایش داشته است.

میری مقدم با تاکید بر اینکه اکنون به تمامی گروه‌های خونی در استان نیازمند هستیم ادامه داد: برای اهدای پلاسما نیز افراد در بازه زمانی تعیین شده مراجعه کنند تا با توجه به شروع فصل سرما، ذخیره پلاسمایی در بانک خون وجود داشته باشد و با خیال راحت بتوانیم به بیمارستان‌ها خدمت بدهیم.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.