چرای دام‌ در مراتع بوکان ممنوع شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان از ممنوعیت چرای دام در مراتع این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، سیامک صدقی  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: چرای دام در راستای جلوگیری از تخریب عرصه‌های منابع طبیعی در این شهرستان ممنوع اعلام شد.

صدقی اظهار داشت: این ممنوعیت از صبح امروز ۱۵ آبان ماه شروع و تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و در این مدت با دامداران متخلف برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آن‌ها باطل می‌شود.

او با بیان اینکه پوشش مراتع سطح این شهرستان نسبت به دهه‌های گذشته ضعیف شده است، افزود: از همه دامداران درخواست می‌شود که از ورود دام مازاد بر ممیزی مراتع روستا خودداری و مقررات فصل چرا را رعایت کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان با تاکید بر اینکه در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های چرای دام به صورت جدی با متخلفان برخورد می‌شود، افزود: با توجه به دستورالعمل جدید، جریمه هر رأس گوسفند مازاد بر ممیزی مرتع، چهار میلیون ۵۰۰ هزار ریال تعیین شده است که با دستور قضایی دام‌ها نیز از مراتع خارج خواهند شد.

صدقی بیان کرد: ورود دام به مراتع در مدت زمان تعیین شده علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، به دلیل رطوبت زیاد خاک و در اثر تردّد زیاد دام در مرتع، باعث فشرده شدن خاک و کم شدن تخلخل آن می‌شود و در نتیجه این عمل، وزن مخصوص خاک افزایش یافته و قابلیت نفوذ آب به آن کاهش می‌یابد.

"صدقی" ادامه داد: حفظ پوشش گیاهی در مراتع با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و فرهنگ‌سازی مهمترین اقدام برای جلوگیری از چرای غیرقانونی دام در مراتع و حفظ این پوشش است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.