ورود پرندگان مهاجر به خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نخستین گروه از پرندگان مهاجر مناطق سیبری برای گذران زمستان در تالاب‌ها و آبگیر‌های استان فرود آمدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: اردک سرسبز و خوتکا از پیشقراولان پرندگان مهاجر هستند که به این استان رسیده و در برخی از آبگیر‌های این استان فرود آمده اند.

اله پور افزود: اوج مهاجرت پرندگان به این استان دی و بهمن ماه است و این پرندگان برای زمستان گذرانی و توقف بین راهی در آبگیر‌های استان به نواحی گرمتر جنوبی مهاجرت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد: اردک سرسبز، باکلان، بوتیمار، خوتکا، حواصیل و اردک ماهی خور سفید از گونه‌های آبزی و یا کنارآبزی هستند که از نواحی سردسیر سیبری به این استان می‌آیند.

او  گفت: برخی از گونه ها، در مسیر مهاجرت ۱۰ تا ۱۵ روز را در این استان توقف می‌کنند و برخی هم زمستان را در این استان می‌گذرانند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، سد‌های شیرین دره، بیدواز، بارزو و چری و همچنین رودخانه‌های اترک و کال شور از جمله مناطقی هستند که پرندگان مهاجر در آن توقف داشته و زمستان را سپری می‌کنند.

همه ساله با آغاز فصل سرما، رودخانه ها، بندها، آبگیر‌ها و سد‌های استان در مناطق مختلف عرصه حضور ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند که برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

پارک‌های ملی به نام‌های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت شده به نام‌های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام‌های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سرو‌های قره باغ از جمله جاذبه‌های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

منبع :ایرنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.