کاروانسرای ینگی امام، اقامتگاه تاریخ چند قرنی/ حجره‌هایی که از عصر صفویه می‌گوید

کاروانسرای شاه عباسی ینگی امام در روستایی با همین نام به فاصله ۱۰۰ متری جاده کرج قزوین قرار دارد.

حسن شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با بیان این که در روستای ینگی امام به فاصله ۱۰۰ متری جاده کرج - قزوین کاروانسرای شاه عباسی ینگی امام قرار دارد، گفت: طرح کلی کاروانسرا مستطیل شکل است، از ۴ ضلع کاروانسرا تنها ضلع شرقی وضعیت اصلی خود را حفظ کرده و می‌توان گفت نمای اصلی کاروانسرا در این سو قرار داشته است.

او افزود: داخل کاروانسرا حیاطی وسیع وجود دارد که با صفه یا ایوان‌هایی در چهار گوشه بنا به هشت ضلعی تبدیل شده و چنان می‌نماید که در بنای آن از طرح مساجد یا مدارس چهار ایوانی پیروی شده باشد.

این البرز پژوه گفت: از داخل کاروانسرا نمای جنوبی سردر ورودی نشان می‌دهد در هر سوی سردر ۳ ایوان و فضاهایی در پشت آن قرار دارد.

او افزود: نکته قابل توجه در این بنا به کار بردن آجرهای تراشدار در نبش اغلب جرزها است که به صورت هلال درآمده و جرزها جلوه‌ای جالب‌تر یافته‌اند.

محمدی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز نیز گفت: اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد تومانی برای مرمت کاروانسرای تاریخی ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ از محل اعتبار توازن ساوجبلاغ که در اختیار فرمانداری این شهرستان است، فراهم می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع شهرستان ساوجبلاغ نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که سازمان جهانی یونسکو برای مرمت کاروانسرای تاریخی ینگی امام ۶ میلیارد ریال کمک مالی پرداخت کرده است.

کاروانسرای ینگی امام یا ینگه امام متعلق به دوران صفویه است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.