طرز تهیه خورش موتن جن گیلانی به شیوه سنتی و اصیل

در گزارش زیر طرز تهیه خورش موتن جن را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا الان اسم خورش موتن جن را شنیده باشید. این خورش یکی از غذا‌های پرطرفدار شمالی است که به عنوان غذای مجلسی در میهمانی‌ها و مراسم رسمی سرو می‌شود. موتن جن ظاهری شبیه فسنجان دارد، اما وجه تمایز آن در استفاده از کشمش و قیسی است. اگر تا امروز نتوانسته‌اید این خورش را در یک رستوران محلی گیلانی میل کنید، خودتان دست بکار شوید و با این دستور پخت، موتن جن گیلانی را به همان روش سنتی در خانه آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش موتن جن

سینه مرغ نیم کیلوگرم
رب انار سه قاشق غذاخوری
مغز گردو ۲۰۰ گرم
قیسی ۱۲ عدد
کشمش ۱۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ یک عدد
گلپر یک قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم


بیشتر بخوانید

طرز تهیه خورش موتن جن

ابتدا مغز‌های گردو را داخل مخلوط‌کن ریخته و آسیاب کنید تا به شکل پودر درآید. همانطور که گردو را برای فسنجان آسیاب می‌کنید، باید آن را برای موتن جن هم آماده کنید؛ پس مراقب باشید همه گردو‌ها را شبیه به یک خمیر له نکنید.

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با دو قاشق غذاخوری روغن داخل تابه سرخ کنید. سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید.

سینه مرغ را درشت خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. پودر گردو را به مرغ اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا گردو کمی سرخ شود.

نمک و فلفل را اضافه کنید. سپس رب انار را هم اضافه کنید. حدود دو دقیقه مواد را با هم تفت دهید. سپس یک فنجان آب سرد داخل قابلمه بریزید و درِ قابلمه را ببندید. صبر کنید تا گردو به روغن بیفتد. دو فنجان دیگر آب اضافه کنید و دوباره حرارت را ملایم کرده و در قابلمه را ببندید تا تکه‌های مرغ کاملا بپزند.

در این فاصله رب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری روغن داخل تابه تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. کشمش و قیسی را بشویید و آبکش کنید تا کاملا آب آن گرفته شود.

بعد از این که مرغ پخت، آن را از قابلمه جدا کرده و داخل یک بشقاب بریزید. رب گوجه و کشمش و قیسی را به قابلمه اضافه کنید. ۲ فنجان دیگر آب اضافه کنید تا خورش کاملا جا افتاده و گردو به روغن بیفتد.

بعد از این که خورش کاملا جا افتاد، قطعات مرغ را همراه گلپر اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش حدود یک ربع دیگر روی حرارت بماند. خورش موتن جن را داخل بشقاب بریزید و روی آن را با خلال بادام و انار تزیین کنید.

 

منبع: کتاب کاله

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
خوبه ممنونم.
Denmark
لیلا ازچابکسر
۱۸:۱۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
باسلام این غذا اصلا غذای اصیل گیلان اونم شرق گیلان نیست!بهترین غذای مجلسی ما که شهرت راوانیم داره فسنجان شمالیه!این غذای عجیبوغریب چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
رز
۱۶:۰۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
موتون جان رو من شنیدم ولی شبیه فسنجون هستش ولی توش سبزی معطر داره مثل نعنا وجعفری وگشنیز که سرخ میشه به گردو اصافه میشه حالا کدوم موتون جانه ؟
Viet Nam
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
اولا اینی که نوشتی اصلا موتنجان نیست عزیزم. در ضمن من خودم شمالی هستم‌ و عاشق موتنجان البته همراه فسنجان. حالا طرز تهیه اش را برایتان می نویسم تا بدانی غذای مجلسی ما در مهمانی ها و مراسم عاشورا در شرق گیلان چطور است. اول الو و قیسی را خوب می شویم و خشک می کنیم مقدار زیادی پیاز سرخ می کنیم و بعد الو و قیسی را با پیاز خوب تفت می دهیم و با مقدار بسیار کمی آب می گذاریم تا بپزد و به اندازه ای که دوست داریم خورش شیرین باشدشکر در داخل خورش میریزیم و در آخر هم که خورش ما دیگر آبی ندارد کشمش سرخ شده را به مواد اضافه می کنیم و خوب با سایر مواد مخلوط می کنیم. البته ما چون مرغ شیرین دوست نداریم مرغ را تنها با پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه می پزیم و در آخر روی خورش می گذاریم ولی مردم روستاها مرغ را با الو و قیسی می پزند تا مرغ هم مزه ی شیرین بگیرد. به این غذا می گوییم موتنجان که البته فسنجان هم درست می کنیم و با ریختن فسنجان روی برنج و گذاشتن مقداری موتنجان کنارش نوش جان می کنیم و عالی است البته ترب هم همراه این غذا عالی می شود. شماهم درست کنید مطمئن باشید خوشتان می آید. نوش جان
Iran (Islamic Republic of)
همسفر
۱۴:۳۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
خوشا گیلان وصف بی مثالش
Iran (Islamic Republic of)
آلما
۱۳:۳۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
چراگیلانیه من شنیدم ،مگه قراره شماهمه چیوبدونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
من خودم گیلانی هستم تاحالا تو عمرم همچین غذایی نخوردم و نشنیدم کجاش غذای مجلسیه گیلانیه پس چرا تا حالا ما نخوردیمش این غذا اصلا اصیل گیلان نیست و ما تو مجالسمون این غذارو سرو نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
این غذا متنجن مال ۵۰سال به قبل غذای رشتیهای اصیل شهری هست من که پدرم ارباب زاده شهررشت محله بیستون رشت بود بارها به من میگفت اسم این غذا رو - اون زمان که بهم میگفت امکانات مبایل نبود تابفهمم چی میخواد الان که خوندم دیدم همین اسم وهمین موادها رو که توش بکار رفته ومن بلد نبودم چندتای دیگه مثل کولی قرابیج و.. هم میگفت - این غذاهای قدیم شهریهای رشت بخصوص اربابها که خدم وحشم براشون درست میکردند اره عزیز منکسی که الان زحمت کشیده دستورشو داده نمیشناسم ولی درست گفته که مال گیلانه
آخرین اخبار