عضو شورای پژوهش و فناوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی:

شوری آب‌های زیر زمینی دشت کاشمر دو برابر شده است

عضو شورای پژوهش و فناوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: در کمتر از دو دهه اخیر متوسط شوری آب‎های زیرزمینی در مناطق شرقی دشت کاشمر دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هادی معماریان عضو شورای پژوهش و فناوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی و رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اینکه شوری آب‌های زیر زمینی دشت کاشمر دو برابر شده است،گفت: شهرستان کاشمر جزء خرده مالک‌ترین کشاورزی‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود که علاوه بر این از معضلات دیگری نظیر مکانیزه نبودن، آبیاری سنتی، بهینه نبودن الگوی کشت، تغییر کاربری، کاهش حاصلخیزی و فرسایش خاک، کمبود منابع آب و بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی، شوری پیش رونده منابع آب، عدم توسعه کشت گلخانه‌ای، آسیب‌پذیری زیاد در برابر آفات و بیماری‌ها و تغییر اقلیم و خشکسالی رنج فراوان می‌برد.

او با بیان اینکه کاشمر نیازمند کشاورزی حفاظتی است، افزود: منطقه کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در محدوده اقلیمی خشک و فراخشک کشور قرار گرفته که میزان بالای تبخیر در آن یکی از محدودیت‌های توسعه کشاورزی منطقه محسوب می‌شود.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر ادامه داد: نتایج مطالعات صورت گرفته حاکی از میانگین کاهش ۷ میلیمتری بارش و در مقابل افزایش ۱.۳ درجه سانتیگراد دما، طی سه دهه اخیر برای کاشمر است.
بیشتربخوانید

 

هادی معماریان بیان کرد: بر اساس نقشه‌های استخراج شده، دشت کاشمر از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ به طور تدریجی در شرایط خطرناک و حداقل تاریخی به لحاظ خشکسالی قرار می‎گیرد. همچنین بررسی اثر تغییر اقلیم در کشاورزی منطقه نشان می‌دهد که افزایش دما و کاهش بارندگی تا ۱۰۰ سال آینده می‌تواند موجب ۴۱ درصد کاهش عملکرد کشت گندم در منطقه شود.

او تصریح کرد: بر اساس تحقیقی که در منطقه کاشمر صورت گرفته، اگر پارامتر‌های اقلیمی مؤثر بر میزان عملکرد گندم دیم در ایستگاه کاشمر به میزان ۱۰ درصد تغییر پیدا کند، میزان عملکرد گندم دیم در محدوده این ایستگاه به اندازه ۷۴ درصد نوسان خواهد داشت و این نشان می‌دهد در آینده چالش امنیت غذایی متأثر از تغییر اقلیم را نیز خواهیم داشت.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تاکید کرد: به طور متوسط هر سال از هر هکتار اراضی منطقه در حدود ۷۵ کیلوگرم نیتروژن، ۲۴ کیلوگرم فسفر و ۸ کیلوگرم پتاسیم از دست می‌رود. این رقم معادل ۱۵۰ کیلوگرم کود شیمیایی در هکتار است که سالانه معادل میلیارد‌ها ریال خسارت از طریق کاهش عناصر غذایی خاک را به کشور تحمیل می‌کند.

هادی معماریان اظهار کرد: کشاورزی حفاظتی در مناطقی مانند کاشمر که با معضلاتی نظیر افزایش تبخیر، فرسایش خاک و کاهش حاصلخیزی روبه‌روست می‌تواند یک راه‌حل سریع و ارزان برای توسعه پایدار کشاورزی به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد مردم منطقه باشد.

او افزود: ایستگاه تحقیقات کشاورزی، سمن‌های کشاورزی و محیط زیستی و مراکز آموزش عالی در منطقه کاشمر می‌توانند بازوی توانمند دولت در فرهنگ‌سازی و ترویج این نوع از کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم باشند که با مجموعه‌ای از اقدامات نهادی، سیاستی، نظارتی، حمایتی، تحقیقی، فرهنگی و آموزشی تکمیل شده و به رشد و توسعه کشاورزی حفاظتی در منطقه ترشیز کمک خواهند کرد.

انتهای پیام//م. د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.