مزایای کشت کلزا بعد از برداشت برنج چیست؟

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان به تشریح مزایای کشت کلزا بعد از برنج در زمین‌های زراعی پرداخت.

مزایای کشت کلزا بعد از برداشت برنج چیست؟محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  با اشاره به  اینکه دانه روغنی کلزا  بخشی از روغن مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، گفت: کلزا در مناطق نیمه گرمسیری، سردسیری و همچنین در شالیزار‌ها پس از برداشت محصول برنج کشت می‌شود.

او در خصوص مزایای کشت کلزا، تصریح کرد: کاشت این محصول در تناوب با غلات باعث از بین رفتن چرخه زندگی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شده و با کاهش جمعیت آن‌ها موجب صرفه جویی در مصرف سموم و کاهش آلودگی زیست محیطی می‌شود.

قاسمی نژاد بیان داشت: در کشت پاییزه نیاز به آبیاری کم  داشته و با استفاده از نزولات آسمانی می‌توان به کاشت دانه روغنی کلزا مبادرت نمود همچنین در برابر شوری خاک، گیاهی نیمه مقاوم است.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان ادامه داد: کلزا با تولید مقادیر قابل توجهی علوفه می‌تواند در تغذیه دام‌ها نقش موثری داشته باشد و با گسترش ریشه کلزا در زمین شالیزار باعث خروج اسید‌های آلی خاک شده و فسفر خاک را به صورت محلول و قابل جذب گیاه در می‌آورد.

او اظهار کرد: باقی ماندن بقایای کلزا در خاک باعث افزایش حاصلخیزی خاک و عملکرد محصول بعدی و همچنین  جلوگیری از فرسایش خاک می شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: روغن کلزا دارای کیفیت بسیار مناسب است و باعث بهبود عملکرد قلب شده و به سلامت آن کمک و از بروز ناراحتی‌های مفصلی و روماتیسمی و ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.