حجت‌الاسلام حسینی‌کیا در صحن علنی:

عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد معضل بازار است/ انتقاد از بی‌توجهی به سامانه تجارت‌ و‌ اموال

نماینده سنقر، عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد را معضل بازار آن دانست.

عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد معضل بازار است/ انتقاد از بی‌توحهی به سامانه تجارت‌ و‌ اموالبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره بازار فولاد گفت: حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور داریم که مصرف واقعی‌ آن نزدیک به ۱۲ میلیون تومان است.

او ادامه داد: اولین مشکل، سیاست گذاری ناقص در زنجیره فولاد است، دوم حمایت بخشی از عرصه فولاد و سپس عدم توزیع مناسب با سود زنجیره فولاد است. عوارض گمرکی برای صادرات صفر است درحالی‌که باید در انتهای زنجیره عوارض قرار داده شود و عرضه کم در بورس موجب گرانی شده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس بیان کرد: از زمانی که ارز از ۱۵ هزار تومان به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده‌ است، افزایش خاصی در هزینه‌ها نداشتیم، همچنین نه نیروی انسانی و قیمت آب و برق تغییر کرده است. اختصاص سهمیه کاغذی برای برق واحدهای تولیدی که فقط یک مجوز دارند و سهمیه می‌گیرند و در بازار آزاد سیاه این را به مشتری واقعی می فروشند، از دیگر مشکلات این حوزه است.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا توضیح داد: آیا رگلاتوری در واحدهای صنعتی وجود دارد؟ نبود نظارت وزارت صمت بر معاملات خارج از بورس، مجوزهای عجیب و غریب، نبود نظارت بر مصوبات ستاد تنظیم بازار چنین مشکلاتی را در بازار فولاد حاصل کرده است. عرضه متناسب با سود فولاد در طول زنجیره یکی از راه‌حل‌هاست که با ایجاد رگلاتوری و البته با وجود سامانه بهین یاب حاصل می‌شود.

او تأکید کرد: نظارت بر میزان تولید و عرضه تا رسیدن به دست مشتری واقعی و حذف مجوزهای کاغذی و صادرات بدون عرضه در بورس کالا بخشی از راه حل‌ها به شمار می‌رود. افزون بر این، به سامانه تجارت و اموال توجه نمی‌شود که یک نفص در بازار فولاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار